תנוחות ותנועתיות בלידה

כיצד לאפשר לגופך לפעול באופן מיטבי בלידה
|
הדפס
|
שמור

תנועתיות בלידה יכולה לסייע ליולדת להתמודד עם כאבי הצירים, לקדם את תהליך הלידה ולהפחית באופן משמעותי את הצורך בהתערבויות כמו זירוז או השראת לידה ונטילת משככי כאבים.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

בקורס הכנה ללידה מוצג מיגוון גדול של תנוחות, תוך הבהרה, שבמהלך הלידה היולדת תבחר את התנוחות הנוחות לה. חשוב לשמור על שני כללים. האחד, שימוש בכח הכבידה ובתנוחות זקופות הנשענות קדימה במידת האפשר, מה שיאפשר קיצור זמן הלידה, אספקת חמצן טובה יותר לעובר והפחתת הכאב. הכלל השני הוא גיוון בתנוחות. במהלך הלידות שאני מלווה כדולה (תומכת לידה) גם אם ליולדת נוח מאד בתנוחה מסוימת, מקפידים להזכיר לה לשנות תנוחה כל חצי שעה בערך, כדי לשנות את הזווית של האגן ולאפשר לעובר להתברג מטה בצורה הטובה ובכך לקדם את הלידה.


סיבובי אגן

יולדות רבות מוצאות שהרבה יותר קל להן להתמודד עם כאב הצירים בתנועה. אשה הנעזרת בתנועתיות במהלך הלידה משנה באופן מתמיד את זויות האגן ומאפשרת את התקדמות העובר בתוך האגן בצורה מיטבית.

 

עמידה בהישענות קדימה

על קיר, על משענת כסא, על בן זוג או על כל מה שיאפשר הישענות זקופה קדימה. תנוחה המאפשרת תנועתיות, המשולבת עם הרפיה ומנוחה. נעזרת בכח הכובד, ומרחיבה את זווית הכניסה לאגן. תנוחה זו מקלה על כאב הצירים מאחר שהרחם לא צריך להתכווץ בכיוון המנוגד לכח הכבידה, ואינו לוחץ על העצבים. תנוחה זו מכוונת את העובר להתברגות נכונה. בלידה עם דולה היולדת יכולה להישען על בן הזוג או על הדולה בזמן שהשני מעסה את הגב התחתון במהלך הצירים, ומסייע להתמודדות עם הכאב.

 

עמידת שש

על מזרון או כרית על הרצפה ואפילו על מיטת הלידה. תנוחה זו מקלה מאד על יולדות הסובלות מכאבי גב חזקים במהלך הלידה. היא מאפשרת לעוברים שלא התברגו טוב באגן, להתברג נכון. תנוחה זו מאפשרת תנועתיות וכניסת חמצן טובה ליולדת, וכתוצאה מכך גם לעובר. בתנוחה זו הדולה ובן הזוג יכולים לעסות את הגב התחתון של היולדת ובמידת הצורך לתת תמיכה גם לבטן התחתונה. 

 

הישענות על כדור לידה

הישענות על כדור הלידה על מזרון, על הרצפה, ואפילו על מיטת הלידה. מאפשרת, בנוסף ליתרונות של עמידת שש מנוחה לפלג הגוף העליון. הכדור מאפשר נדנוד וסבובים המגדילים את טווח התנועתיות. אם אין כדור ניתן לחלופין להיעזר בפוף גדול.

 

 יצירת א-סימטריות באגן

שימוש בתנוחות זקופות הנשענות קדימה תוך הרמת אחת הרגליים ויצירת זויות לא סימטריות באגן יתן את כל היתרונות שבעמידה בהשענות קדימה ובמקביל תעודד התברגות נכונה של העובר ותגדיל את קוטר היציאה מהאגן (לאחר שראש העובר עבר את הספינות).

    • ישיבה זקופה: תנוחה המאפשרת מנוחה של היולדת תוך כדי ניצול כח הכובד. מאפשרת קידום טוב יותר של תהליך הלידה גם אם היולדת לא יכולה לרדת מן המיטה. לישיבה בשרותים יתרון נוסף של הרפיית רצפת האגן והתרוקנות המאפשרת קידום נוסף של תהליך הלידה.

 

    • ישיבה על כדור לידה: ישיבה זקופה או בהשענות קדימה. בן הזוג והדולה יכולים לתמוך מאחור או לעמוד/לשבת מול היולדת ולאפשר לה להשען עליהם בצורה זקופה בזמן שהשני מעסה את הגב התחתון. כח הכובד והתנוחה מקלים על הכאב ומאפשרים התברגות טובה יותר של העובר באגן. במקביל היולדת יכולה לקפצץ על הכדור ואו לבצע סיבובי אגן שיקלו על התמודדותה עם הכאב.

 

    • שכיבה על הצד: לשכיבה על הגב, מעבר להיותה נוחה לצוות המטפל, חסרונות רבים וההמלצה היא להמנע ממנה עד כמה שאפשר. אופציה טובה יותר לאשה המרותקת למיטת הלידה היא שכיבה על הצד. היא לא פועלת נגד כח הכבידה, מאפשרת מנוחה גם ליולדת עייפה בלידה פעילה, מאפשרת מעבר טוב של חמצן לעובר וניטור תקין ומאפשרת עיסוי של גב היולדת ומניפולציות כגון טלטולים וסיבובי אגן על ידי בן הזוג והדולה.

  

תנוחות לשלב הלחיצות

  • על הצד: תנוחה המתאימה ליולדות עם אפידורל וגם ליולדות בלידה פעילה. תנוחה זו מאפשרת מצד אחד גישה ונוחות למיילדת ומצד שני אינה סובלת מהחסרונות של תנוחות הלחיצות הקונבנציונאליות על הגב. בתנוחה זו יש פחות לחץ על הגב התחתון ועל עצם הזנב, הזוית באגן טובה יותר ואפשרות היולדת לשתף פעולה טובה יותר מבתנוחת השכיבה על הגב. כמו כן זרימת החמצן ליולדת ולעובר טובה יותר מה שמבטיח ניטור תקין.
  • כריעה: תנוחה אידיאלית לשלב הלחיצות מבחינת שילוב השימוש בכח הכובד וזויות היציאה מהאגן. מזרזת את שלב הלחיצות ומקטינה את הסיכוי לקרעים בפרינאום בשל לחץ אחיד של ראש העובר על הפרינאום. לרוב הנשים שאינן מיומנות בתנוחה זו. היא קשה פיזית ולכן ניתן להגיע אליה גם בשימוש בשרפרף לידה (שרפרף הולנדי) ואף על מיטת הלידה בהתאמה של זויות המיטה. 
  •  כריעה עם תמיכה:  דרך נוספת ללדת בתמיכה היא בסיוע בן הזוג או הדולה המספקים תמיכה פיזית לתנוחת הכריעה מאחור.

 

חשוב לזכור ששינוי תנוחות ותנועתיות חשובים ליולדות בלידה טבעית ופעילה, אך חשובים לא פחות ואולי אף יותר עבור נשים המרותקות למיטה בשל שימוש באפידורל, או מכל בסיבה אחרת. במצבים אלה למלווים ולדולה עבודה חשובה יותר בתזכורת וביצוע פיזי של שינויי התנוחות כל כמה זמן, וביצוע תנועותיות באגן על ידי הזזה פיזית של גוף היולדת (טלטולים, הרמת הרגליים, סיבובי אגן ועוד).


אני מאחלת לכולכן חוויית לידה טובה ומעצימה.

תגובות הגולשים