עלייה במשקל בהריון

חשוב לאכול בהריון אבל איפה לשים את הגבול
|
הדפס
|
שמור

המשקל העודף שאת צוברת במהלך ההריון מספק תזונה לעובר המתפתח וגם נאגר לתקופת ההנקה שלאחר הלידה. 

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

היכן מצטבר המשקל העודף?

להלן פירוט של חלוקת המשקל המצטבר (בממוצע):

  • התינוק – 3.1 – 3.6 ק"ג
  • השיליה - 450 – 950 גרם
  • מי השפיר – 950 גרם
  • הרחם – 950 גרם
  • רקמת שד מוגדלת – 950 גרם
  • תוספת דם בגוף – 2 ק"ג
  • נוזלים ברקמות ההריון – 2 ק"ג
  • שומן ומאגר תזונה – כ-3 ק"ג.

 

כמה משקל בסך הכל אעלה בהריון?

  • 11 – 16 ק"ג – אם היה לך משקל תקין ובריא לפני ההריון
  • 12 – 18 ק"ג – אם היה לך חוסר משקל לפני ההריון
  • 6 – 12 ק"ג – אם היה לך משקל עודף לפני ההריון.

 

באיזה קצב אעלה במשקל במהלך ההריון?
העלייה במשקל תלויה במשקל שהיה לך לפני ההריון ובשלב ההריונך.


משקל תקין לפני ההריון:

  • 1.3 – 2.2 ק"ג בשליש הראשון
  • בערך 450 גרם עד 900 גרם לשבוע בשליש השני.
  • בערך 450 גרם עד 900 גרם לשבוע בשליש השלישי.

 

חוסר משקל לפני ההריון:

  • 2.2 – 2.7 ק"ג או יותר בשליש הראשון להריון. זה גם תלוי כמה משקל חסר לך לפני ההריון ובהמלצות של הרופא שלך.
  • בערך 450 גרם עד 900 גרם לשבוע בששת החודשים האחרונים להריון.

 

משקל עודף לפני ההריון:

  • בערך 450 גרם עד 900 גרם בשליש הראשון.
  • בערך 450 גרם לשבוע בששת החודשים האחרונים להריון.

 

המטרה היא לשמור על קצב אחיד ככל האפשר של עלייה במשקל מכיוון שהתינוק שלך דורש אספקה יומית של חומרים מזינים לכל אורך ההריון, ואותם הוא מקבל מן המזון שאת אוכלת. זה בסדר אם העלייה במשקל משתנה מעט משבוע לשבוע. עם זאת, את צריכה להתייעץ עם הרופא שלך אם את עולה או מאבדת משקל באופן פתאומי, במיוחד בשליש השלישי להריון. זה עלול להיות סימן של רעלת הריון.

מה אם אני נושאת ברחם תאומים?
אם יש לך תאומים ברחם, הרופא שלך צריך לנטר את העלייה במשקל. העלייה במשקל תגדל בצורה משמעותית (בין 15 ל-20 ק"ג) אבל לא תוכפל.

האם תת-משקל מסכן אותי או את העובר?
בגלל בחילות הבוקר, נשים רבות מתקשות לעלות במשקל בשליש הראשון להריון והן דואגות כיצד זה משפיע על התפתחות התינוק. יש נשים שיורדות במשקל בתחילת ההריון. למרבה המזל, בתקופה זו התינוק אינו זקוק לכמות גדולה של קלוריות או להזנה כמו בשלבים המאוחרים יותר של ההריון. חשוב לעלות במשקל בקצב קבוע במהלך ההריון. אם אשה אינה מעלה במשקל במהלך ההריון, עלולים להיות סיבוכים כמו משקל נמוך בלידה או לידה מוקדמת. תינוקות שנולדים לאמהות שעלו במשקל פחות מ-9 ק"ג בדרך כלל נולדים במשקל נמוך לגיל ההריון, וזה אומר שייתכן שהם סבלו מתת תזונה במהלך ההריון.

אכילה בריאה במהלך ההריון
תפריט עשיר בוויטמינים ומינרלים הוא חיוני לעובר המתפתח. כדאי לשאול את הרופא המטפל על המלצות לגבי התפריט או להתייעץ עם דיאטנית.

נשים במשקל נמוך בזמן ההריון נוטות לאכול מזון דל קלוריות ולא מספיק חלבונים.

 

אלו הדרכים לקבל יותר קלוריות:

  • אכלי ארוחת בוקר בכל יום. פרוסת גבינה צהובה על טוסט או חמאת בוטנים ולחם (המתרגם: יש מחקרים הטוענים שעדיף להימנע מאכילת בוטנים בהריון) יכולה לתת לך תוספת חלבונים.
  • אכלי ארוחות ביניים. יוגורט ופירות יבשים יכולים לספק חלבונים, סידן ומינרלים.
  • נסי לאכול יותר מאכלים עשירים בשומנים טובים, כמו אגוזים, דגים שמנים, אבוקדו ושמן זית.
  • שתי מיצים המכילים כמות גדולה של ויטמין C או בטא-קרוטין, כמו מיץ ענבים, מיץ תפוזים, נקטר פפאיה, נקטר שזיפים ומיץ גזר.
  • הימנעי ממזון מהיר
  • התייעצי עם הרופא שלך לגבי נטילת תוספי מזון לנשים הרות.

 

האם משקל עודף עלול להיות מסוכן?
אלו הבעיות העלולות להתעורר אם תעלי יותר מידי במשקל:

  • סוכרת הריונית
  • כאבי גב
  • כאבי רגליים
  • עייפות מוגברת
  • ורידים ברגליים
  • סיכון מוגדל לניתוח קיסרי
  • לחץ דם גבוה.

 

איך משפיע עודף משקל על ההריון שלי?
רוב הנשים עם עודף משקל עוברות הריון בריא ויולדות ללא סיבוכים. עם זאת, חשוב להיות מודעים לסיכונים האפשריים שמביא עודף משקל.

נשים בהריון המתמודדות עם עודף משקל עלולות:

  • להגיע לסיכון מוגבר לסוכרת הריונית ולחץ דם גבוה
  • להתקשות בשמיעת דופק העובר ומדידת גודל הרחם
  • לסבול מקשיים בלידה נרתיקית אם העובר גדול בהרבה מן הממוצע.

 

למרבה המזל, טיפול רפואי הולם ומודאות עצמית יכול להקטין את הסיכונים של סיבוכים אלה. הרופא שלך יכול להציע בדיקות נוספות במהלך ההריון. אלו יכללו אולטרה סאונד לבדיקת גודל התינוק, העמסת סוכר לבדיקת סוכרת הריונית ובדיקות נוספות בהמשך ההריון כדי לנטר את התפתחות העובר.


הטיפים הבאים לטיפול עצמי הן דרכים נוספות שיסייעו לתקינות ההריון עבורך ועבור העובר:

  • הימנעי מסיכונים הכרוכים בצריכת אלכוהול ובעישון
  • השתדלי שלא לעלות יותר מידי במשקל. הרופא שלך ימליץ לך על קצב עלייה מתאים
  • שימי לב לבחור מקורות תזונה בריאים המכילים ויטמינים, מינרלים וחלבונים.

 

תורגם ופורסם באישור האיגוד האמריקני להריון.

עוד כתבות על בנושא תמצאי במדור כתבות הריון.דוגמה לכתבה נוספת בקישור זה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה