תוספת עלייה במשקל בהריון

כיצד שומרים על עלייה מתונה במשקל?
|
הדפס
|
שמור

"אחרי הלידה של הבן הבכור, נשארתי עם 2 ק"ג עודף, עם הבן השני נוספו עוד 3, וכעת, בתחילת ההריון השלישי אני חוששת להוסיף עליהם עוד קילוגרמים מיותרים."

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

זה סיפורה של מיכל, אחת מיני רבות כמותה. מיכל הצליחה שנים רבות לשמור על משקל תקין, אולם עם כניסתה להריון החלה לצרוך מזון בכמות גדולה בהרבה מהדרוש לה. השינוי בתיאבון, השינוי במראה הגוף עם התקדמות ההריון, והלגיטימציה החברתית שקיבלה, החלישו את המשמעת העצמית שהייתה לה במהלך כל השנים. המשפט "מה זה כבר משנה, בין כך לא רואים" אשר הוביל עוד אי אילו מעדנים אל פיה, הוכיח עצמו לאחר הלידה, כאשר נשארה עם עודף של 10 ק"ג. לאחר 3 שנים, כאשר הרתה שנית, עדיין נותרו לה 2 ק"ג עודפים, אשר לא מנעו ממנה להתעלם מהמשפט "בא לי ומותר לי, כי אני בהריון"...

 

מחקר שפורסם לאחרונה מראה כי עליה עודפת במשקל במהלך ההריון קשורה למשקל עודף לאחר 8 עד 10 שנים.במחקר עקבו אחר שינויי המשקל של 540 נשים במהלך ההריון וחצי שנה לאחר הלידה. לאחר 10 שנים נאספו נתוני משקל לנשים אלה ונמצא כי נשים שהעלו מעל המשקל המומלץ, שקלו בממוצע 8.4 ק"ג יותר ממשקלן בתחילת ההריון. כמו כן נמצא כי הנקה ופעילות אירובית קשורות לעליה קטנה יותר במשקל לאורך זמן.

 

יותר ויותר מחקרים בספרות המקצועית מתחילים להתייחס להריון כאל גורם השמנה אצל חלק מהנשים. לאור העובדה כי השמנת יתר כבר הוגדרה כמגיפה של המאה ה-21, יש להתייחס בכובד ראש לגורמים המובילים להשמנת יתר. סוד גלוי הוא כי הצלחת הטיפול בהשמנה בעייתית ומורכבת, על כן מסתמנת יותר ויותר גישה של מניעת ההשמנה מלכתחילה. התבוננות בנתוני השמנה של נשים במדינת ישראל, מראה כי גם אצלנו עודף משקל עולה עם הגיל. כמעט 32% מהנשים בגיל 35-44 לעומת כ 25% מהנשים בגיל 25-34 סובלות מעודף משקל. אלו גילאים בהם יותר מסביר כי

אשה תהרה לפחות פעם אחת.

 

האם ייתכן כי ההריון, גם אצלנו, מהווה גורם לעודף משקל, המתפתח עם הגיל? חשוב גם לציין כי להשמנה בהריון השלכות על מהלך ההריון הלידה וההתאוששות לאחר הלידה. עודף משקל או השמנת יתר בהריון קשורים בסיבוכים כמו יתר לחץ דם, רעלת הריון, סוכרת הריון, שכיחות גבוהה יותר של ניתוחים קיסריים, לידת תינוקות גדולים (LGA-Large for Gestational Age), ומות עובר. כמו כן יש קשר בין השמנה לשטפי דם לאחר הלידה, זיהומים במערכת הגניטאלית ובמערכת השתן ולזיהומי פציעות. הריון היא תקופה מרגשת ורבת שינויים.

 

נשים אשר מלכתחילה נוטות להשמנה, אך בימים כתיקונן מצליחות לשמור על משקל תקין, עלולות לחוש בלבול וחוסר ביטחון בתקופת ההריון. השילוב של מסר החברתי חזק ומגונן, לגיטימציה לאכול אכילת יתר, שינויים בתיאבון ובתחושה הכללית במערכת העיכול, עלול לערער את המשמעת העצמית שמנעה מאשה זו להשמין. על זאת יש להוסיף את הפן הרגשי המתלווה לשינויים בדימוי הגוף, להכנה להורות ולשינוי בזוגיות, והרי לכם שילוב מנצח לעוד ביס מיותר.

 

מאמר זה קורא לכל אישה הרה, ובעיקר לנשים עם נטייה לעודף משקל, לערוך מעקב קפדני על תוספת המשקל בהריונן, על מנת להגיע לתוצאות אופטימאליות. עקומת תוספת משקל בהריון היא כלי למעקב אשר נמצא כיום בשימוש של האחיות בתחנות לבריאות המשפחה. על מנת להתאים גרף זה אלייך, יש לקבוע את משקלך הרצוי בתחילת ההריון ולציינו בנקודת האפס בציר תוספת המשקל בק"ג.

 

מומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית, על מנת לקבוע את המשקל הרצוי בתחילת ההריון. לאחר שסימנת את משקלך הרצוי בנקודת האפס, כל שעלייך לעשות הוא לציין את המשקל בהתאם לתוספת המשקל בק"ג, על ציר זה, ולעקוב בהתאם לשבוע ההריון אחר תוספת המשקל שלך. לשאלות נוספות ניתן לפנות לכותבת המאמר.

 

לסיכום, רצוי וחשוב לבצע מעקב אחר תוספת המשקל בהריון, על מנת למנוע עלייה עודפת במשקל אשר תורמת בהמשך להתפתחות עודף משקל והשמנת יתר. הבשורה הטובה היא שלנשים אשר מתחילות את הריונן בעודף משקל, דווקא ההריון מספק הזדמנות "לרדת" ולהשיל את הקילוגרמים המיותרים.

 

חשוב לציין כי יש לעשות זאת רק בעזרת איש מקצוע, ובמעקב לאורך ההריון. ניתן להוסיף משקל בהריון כך שה"הריון" (העובר, השליה, נפח הדם וגו'), יוסיפו במשקלם על חשבון הקילוגרמים המיותרים. בסיכום כולל המאזניים יראו תוספת משקלנמוכה מהמומלץ בתקופת הריון, והדרך חזרה למשקל הרצוי תהיה קלה הרבה יותר.

 

לנשים המתחילות את הריונן במשקל תקין מומלץ להוסיף 9 עד 15 ק"ג במהלך הריונן, ויש לזכור כי קל יותר למנוע עודף משקל, מאשר להפחיתו בדיעבד. לאחרות יש להתאים את תוספת המשקל הרצויה במהלך ההריון באופן אישי, על ידי איש מקצוע המוסמך לכך. אנו מאחלים לך הריון קל, בריא ומהנה. 

 

כל הזכויות שמורות לכותבת ול"מרכז להריון קל".

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה