לשכב על הבטן בכייף

יתרונות השכיבה על הבטן ותרגילים מעשיים
|
הדפס
|
שמור

חשיבות השכיבה על הבטן בחודשים הראשונים היא רבה לכל הדעות: בראש ובראשונה לתינוק שאך זה נולד השכיבה על הבטן נותנת תחושה של ביטחון, שכן כל אבריו מכונסים ונתמכים ברצפה הוא מוחזק ואינו מרגיש תלוש ובאוויר.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

בנוסף, השכיבה על הבטן גורמת לשרירי הבטן להיות רפויים ונינוחים, ובכך מסייעת לכך שלא ייווצרו לתינוק גזים בבטן.

 

הדבר השלישי והאחרון שהוא קצת ה"לראות קדימה" שלנו מתחבר לנושא ההתפתחות המוטורית של התינוק - השכיבה על הבטן היא נקודת המוצא לכל ההתפתחות המוטורית בהמשך, כשהתינוק שוכב על הבטן, הוא לומד לזקוף את גבו, להרים את הראש, לחזק את רצועת הכתפיים ואת הידיים, לומד להעביר משקל מצד לצד, לדחוף את הרצפה ולהתקדם.
 
חשוב מאוד מאוד! להשכיב על הבטן כבר מההתחלה, לפחות בזמני ערות של התינוק וכן בזמנים בהם התינוק ישן ואת, אמא'לה, ערה ויכולה להשגיח ולהתבונן בו בתחילת התהליך אפשר לעשות סטים קצרים של שכיבה על הבטן וזאת ע"י תרגול גב בטן לסרוגין - כך שכשהתינוק מתעייף מהבטן חוזרים לתרגול על הגב.


תנוחת העירסול 
בחודשים הראשונים התנוחה המומלצת לתינוק היא תנוחת העירסול (תנוחה עוברית) או בידיים או במנשא, תנוחה זו מדמה לתינוק ,יחד עם התנועה את הסביבה הרחמית אשר הוא שהה בה בתשעת החודשים שקדמו ושם חש חום וביטחון, ולכן תנוחה זו עוזרת לתינוק בתהליך ההסתגלות לעולם שבחוץ.                              

 

תרגילים מעשיים

 

על הגב:
מתחילים במקום שהוא נוח לתינוק - במשחקים על הגב. 

  1. נוגעים במגע עמוק, מתחילים בבהונות הרגליים, לאורך כל הגוף, גם באצבעות הידיים -כדי לשחרר קצת את השרירים ולהעלות את מודעות הגוף לאברים השונים.
  2. מגע עמוק לבית החזה בצורה של שפשופים וטפיחות, אפשר גם להצמיד את הפה אל בית החזה לעשות קול של בוווווווו מהדהד אל תוך בית החזה של התינוק כדי לתת לבית החזה תחושה משוחררת ונינוחה, וכן בהמשך, לאפשר לבית החזה לנוע בחופשיות ולאפשר תנועה חופשית של הידיים ושל האצבעות באחיזה ובמוטוריקה עדינה.
  3. שחרור שרירי הבטן והתעגלות של הגב ע"י הרמת הרגליים לכיוון הפנים בדרך הבאה: יד אחת שלכם מתחת לטוסיק, יד שנייה אוחזת את שתי רגלי התינוק מעל הקרסול ודרך הטוסיק מניעים את האגן למעלה כלפי הבטן ולמטה, ימינה ושמאלה, בעיגולים. חשוב לבצע את התנועות האלו ללא הפעלת כוח, רק עד המקום שהתינוק מסכים ולא מתנגד.
  4. היכרות התינוק עם המרפקים וקו האמצע של הגוף כדי שיוכל להישען עליהם בשכיבה על הבטן אפשר לעשות בדרכים הבאות:
    • לאחר התרגילים לשחרור הבטן (סעיף קודם) לגלגל את התינוק כשהרגל מובילה דרך הצד למצב שכיבה על הצד וחצי בטן (לא להוציא לו את היד מתחת לבטן - לתת לו להתמודד ולהוציא בעצמו, אם ממש לא מצליח להרים לו קצת את האגן דרך הטוסיק וכך היד משתחררת). המטרה היא להשאיר את התינוק בתנוחה כזו שהמרפק מורגש והתינוק מבין את מקומו ובהמשך ידע להשתמש בו. כמובן לתרגל בשני הצדדים ולתת זמן שהייה במצב על הצד, לשחק קצת במצב הזה ולהשתעשע בכייף.
    • כשהתינוק על הגב ליצור אצלו תנועה של חיבוק של עצמו שוב על מנת למרכז את המרפקים אל קו האמצע.

 

על הבטן:

  1. כאשר התינוק מוחזק בידכם או שוכב, כדי לחזק את הרמת הראש בצורה תקינה, נעשה היכרות עם השרירים הזוקפים של הגב:
    נחזיק את התינוק כשגבו מופנה אלינו, וניצור מעין צמרמורת לאורך עמוד השדרה - מעצם הזנב ועד לצוואר, כשאנחנו מגרים עם אחורי הצפורן שלנו את עמוד השדרה.
  2. דרך נוספת לגרות את השרירים זוקפי עמוד השדרה היא למרוח פס של קרם לאורך עמוד השדרה - שוב מעצם הזנב ועד לצוואר ולנשוף מלמטה כל פעם בקטע קטן, עד שרואים את ההצטמררות ואז להמשיך.

 

שיהיה המון בהצלחה והמון המון כייף.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה