לידה טבעית

טיפים חיוניים ללידה טבעית
|
הדפס
|
שמור

אם את שוקלת ללדת בלידה טבעית ללא משככי כאבים, יש כמה וכמה דברים שתוכלי לעשות כדי להגדיל את הסיכוי ללידה טבעית וטובה.

צילום: מאיה אהרוני

קורס הכנה ללידה מקיף ומלא

הירשמי לקורס הכנה ללידה בגישה הוליסטית. קורסים מסוג זה לרוב שמים דגש גם על הלידה הטבעית וגם על לידה "רגילה". ודאי שבקורס מלמדים נושאים חשובים כמו: עיסוי פרינאום, תרגילים לחיזוק רצפת האגן, נשימות, הרפיה, עיסויים, אנטומיה ופיזיולוגיה של שלבי הלידה ועוד. חשוב להמשיך ולתרגל בבית את כל מה שתלמדו בקורס. בקשי מבן זוגך לסייע לך בעיסוי הפרינאום. עבדו יחד על נשימות, הרפיה ועיסויים בכל הגוף כדי שבזמן הלידה יהיה לו קל יותר להדריך אותך ולהיות לך למלווה אמפתי ויעיל. חשוב שילמד גם לעודד אותך במילים. גם אינכם זוג שרגיל לשיחות "פוצי-מוצי", תמצאו יחד משפטים שכן יעודדו אותך לכל אורך הלידה.

 

בחירת מקום הלידה

מדריכת ההכנה ללידה אמורה ללמד אתכם לבחור את מקום הלידה בהתאם לדרישות והציפיות שלכם. בקשו ממנה להסביר לכם מהן השאלות הכי חשובות שיש לשאול במהלך הסיור. קחו בחשבון שהסיורים הם מאוד "שיווקיים". את הלקוחה, ובית החולים מחזר אחריך. ודאו שמקום הלידה גם יעמוד בהבטחות השיווקיות שלו. כיום יש מספר אפשרויות למקום לידה בארץ: חדר לידה רגיל בבית חולים, בחלק מבתי החולים יש חדר ללידה טבעית, שירות שלרוב ניתן ללא תשלום. מספר בתי חולים מציעים שירות פרטי של מרכז לידה הממוקם בתוך בית חולים (לניאדו ושיבא ועוד בדרך) בסמוך לחדרי הלידה הרגילים. מרכזי הלידה מנוהלים על ידי מיילדות, ומאפשרים לידה טבעית באווירה שונה ו"ביתית" יותר, בין כותלי בית החולים. מספר בתי חולים מציעים גם שירותים פרטיים נוספים של מיילדת אישית, רופא מיילד פרטי, דולה-תומכת לידה ועוד. כל השירותים הנ"ל ניתנים בתשלום מלא ואין החזרים של קופות החולים. יש גם מרכזי לידה מחוץ לבתי החולים, כמו למשל, צימר לידה במושב ישרש ומרכז ללידה טבעית בשרון.

 

מי שמעדיפה לחוות לידה טבעית לגמרי, בסביבה מוכרת, אוהדת ותומכת, ללא כל התערבות, תוכל לבחור בלידת בית עם מיילדת מוסמכת מארגון אמה"י. זכרי שלידת בית מתאימה לנשים בריאות שאינן בהריון בסיכון. שירות לידת הבית כולל מעקב הריון של המיילדת, בשבועות שלפני הלידה וביקורי בית בימים הראשונים לאחר הלידה. אם את שוקלת ללדת בבית, מומלץ לקבוע פגישה עם אחת ממיילדות הבית המוסמכות כדי להכיר אותה ואת השירותים שניתנים על ידה. אם תחליטי לשכור את שירותיה, תקבלי רשימה של ציוד שיש להכין לקראת הלידה והמיילדת תדריך אותך ואת בן/בת הזוג לקראת הלידה. מומלץ לשקול לצרף דולה-תומכת לידה בלידת בית. אם התקציב שלך אינו מאפשר לשכור את שירותיה של דולה מנוסה, תוכלי להיכנס ללוח דרושים-דולות מתנדבות בפורטל דולה, ולמצוא דולה מתאימה במחיר סמלי.

 

תמיכה בלידה

מומלץ להגיע ללידה עם מלווה אחד לפחות שיהיה צמוד אליך החל מהצירים בבית, דרך כל שלבי הלידה ועד יציאת התינוק וההנקה הראשונה בחדר הלידה. אם את חד-הורית או אם בן זוגך אינו יכול או מעוניין להשתתף בלידה, בחרי לך מלווה אחר – חברה, אחות, דודה או תומכת לידה מקצועית – דולה. שמת לב שדילגנו על אמא ברשימת המלווים המומלצים? זה במתכוון, כי רוב הנשים מעדיפות שלא ללדת עם אמן, מכיוון שאיתה הן מרגישות כמו ילדות קטנות חסרות אונים, במקום נשים עם המון ידע ועוצמה. נשים רבות בוחרות ללדת עם בן הזוג ועם דולה – תומכת לידה מקצועית שמסייעת לאשה ולבן הזוג לכל אורך הלידה.

 

לנסוע לבית היולדות רק כשהלידה מתקדמת

הלידה מורכבת משלושה שלבים – השלב הראשון, גם הוא מחולק לשלושה שלבים: השלב הלטנטי, השלב הפעיל ושלב המעבר. מומלץ להישאר בבית עד שהצירים נעשים עוצמתיים, תכופים וארוכים. הציר אמור להיות באורך של לפחות 60 שניות או יותר. תכיפות הצירים אמורה להיות כל 3-5 דקות, תלוי באורך הנסיעה המתוכננת לבית היולדות, והעוצמה אמורה לגרום לך להפסיק כל פעולה שאת עושה, ולאלץ אותך להתחיל בתרגול נשימות. אם את עדיין צוחקת ומדברת רגיל בצירים, זה עדיין לא הזמן לצאת לדרך, אלא אם כן יש ירידת מים כמובן (ראי כתבה "כיצד אדע שהלידה מתחילה").

 

תנועתיות ושינוי תנוחות

חשוב להישאר בתנועה ולשנות תנוחה כל 10 – 20 דקות במהלך הלידה. לך יהיה קל יותר להתמודד עם הצירים ולנשום נכון, לתינוק שלך יהיה קל יותר לעבור בתעלת הלידה אם את בתנוחות עמידה והלידה תתקדם מהר יותר. נסי תנוחות שונות כמו ישיבה על כדור לידה עם סיבובי אגן, או קפיצות על כדור לידה, הליכה, ישיבה על האסלה, ריקוד סלו עם המלווה שלך, הישענות על קיר עם תנועות אגן או עמידת חתול.

 

השתדלי להימנע מזירוז לידה אם אין הצדקה רפואית

אל תבקשי ואל תסכימי לזירוז רפואי של הלידה אם אין הצדקה רפואית להתערבות זו. מי שאמור לנהל את הלידה ולהחליט על מועד הלידה הוא התינוק ולא הרופאים. אל תנסי לזרז את הלידה באמצעים שונים. ככל שתהיה לחוצה יותר ללדת, כך תעלי את הסיכוי ללידה בשבועות מתקדמים יותר, מכיוון שגופך יחשוב שאת עוד לא מוכנה ללידה בגלל רמות האדרנלין הגבוהות בגופך. גם כשהתהליך יחל, אפשרי ללידה להתקדם בקצב ובמהירות שהגוף שלך קובע יחד עם תינוקך. הורידי את השעון מידך, הסתירו את שעון הקיר. ככל שתהיה רגועה יותר, כך הלידה תתקדם בצורה טובה יותר.

 

 

ניטור עוברי לסירוגין או ניטור אלחוטי יאפשר לך חופש תנועה מירבי

במקום להיות כבולה למוניטור העוברי באופן קבוע, בקשי ניטור לסירוגין, כל עוד הלידה מתקדמת יפה ואין סיבה רפואית לניטור רציף. כמה בתי חולים הכניסו לשימוש מכשיר ניטור אלחוטי, עמיד במים, המאפשר לבצע ניטור קבוע גם במקלחת, באמבט או בג'קוזי. אם את בכל זאת מחוברת לניטור רציף עם מכשיר מיושן, השתדלי לקום ולהתהלך, להשתמש בכדור לידה, לשנות תנוחה ולהישאר בתנועה, בתוך המרחב המוגבל עד כמה שהכבל מאפשר.

 

סמכי על האינסטינקטים שלך

אכלי ושתי בהתאם לדרישות גופך. חשוב לשתות המון במהלך הלידה. מי שאינה סובלת מסוכרת הריונית או רגילה, יכולה ללגום מדי פעם משקה מתוק כמו מיץ ענבים  טבעי או מיץ תפוחים. הימנעי מאוכל כבד. בקשי מהמלווה שלך לדאוג להשקות אותך בהרבה מים במהלך הלידה כדי למנוע התייבשות.

  

שיכוך כאב טבעי במקום אפידורל או טשטוש 

השתמשי באמצעים טבעיים לשיכוך כאב. שהייה במקלחת, בג'קוזי, באמבטיה או בבריכת לידה מסייעים לרוב הנשים להתמודד עם הצירים. מומלץ לא לטבול במים (מלבד שימוש במקלחת) לפני פתיחה של לפחות 5 עד 6 סנטימטר, על מנת לא להשפיע לרעה על עוצמת ותכיפות הצירים. צירים כואבים = התקדמות יפה בלידה. זה לא אומר שאת צריכה להרגיש את הכאב, ומומלץ בהחלט להשתמש באמצעים לשיכוך כאב כמו: נשימות בטן, הרפיה, דימיון מודרך, כדור לידה, עיסוי, שיאצו, רפלקסולוגיה, קומפרסים חמים או קרים, ארומתרפיה, הומאופתיה ועוד שיטות טיפול שלמדתם במהלך קורס ההכנה ללידה. 

 

השתמשי גם בקולך ככלי להרגעה ולקידום הלידה 

עבודה קולית מתאימה מאוד בשלבים המתקדמים של הלידה. אל תתביישי להפיק קולות נמוכים מגרונך. הם מאוד משחררים, מסייעים לתינוק להתקדם בתעלת הלידה, ומסייעים לך להתמודד עם הצירים.

 

לידה בשכיבה הוא התנוחה הכי לא טבעית עבור גוף האשה

מומלץ לעבור את הצירים ואת שלב הלחיצות בתנוחות אנכיות כמו עמידה, ישיבה, כריעה, עמידה על הברכיים, עמידת שש ועוד. אפשרי לכוח הכבידה לעשות חלק מהעבודה הלא קלה של הלידה. לחצי רק כאשר את מרגישה צורך עז בכך – מה שנקרא "רפלקס הלחץ". רפלקס זה גורם לך להרגיש צורך כל כך חזק ללחוץ שאת בקושי יכולה לעצור את עצמך ברגע שהרפלקס מופעל. לחצי אך ורק אחרי שמיילדת תאשר שהגעת לפתיחה מלאה. תבקשי מראש עידוד רגוע, מרגיע ושקט לזמן הלחיצות. לרוב הנשים מאוד לא נעים לשמוע צעקות של "לחצי עכשיו! חזק חזק!" או "אחת, שתיים, שלוש..." וכן הלאה. עדיף לשמוע אם את כן או לא לוחצת ונושמת בצורה מתאימה. מחקרים הוכיחו שהאשה עצמה יודעת הכי טוב כיצד ומתי ללחוץ אם היא קשובה לגופה. חשוב להרפות את רצפת האגן בזמן הלחיצות. כך ייגרם לך פחות נזק. נשים רבות משתמשות בשיטת ה-Exhale Pushing. שיטה זו מאפשרת לך ללחוץ תוך כדי נשיפה ארוכה, במקום לעצור את הנשימה כפי שהיו עושים פעם, דבר העלול לגרום נזקים רבים לרצפת האגן שלך.

 

בקשי שיניחו את תינוקך על גופך מייד לאחר הלידה

את שלב הלחיצות מומלץ לעבור בעירום חלקי או מלא, על מנת לאפשר מגע עור אל עור עם התינוק מרגע הלידה. תתכסי בסדין או בשמיכה יחד עם תינוקך. כך תסייעי לו לשמור על חום גופו ותתחילו להכיר זה את זו. כך יהיה גם קל יותר לחבר את תינוקך לשד לקראת ההנקה הראשונה בחדר הלידה. מומלץ להניק את התינוק כמה דקות לאחר הלידה ולא יאוחר משעתיים לאחר הלידה. מחקרים רבים מצביעים על כך שההנקה הראשונית הזו חשובה ביותר לחיבור הרגשי בין האם לתינוק שזה עתה נולד.

 

ואם הלידה לא מתקדמת היטב למרות הכל

חשוב להבין שהלידה היא תהליך מלא בהפתעות לכאן ולכאן. לא תמיד דברים מתקדמים כמצופה. לפני כל התערבות רפואית (מלבד מצב חירום) חשוב לשאול את הצוות הרופאי על הסיכונים ועל היתרונות של ההתערבות אותה הם מציעים. תנסו להבין אם יש חלופות לשיטה אותה הציע לכם ומה יותר מתאים למצב הספציפי שלכם. מותר גם לבקש דעה נוספת של רופא בכיר של המחלקה. גם לידה שאינה בהגדרה לידה טבעית יכולה להיות חוויה נפלאה ומעצימה.

 

ולכולן, היולדות עם אפידורל או בלעדיו, לידה מעצימה, נפלאה, בריאה וקסומה.

תגובות הגולשים