כך תטפלו בבעיה התנהגותית של הילד

לפעמים מסתתרים דברים עמוקים יותר מתחת לפני השטח
מאת קרן מור
|
הדפס
|
שמור

הילדה מסכימה לאכול רק מגוון מזונות מצומצם? הילד הולך לישון רק ב-00:00 בלילה? הילד נלחץ בסביבה רועשת? הילדה לא מוכנה להתלבש בעצמה?

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

לרוב, הנטייה היא לראות בהתנהגויות אלו הרגלים רעים ולחשוב, כי לשם פתרון הבעיה ההתנהגותית נחוץ שינוי הרגלים.

 

  • האם התנהגות היא בהכרח עניין של הרגל?
  • האם הרגל נכון הוא מענה להתנהגות לא רצויה?
  • האם מקרים של התנגדות הילד לשינוי התנהגותו מקורם בהרגל שהתקבע? – האם נחישות ועקביות יפתרו את הבעיה?

 

לצורך הבנת הנושא עלינו להביט על הילד בצורה מעמיקה יותר:

 

כאשר אנו מתמקדים בהסתכלות על ההתנהגות ורואים בה את הבעיה - אנו למעשה מעוורים את עינינו מהתמונה השלמה ובכך מפספסים את הבעיה האמיתית.

 

ניקח לדוגמא הפרעת שינה ידועה: Delayed Sleep Phase Syndrome תסמונת השעון הביולוגי הדחוי. אותם אנשים שסובלים מהפרעה זו מתלוננים על קשיי הרדמות והשכמה בשעות שנחשבות למקובלות. הם מצליחים להירדם בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות ומתעוררים בשעות הבוקר המאוחרות.


חישבו על מתבגר, שסובל מתסמונת זו, אך הוא והוריו אינם מודעים לכך.

 

ההורים, בתסכולם ובייאושם, פונים לייעוץ בעקבות התנהגות מרדנית של ילדם בכל היבט אפשרי, ולאחר שניסו את כל הדרכים לשנות התנהגותו, אך ללא הועיל.

 

נסתכל כעת על מה שקורה מתחת לפני השטח: הנער איננו מצליח לקיים הרגלי שינה "נכונים" והולך לישון באורח קבע הרבה אחרי 12 בלילה, והוא אף פעם איננו מצליח להירדם לפני כן.

 

הוא מתקשה לקום מוקדם בבוקר לביה"ס ולכן הוא איננו עומד בזמנים ומאחר קבוע ויש פעמים בהם אף נעדר לגמרי.

במהלך היום הוא עייף מידי ואיננו מסוגל להתרכז כנדרש. העייפות משפיעה על רמת לימודיו והציונים שלו נמוכים.

 

במהרה הוא מתדרדר הן בלימודים והן בהתנהגותו: הוא חסר מוטיבציה והתנהגותו האיטית והעייפה מתפרשת כעצלנות וחוסר אחריות. הוא נוטה בקלות להפרעות התנהגותיות שמגיעות מתוך תסכול, חוסר רצון ויכולת לקיים שיתוף פעולה, תחושת חוסר מובנות וכו'.

 

לא עובר זמן רב והילד מתויג בכל תווית שלילית אפשרית ובמהרה הוא עצמו אף מתחיל להאמין בתיוגו.

 

במקרה הנידון, ההתמקדות של ההורים בהתנהגות הילד ובהרגליו לא הצליחה לתת מענה לבעיה ואף יצרה התדרדרות נוספת, הן בהתנהגות הן בהישגים הלימודיים והן במצבו הרגשי של הילד. כמו כן נגרם תסכול רב להורים שמרגישים כי נכשלו כשלון חרוץ בחינוך בנם.

 

אם ההורים היו מסתכלים מעבר להתנהגות, יש סיכוי טוב שהם היו מצליחים להיות קשובים לקשייו של ילדם, להגיע לשורש הבעיה ולמצוא את הדרך הנכונה עבורם להתמודדות.

 

מאחורי כל התנהגות או דפוס התנהגותי קיימת סיבה שגרמה לה: בין אם זה חסר נוירולוגי ו/או ביולוגי, חסר פיסי, התפתחותי או רגשי כאשר בנוסף, לאותה התנהגות יכולות להיות סיבות שונות אצל ילדים שונים. לכן, כשאנו מתמקדים רק בהתנהגות ורואים בה הרגלים גרועים אנו למעשה איננו עוזרים לילד.

 

ההתנהגויות הן המסר – על מנת לטפל כראוי בבעיה ההתנהגותית, עלינו להבין את הסיבה שבבסיס ההתנהגות במקום התמקדות בשינויה.

 

והנה דוגמא נוספת שכיחה יותר: 

ג' היא פעוטה בת 1.7 שנהגה לישון רצוף לילה שלם מגיל 4 חודשים. לפני כחודשיים החלה לגלות קשיים משמעותיים בהירדמות של שנת הלילה וההורים מספרים כי "נהייה סיוט להרדים אותה". הקשיים התגברו לאחר שנוספו גם מספר התעוררויות באמצע הלילה שבמהלכן הילדה דורשת לעבור למיטת הוריה. האבא חושב שהילדה החלה לבחון את הגבולות בבית ומנסה את מזלה וטוען כי וויתור מצידם עלול ליצור הרגלים לא נכונים.

 

ההורים העייפים והמותשים למול דפוסי ההתנהגות החדשים של בתם מתמקדים בהתנהגות ועלולים ליפול למלכודת שטומנת בחובה הסתכלות זו: ייתכן כי התמדה בהתעקשות אכן תשיג בסופו של דבר את התוצאה הרצויה אך השינוי הינו רק בהתנהגות ! והבעיה האמיתית – הרגשית, נפשית, אולי אפילו בריאותית – איננה תשתפר.

 

כדי לטפל בבעיה התנהגותית ולעזור לילד עלינו להיות קשובים לילד הייחודי שלנו ולאמץ חשיבה פתוחה ו'מחוץ לקופסא' במטרה להבין את המסר שבהתנהגות.

 

לא קיימת תשובה אחת שמתאימה לכולם - ילדים (וכל בני האדם) גדלים שלא 'לפי הספר' והתנהגות של ילד יכולה לנבוע ממספר סיבות.

 

הרגלים נכונים – כבודם במקומם מונח, אך יחד עם זאת יש לשים לב שבכוונותינו הטובות להקנות לילד הרגלים נכונים אנו לא שוכחים להיות קשובים לילד ולהרגלים שנכונים רק לו.

 

 

על הכותבת: קרן מור - מנהלת פורום בית ספר להורים בפורטל דולה. מנחת הורות מקושרת מוסמכת – בוגרת לימודי הנחיית הורים ומורים לייף סנטר. B.A מדעי ההתנהגות, מוסמכת לחינוך בגיל הרך ומפענחת ציורי ילדים. ייעוץ אישי/הדרכה פרטנית לזוגות הורים, הנחיית סדנאות הורים "איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו" ; "אחים ללא יריבויות".

תגובות הגולשים