חשפו את תינוקכם לספרים מהשבועות הראשונים

ספרים מומלצים מגיל לידה ותורמים להתפתחות התינוק
|
הדפס
|
שמור

ארצנו משופעת חנויות ספרים - קטנות ואינטימיות מול רבי מכר ענקיים בצידי הדרכים - ובכולן אותן פינות קסומות של ספרים לגיל הרך, עם אותם מושבים צבעוניים וכריות פרווה מפתות. ספרים קטנים וספרים גדולים, צבעוניים ומעוררי תאבון – וכשאני מבקרת בהן, אני מודה, אני מרגישה כמו ילדה קטנה בחנות ממתקים – עם אותו קושי לצאת משם בידיים ריקות. ההפקות מושקעות והאיכויות האמנותיות לעתים דוחפות אותי לרכוש את הספר כמו שקונים יצירת אמנות.

צילום: נעמי גטניו

הרבה אמהות נבוכות מול ההיצע הענק ומושך העין ולא יודעות לעתים איזה ספר ראוי לקנות – האם חיצוניות מצודדת של ספר מעידה גם על איכות, ולאיזה גיל זה מתאים – ובכלל – מתי להתחיל לקרא ספרים לילד?

 

מומלץ לחשוף את התינוקות לספר מימיו הראשונים – בשעות הערוּת השקטה - אותם ספרים קשיחים וחסיני לעיסה, צבועים שחור לבן או בצבעים חזקים עם גבולות ברורים – על מנת לגרות את ראייתו ואת ריכוזו של התינוק. בשלב יותר מאוחר הוא יטעם, ייגע במרקמים (יש ספרים מיוחדים כאלה) - "ידפדף" ויתחיל למלמל אל הדמויות הניבטות מהספר. קריאת ספר היא הזדמנות פז להעשיר ולחזק את הקשר בין ההורה וילדו, והזדמנות להפוך את רגעי הקסם האלה לטקס קבוע ונחשק שמחכים לו בשעה קבועה ביום. ההסתכלות והקריאה המשותפת בספר מאפשרת להעשיר את השפה, להרגיל את התינוק לצליל, לחרוז, לקצב ("..בים בם בם תירס חם...!").

 

דרך הספר, התינוק ואחר כך הפעוט, ילמד דברים על העולם, על סביבתו הטבעית, על סדר יומו ועל צעצועיו; הוא יכיר את העולם החיצוני, הטבע והחיות (איך עושה פרה?). הספר מאפשר לפעוט להזדהות עם דמויות, להרגיש אמפטיה ולתת לגיטימציה ושם לרגשות ("אל תצטער רוני רון – זה סופו של כל בלון"...). הספר מרגיל את הילד לערכים אסתטיים, לצורות וצבעים, ולאות הכתובה - הוא לומד להקשיב, להיות מרוכז ולהתעלם מהגירויים החיצוניים.

 

הילד ירווה הרבה נחת והנאה מהסיפורים, מהדקלומים, וישתעשע עם שירי המשחק ושירי האצבעות וב"ניצול" נכון של הספר – יפתח דמיון ויצירתיות. בשוק קיימים ז'אנרים או סוגים שונים של ספרים – שאפשר לזהותם על ידי נתונים חיצוניים מצד אחד ותוכניים מצד שני – ומטרותיהם שונות - וכשבאים לקנות ספר - טוב להבדיל ביניהם.

 

  • ספרים מבד, פלסטיק או מקרטון קשיח – כאמור – ה"ספרים" הראשונים. יתרונם הגדול – הם נשמרים יותר טוב מחבריהם העשויים נייר. אפשר לרחוץ אותם, והם עמידים ללעיסה ופליטות. גם ביניהם – עדיף לבחור את אלה שבכל דף פריט אחד, צבוע בצבעים חזקים וברורים (תינוקות נמשכים לקונטראסטים) – מומלץ להימנע מדמויות קטנות ומסצנות רבות משתתפים – בשלב זה ילדכם לא יפיק מהם שום תועלת.
  • ספרים מקרטון קשיח – עדיין – אבל יש בהם מילה אחת או משפט קצר, כתובים אותיות גדולות. יתרונם כנ"ל- אבל הם כבר מתקדמים יותר – מציגים בפני התינוק בדרך כלל חפצים מסביבתו הטבעית – מוצץ, בקבוק וכד' – וגם חיות חביבות וקרובות – חתול, כלב וכו'.
  • ספרים עם דקלומים או שירים קצרים – מסר קצר וקולע, מעולמו הקרוב - מרגיל את התינוק לצליל ("אני רעב עב עב, כמו זאב אב אב ..." (מיריק שניר), לחרוז ("ציף ציף ציפור קטנה, מצפצפת בגינה..." (רפאל ספורטה), לחזרה, לאינטונציה – ("חיפושית לי קטנטנה – הוווייי כמה היא מסכנה...") (פניה ברגשטיין). ספרים אלה אהובים מאוד על ידי התינוקות והוריהם - בין ספרים אלה נכללות הקלאסיקות האלמותיות של הז'אנר. כמו למשל "בוא אלי פרפר נחמד" הוותיק של פניה ברגשטיין - ויש מבין ספרים אלה שהגדילו לעשות ומציעים להורים הצעות לתנועה או משחקי אצבעות – על פי שירי הספר (למשל "דיגדוגים" של דתיה בן דור) - ויש כאלה שאפילו מוסיפים קלטת שמע.
  • ספרים דידקטיים – גם הם לרוב מקרטון קשיח – והם באים בסדרות – עוסקים למשל בצבעים, חושים, צורות וכו'. מאוד יפים ואסתטים – אפשר להשתמש בהם בשלבים שונים של ההתפתחות בהדגשים שונים בהתאם.
  • ספרים על חיי היומיום של התינוק והפעוט - סביבתו המוכרת – עם טקסט קצר. למשל – סדר יום, הליכה לגן, רחצה וכד'.
  • ספרי "הצטרפות" – סיפורים בהם מצטרפת דמות ועוד דמות לעלילה הפשוטה ויש חזרה שוב ושוב על משפטי מפתח. מאוד אהוב על פעוטות שנהנים הנאה מרובה מחזרות ואמצעי מצוין ללמידת מילים והעשרת השפה. לדוגמא - "אליעזר והגזר" של לוין קיפניס או "תירס חם" של מרים רות או "פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו" ועוד ועוד.
  • סיפורים – אנחנו מתקדמים כאן בגיל – אפשר כבר לספר סיפור – אומנם קצר – לרוב הדמויות השלכתיות - חיות או ילדים. מעבר להעשרת השפה צעד אחד קדימה – קיימת אפשרות להעשרה קוגניטיבית – הבנת סיבה ותוצאה, הבנת רצף, סמלים למשל – והזדהות אמפתית עם הגיבורים. לרוב, הסיפורים טומנים בחובם גם מסר בעל ערך – למשל חברות, סבלנות, התמודדות עם קשיים וקונפליקטים עד הסוף הטוב וכו' כמה דוגמאות – "העכבר והתפוח" של סטיבן בטלר, על ערכה של הסבלנות ו"הנקודות הצבעוניות של פיתי החיפושית" המקסים של חלי גולדנברג – על תחושותיו של החריג בסביבתו.
  • ספרים יעודיים – ספרים שנכתבו במטרה ברורה לעזור להורים להתמודד או לפתור בעיה או דילמה – למשל ספרים על הרגלי נקיון (פיפי-קקי- חיתולים) – דוגמא קלאסית "סיר הסירים" של אלונה פרנקל; ספרים על הולדת אח – גם סיפרה של אלונה פרנקל - "פילפלון" ; ספרים על גן חדש, גירושין ואובדן במשפחה.
  • ספרים בעלי מאפיינים אומנותיים מיוחדים ויוצאי דופן – גודל מיוחד, שימוש חריג בדפים, דמויות שקופצות מתוך הדפים, דמויות עשויות מגרוטאות וכו' – כיד הדמיון והכישרון של האומנים והמפיקים. שתי דוגמאות – "כספיון" ו"הדג שלא רצה להיות דג" שניהם של פאול קור, האמן והסופר.
  • אוספים – ספרים שמהווים אסופת שירים ודקלומים על פי עולם תוכן אחד - מיוצרים שונים –למשל על חיות, צעצועים או חגים - למשל – "אני וכל מיני חיות" – שאספה מיריק שניר או "שירים לקטנטנים" של מירי ברוך – או על פי היוצר, על כל יצירתו - למשל, כל שירי ביאליק לפעוטות או מרים ילן-שטקליס. בדרך כלל ספרים אלה יותר עבים וכבדים ופחות נגישים לשימוש הבלתי אמצעי של הפעוט – אבל ערכם רב לאנשי מקצוע או לשלב יותר מאוחר בהתפתחות.

 

אז כאשר אתם הולכים לקנות ספר חדש לתינוק או לילד – או לחילופין מגששים בספריה העירונית – פנו לכם זמן לבדוק ולדפדף – תעריכו לא רק את חיצוניותו של הספר שכבודו במקומו – אלא גם התאמתו לגיל ולשלב ההתפתחותי. בדרך כלל, אם הספר מדבר אליכם ומעלה בכם התחלה של חיוך - גם תינוקכם יתחבר אליו.

 

(להורים משקיענים - אפשרויות עבודה ו"ניצול" ספר או סיפור להעשרת הדמיון והיצירתיות – במאמר המשך – בובות אצבע כבר אמרתי?)

 

על הכותבת: סימונה לרום – M.A.בפסיכולוגיה, מנחה התפתחותית בטיפות חלב; מנחה קבוצות העשרה להורים ולתינוקות עד גיל 3 ; בעלת ידע רב בגיל הרך – התמחתה ב"מכון הורים", החינוך יצירתי ובתיאטרון בובות. 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. יסמין 29/01/2012, 08:40:53

מעניין וחשובמאוד ! איפה אפשר לקבל עוד מידע על הכותבת

+ השב