X
המאמר נשמר בהצלחה
המאמר כבר שמור במועדפים
מהי סביבה מעודדת התפתחות וכיצד ליצור אותה?
כל שלב התפתחותי מכין את הגוף לשלב הבא, כמו בניין הנשען על יסודותיו
תארו לעצמכם שהחלטתם להתחרות בריצת מרתון, כדי להכין את גופכם לריצה בוודאי שלא תשבו כל היום בבית קפה אלא, תתחילו להתאמן, בהתחלה תסתפקו בסיבוב מסביב לשכונה ולאט לאט תגדילו את מרחק הריצה שלכם. כך גם בכל הנוגע בהתפתחות המוטורית, כדי שהתינוק יתפתח באופן הטוב והמהיר ביותר, אתם צריכים לאפשר לו. ראשית, אפשרו לו מרחב תנועה מתאים.
היו קשובים אל תינוקכם, שבחו אותו על הצלחותיו ותמכו בו ברגעים שאולי מעט קשים עבורו. ייתכן שבהתחלה לא יהיה שיתוף פעולה מלא מצד התינוק לפעילות המוטורית, ייתכן והוא יסכים לשכב על הבטן רק דקה וחצי, אך לאט לאט הוא יגדיל את הזמנים, כמו אותו מתאמן לריצת מרתון. לכן, אל תתייאשו ובוודאי אל תרימו ידיים ותאפשרו לתינוקכם לדלג על שלב התפתחותי כזה או אחר.
זכרו שכל שלב התפתחותי מכין את הגוף לשלב הבא, כמו בניין הנשען על יסודותיו ולכן החשיבות הרבה לעבור דרך כל שלבי ההתפתחות.
הגעתם לחנות וההיצע עצום- מה כדאי לבחור?,למה לשים לב?, מה כדאי לקנות ומתי? כל התשובות מצורפות כאן:
מגיל הלידה עד 3 חודשים:
- מזרן פעילות - התינוק זקוק למשטח פעילות רך - עליו יוכל לשכב על הגב, על הצד ועל הבטן. חשוב שמשטח הפעילות יהיה רך מספיק כדי שאם התינוק יתהפך הוא לא יקבל מכה, חשוב שהמזרון יהיה גדול מספיק להמשך שלבי ההתפתחות (התהפכות, סיבוב ציר וישיבה).
- אביזרים מעודדים לשכיבה על הבטן - ישנם תינוקות שמתקשים לשכב על הבטן ויצטרכו שתגשרו בין גופם ובין המשטח- אפשר לקנות כרית תומכת/ שבלול/ נחש או, לתמוך עם 2 הידיים שלכם בבית החזה של התינוק ובכך לתווך בין המזרון לגוף התינוק, לאחר שהתינוק בטוח אפשר להוציא יד אחת ולאחר מכן, גם את היד השניה. אם התינוק חייב את התיווך באופן תמידי, אפשר לגלגל מגבת כדי שתתמוך בו ובמקביל, בצעו תרגילים לעידוד שכיבה על הבטן כדי שהתינוק ילמד לשכב על הבטן באופן עצמאי.
- מובייל- בחרו מובייל בעל מוסיקה נעימה ומרגיעה - כזו שגם אתם תוכלו לשמוע לאורך זמן ולא להשתגע. כדאי לבחור מובייל מחברה מוכרת למוצרי תינוקות, בעל עוצמת צלילים נמוכה ובמידה ויש בו אורות, גם הם מווסתים בצורה מתאימה לעיני התינוק ואינם חזקים מידי. משך הזמן והסבלנות של התינוק לשכב במיטה עם המובייל, משתנה בין תינוק לתינוק, ישנם תינוקות שמאוד אוהבים את המובייל ויכולים לשכב במיטתם דקות ארוכות ואפילו לנהל איתו דיאלוג, ולעומתם, תינוקות שאחרי מספר דקות מעטות יקראו לכם.
- אוניברסיטה - מגיל חודש וחצי- חודשיים, התינוק מתחיל לשלוח את ידיו לעבר חפצים, בהתחלה התנועה אינה רצונית אך כשהיא יוצרת תוצאה (באוניברסיטה התינוק רואה שהבובה זזה או משמיעה צליל) הוא מתחיל לחזור על הפעולה באופן רצוני. חשוב לשים את בובות האוניברסיטה במרחק שידיו של התינוק יוכלו להזיז.
- בובות/ רעשניות לאחיזה- חשוב שהבובה תהיה נוחה לאחיזה, מחומר רך כך שאם הבובה תפגוש את ראשו של תינוקכם לא יהיה כאב, במידה ומדובר בבובת פרווה, בדקו שהפרווה אינה מתפוררת, מתפזרת ובוודאי אל תרכשו בובה עם נוצות.
- ווינקל - ההמלצה שלי - מדובר במשחק שמתאים מגיל חודשיים ואילך.. הוא נוח לאחיזה, קל להעביר אותו מיד ליד, הוא קל במשקל, משמיע צליל ומשמש גם כנשכן. בנוסף, ניתן לקשור אותו עם שרוך של מוצץ לעגלה כך שלא יאבד במהלך טיול.
התינוק זקוק להיות בפעילות ובלמידה, אך גם זקוק לזמן מנוחה ושקט כדי לעבד את הגירויים שקלט, ולהתאמן בתנועות מוטוריות חדשות שהצליח לבצע.
מגיל 4 חודשים עד זחילה: כל המשחקים שליוו את תינוקכם עד כה עדיין משמשים אותו ומעניינים אותו. אין צורך לאחסן אותם. בגיל זה, התינוק כבר שולט בתנועות ידיו, והוא כבר שולח יד בטוחה לעבר צעצוע ולעבר האוניברסיטה, מצליח לתפוס את הבובה באוניברסיטה ומנסה למשוך אותה אליו.
- סביב גיל 5 חודשים התינוק מגלה את רגליו והוא יתחיל לבעוט ולתפוס צעצועים עם רגליו.
- חשוב לאפשר לתינוק לתפוס צעצועים מכיוונים שונים, אפשר לתלות לו את הבובה באוניברסיטה בזווית שהוא אינו מכיר ובכך ללמד אותו תנועה חדשה, כשאתם מגישים לו משחק, הגישו לו בהתחלה לכיוון צידי הגוף, לאחר מכן, למרכז הגוף, למעלה ולמטה.
- הרחיקו מעט את הצעצועים ממנו ואפשרו לתינוק להגיע אליהם. אם התינוק התחיל להתהפך הוא יוכל להתגלגל אל החפץ שהוא רוצה, כך גם בסיבוב ציר.
- יש מגוון רחב של צעצועים שעובדים לפי הקשר של סיבה ותוצאה- התינוק לוחץ על כפתור והצעצוע משמיע צליל, מסתובב או שחייה קופצת ממנו - כל אלו ממולצים בחום.
משחקים מעודדי זחילה: גם כאן, הרשתות המציאו מגוון רחב של צעצועים מעודדי זחילה, למעשה כל צעצוע שזז כשנוגעים בו יגרום לתינוק לרצות לזוז אחריו, גם כדור פשוט כשמתגלגל במגע. כדאי לזכור שברגע שהתינוק זוחל, בדרך כלל מה שיעניין אותו הם הנעליים שלכם, המפתחות וכל שאר החפצים שלא קניתם במיוחד עבורו.
- כשהתינוק מתחיל לזחול, האינסטינקט הראשון אומר להרים את כל הבית למעלה כדי שחס וחלילה הוא לא ייפגע-אל תפעלו לפי האינסטינקט הזה. אפשרו לו להכיר את הסביבה שלו, להיכנס לחדרים, אפשרו לו לזחול מתחת לכיסאות ושולחנות, אמרו לו שייזהר מכיוון שהשולחן נמצא מעליו, ייתכן והוא יקבל מכה אך הוא ילמד שיעור חשוב בתפיסה מרחבית ולהבא ייזהר.
- אפשרו לתינוק לזחול דרך משטחים במרקמים שונים- לדוגמא דשא, חול, מזרון ובשיפועים שונים.
מזחילה עד הליכה: מגיל 9 חודשים, כאשר המוטוריקה הגסה התבססה והשתרשה, התינוק מתחיל לפתח מוטוריקה עדינה ומתחיל לתפוס באחיזת צבת- אצבע ואגודל- אפשרו לתינוק לתפוס ולהתאמן באחיזה הזו- אפשר לתת לתינוק פסטה קטנה ושהתינוק יתפוס אותה באופן עצמאי.
- כשהתינוק התחיל להתיישב, התחילו לעניין אותו במשחקים של הכנסת צורות לקופסא וכו'.
- כשהתינוק התחיל ללכת, אפשרו לו ללכת במרקמים שונים ובשיפועים שונים.
- אפשרו לו ללכת עם חפצים במשקלים ובגדלים שונים.
- תינוקות מתפתחים מוטורית לפי אותם שלבי התפתחות, השונה בין תינוק לתינוק זו הגנטיקה והסביבה - כאשר תיצרו לתינוקכם סביבה מעודדת התפתחות, תאפשרו לו לחוות את גופו באופן מלא, להתנסות ולשכלל את יכולותיו המוטוריות, כך תייצבו אצלו את הביטחון בגופו ואת בטחונו העצמי.
תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
4. אמא בחו״ל 29/02/2012, 09:02:36
כתבה חשובה! תודה על המידע.
3. מיכל צור מ"הורות ברשת" 17/01/2012, 12:56:57
ישר -כח על דבריך. יש חשיבות רבה "לנתינה הנכונה" של ההורה לילד הורה יכול להיות "הורה מאפשר" או "הורה עוצר" וחשוב לדייק בעשיה. תינוקות מאד אוהבים לשחק בחפצי-הבית האמיתיים.- "גרוטאות"לעיתים הם שמחים בהם יותר מאשר בצעצוע הקנוי
2. קרן כהן גלילי 12/01/2012, 12:08:19
תודה על הטיפים. כתבה מעולה!
1. אמא צעירה 11/01/2012, 17:58:35
כתבה מצוינת ומפורטת, נתנה לי רעיונות רבים בעידוד הזחילה לבתי בת ה- 5 חודשים.
הוסף תגובה
|
|
|