המשחק הוא המפתח ללמידה של התינוקהעולם כמגרש משחקים: תהליכי למידה של התינוק
תינוק שזה עתה נולד אולי נראה כאילו עדיין אינו מסוגל לשחק, אבל כל חושיו כבר פועלים והוא קולט קולות, מראות, ריחות ומגע עם העולם החדש שסביבו. מכיוון שההורים ובעיקר האם היא כמעט כל עולמו, למדי אותו שזהו עולם בטוח ואוהב ומלאי את חושיו בהרבה חיוכים, בקולות מרגיעים ובחיבוקים עדינים. צילום: מאיה אהרוני פניהם של ההורים הם הצעצוע הראשון של התינוק, ש"משחק" בהם בעיניו. מהר מאוד הוא ילמד לשייך את הפנים ואת הקול עם הדברים החשובים לו בשלב זה של חייו" אוכל, חום, מגע, אהבה. הוא יקשיב הייטב כשתדברו אליו וינסה להבין משהו מתוך בליל הצלילים העוטף אותו. אם תגיבו בהתלהבות לקולות הקטנים שהוא יוצר הוא ילמד שאתם רוצים ממנו שיביע את עצמו. התינוק צריך לפתח את הכלים להבנה, המסוגלים להחזיק כמויות אדירות של מידע חדש הנקלט בו זמנית ולפרש במהירות את משמעותם של רכיבים מסויימים מתוכו. הוא צריך את הזמן להתבונן, לבחון, להבין ולשם כך הוא צריך זמן לחקירה וגם זמן לשינה, במהלכה הוא מפנים את כל החידושים ומשלב אותם עם הידע שנצבר בשעות הערנות הקודמות שלו. המשחק הוא המפתח ללמידה של התינוק, כי במשחק הוא מרגיש שאין בעיה אם הוא שגה. כאשר הוא שוגה הוא יכול להתחיל שוב משחק חדש וחוזר חלילה.
אט אט תלמדו להבחין מתי התינוק ערני ומוכן ללמוד ולשחק ומתי הוא רק רוצה שתעזבו אותו לנפשו, כדי שיוכל לקלוט עוד מן המראות והקולות שסביב, ולראות כיצד הוא משתלב בתוך העולם החדש. כשהוא פתוח לקשר הוא אוהב תשומת לב. הוא צריך אותה כדי להרגיש בטוח. דברו איתו, קראו לו ספרים ושירים, לטפו אותו וחבקו אותו. כסו אותו באלפי נשיקות כדי לחזק את הקשר ואת ההיכרות ביניכם.
תינוקות רכים אוהבים מוסיקה ונהנים שקוראים להם סיפורים. למעשה, הוכח כי תינוקות זוכרים שירים וסיפורים שקראו להם פעם אחר פעם כשעוד היו ברחם אמם. גם אם הסיפור אינו מוכר להם, הקול הרגוע הקורא סיפור או שיר מרגיע אותם ונוסך בהם ביטחון.
שימו ליד התינוק צעצועים שהוא מסוגל לראות, לשמוע ולגעת בהם כמו למשל מראה בטיחותית, רעשנים, צעצועים מבד וגם צעצועים מוסיקליים. בחרו צעצועים ומוביילים עם צבעים קונטרסטיים ועם מרקם מעניין. בשלב הראשון אדום ושחור מעניינים את התינוק יותר משאר הצבעים אליהם הוא אדיש. הראייה של התינוק עדיין אינה מפותחת כדי להבחין בכל הצבעים אבל הן מסוגלות לראות הבדלים משמעותיים בין הצבעים. אל תעמיסו על מיטת התינוק את כל הצעצועים שבעולם. משחק אחד בכל פעם יספיק בהחלט. יותר מידיי גירויים יובילו לבלבול ולגירוי מיותר. בכל מקרה, הוא תמיד יתמקד בדבר אחד ושאר הדברים בכלל לא ייכנסו לתודעתו, עד שלא יחקור את הצעצוע הראשון עד תום.
התינוק בוחר כבר מתחילת דרכו לעשות דבר מסויים ולא אחר, ולא תמיד המבוגרים מבינים את סיבת הבחירה המסויימת שלו. הוא אינו מנסה להתמודד עם אתגר הדיבור מרגע לידתו מכיוון שיש דברים חשובים יותר עבורו, והוא צריך להשתלט על פעילויות אחרות קודם. הוא לומד מה תפקיד הבכי, ולומד לבכות לפי צרכיו. הבכי הוא פעולה הכרתית וכאשר השמיעה עומדת במרכז תשומת הלב שלו הוא יכול לגשר בין היכולת להשמיע קולות לבין היכולת שלו לזהות שזהו הקול שלו עצמו שהוא שומע. מאחר שיכולתו של התינוק להשמיע קולות היא רצונית, הוא עשוי בקלות רבה להחליט להתמקד בצלילים וליצור אמות מידה חדשות הקשורות לקולות שמסביב. הוא לומד להבחין ברעשי רקע ולדעת שהם רקע ולא העיקר, ומתוכם הוא לומד להקשיב לקולות הרלוונטיים עבורו, כמו דיבור או מוסיקה. הקקפוניה שמסביב מתחילה לקבל משמעות, כשהוא יודע להבחין בין הרעשים לבין הצלילים בעלי המשמעות, גם אם הוא אינו מבין עדיין מהי המשמעות הזו. זו תחילת הדרך לרכישת המיומנות בשפה.
משחק אינו רק "משחק" עבור ילדים. זהו למעשה דרך לימוד. הוא לומד באמצעות משחקים על העולם סביב. הנה כמה משחקים, שיכולים לשמש לכם כרעיונות למשחקים בצד הרעיונות המקוריים שלכם.
|
כתבות בנושא:
|