טיולים למחצבות הנטושות ששוקמו

אתרי החציבה המשוקמים הופכים למוזיאונים גיאולוגיים
|
הדפס
|
שמור

מחצבות מהוות מקור לחומרי גלם המיועדים לסלילת כבישים, הקמת בתים ועוד, אולם בגמר ניצול המשאבים, המחצבות הנטושות הופכות למפגע סביבתי ואתר של השלכה לא מבוקרת של פסולת ואשפה – דבר המביא לזיהום של מי התהום ולהתרבות של מכרסמים ומזיקים אחרים. הקרן לשיקום מחצבות נעזרת במתכנני נוף ומהנדסים על מנת להחזיר לטבע את שנלקח ממנו ולהפוך את המקום בו שכנה המחצבה לידידותי לסביבה ולמושך מבחינה תיירותית.

פארק המחצבות בכרמיאל

בשל אופי החציבה בכמה מהמחצבות הללו אפשר לראות תופעות גיאולוגיות מרתקות ולהיות עדים לתהליכים שעברו על האזור לאורך אלפי ומליוני שנים, כאשר הסיפור מסופר בשכבות האדמה שנחשפות עם החציבה. את הסיפור המרתק הזה, משאירים בקרן לשיקום מחצבות כפי שהוא, כך שאתרי החציבה המשוקמים הופכים למוזיאונים גיאולוגיים. המחצבות המשוקמות מתוחזקות על ידי רשות הטבע והגנים והביקור בהן הוא ללא תשלום.


צפון - מחצבת חפציבה

קצת הסטוריה: מחצבת חפציבה הופעלה לראשונה בשנות ה- 30 של המאה הקודמת ע"י תעשיית אבן וסיד. באתר הוקמה מערכת גלגילות על עמודים שהובילו בהר כבל בעובי 4 מ"מ לחיתוך השיש היחודי. כיום ניתן לצפות בתהליך זה ששוחזר, יחד עם סיפור ההתיישבות במקום וחלק מחדר המכונות שהניע את הכבל על עמודי הגלגלים כ- 3 ק"מ עד מחשוף הסלע וחזרה לחדר המכונות. מתקן זה פעל בזמנו סביב השעון, וחתך את השיש ללוחות. מחצבת חפציבה חושפת תופעות גיאולוגיות יחודיות, כמו מחדר מגמטי שהתרומם לפני 10 מיליון שנה ממעמקי כדור הארץ כנוזל לוהט והתגבש בין סלעי דולומיט בעומק 1,000 מטר. כתוצאה מהמגע, עבר הדולומיט התמרה (=מטמורפוזה) והתקבל "שיש חפציבה". מחצבה זו הינה היחידה בה ניתן למצוא שיש אמיתי בארץ ישראל.


מצפור חפציבה שוקם כחניון יום וכולל מקום התכנסות ולימוד על התופעות הגיאולוגיות הייחודיות, תצפית מרהיבה על נוף עמק חרוד, שביל טיול ופינות ישיבה ומנוחה. אתר המצפור מהווה חלק מתכנית שביל נוף בית הכנסת העתיק בבית אלפא – המתוכנן מהמחצבה ועד לישוב גדעונה. עוד במחצבה – נטעו עצי ארץ ישראל ושיחים, מערכת השקיה ודרכי גישה. עוד באזור – גן יפני בקיבוץ חפציבה, שנוצר ע"י כת המקויה ובו כל פרט הונח ונשתל בתכנון מוקפד.


איך מגיעים: מכביש 71 פונים דרומה בצומת השיטה לקיבוץ חפציבה. בשער הקיבוץ פונים ימינה עד לדרך העולה למצפור, שבעונה זו מתמלא בפריחה והופך את הסיור לצבעוני ומגוון.


צפון - מחצבת אורט בראודה בכרמיאל
המחצבה הממוקמת בשטחה של מכללת אורט בראודה שוקמה כגן יפני. האתר כולל תיאטרון קטן, פינות ישיבה ולימוד, צמחיה יפנית ועיצוב שטח הכולל מוטיבים וחומרים יפנים נוספים (אבן וחצץ) בתכנון הלקוח מהגנים היפנים: הטבעת אבנים בריצוף, העמדת סלעים במבנים פיסוליים ושימוש בצמחיה המצויה בגן היפני – כל אלו שולבו לרגלי מצוקי האבן המרשימים של המחצבה.


צפון - מחצבת אפיק
קצת הסטוריה: מחצבת אפיק השוכנת בדרום רמת הגולן היתה במקור מחצבה סורית שננטשה והפכה למזבלה. בתהליך השיקום פונו הפסולת והגרוטאות החלודים. פני השטח במחצבת אפיק מכוסה שכבה של סלע בזלת שמקורו בקילוח. הסלע הבזלתי מכיל בולדרים של בזלת קשה. מלאכת השיקום היתה מאתגרת, אך הייחוד של מחצבה זו מתבטא בתהליכים הבזלתיים שנבעו מהתפרצויות הרי געש במשך אלפי שנים.
במחצבה המשוקמת הוקם אמפי-פארק עם 500 מקומות ישיבה, בו מתקיימים הופעות ואירועים אזוריים ולקבוצות מטיילים, שביל טיילת עליון המלווה את גבול המחצבה, תצפית ממנה ניתן להשקיף על הכנרת וסביבתה, חניון המסוגל להכיל 10 אוטובוסים ו- 90 מכוניות פרטיות. כמו כן, השיקום יצר גם אזור פיקניקים מסודר לקהל הרחב ללא תשלום.


צפון - פארק המחצבות בכרמיאל
זוהי אחת מהמחצבות הבודדות הממוקמות בתוך עיר, אשר שיקומה היה למטרת אזור מנוחה, שעשועים ותרבות למשפחות וילדים המתגוררים בקרבתה. המחצבה המקורית השתרעה על שטח של 90 דונם ונסגרה בשנות השישים בעקבות ההחלטה להקים את העיר כרמיאל. ניתן עדיין לראות את מראה משטחי השיש הרחבים והיפים. לאחר שיקום המחצבה הוצבו עשרות פסלים סביבתיים של אמנים שלקחו חלק בפרויקט המיוחד.


לאחר השיקום הפך הפארק לאחד היפים בארץ, בו הוקם גן ורדים ובו מעל 2,500 שיחי ורדים צבעוניים מסוגים שונים בטרסות בשטח המשתרע על כ- 6 דונם. הפארק שולבו גם משטחי עץ, מדרגות חצובות בסלע, תאורה ופרגולה מיוחדות. במרכז שטח הפארק הוקמו מדשאות ואזור לצפייה בנוף. בנוסף נוצל שטח החציבה תוך שימוש בחומרי המחצבה הנטושה ועודפי העפר להקמת הטרסות, והוקמו תיאטרון עם ספסלי שיש, המשמש להתכנסויות והופעות תיאטרון ומוסיקה, בריכת דגי נוי, צמחיית מים ומפלים. במקום ישנו גם גשר להולכי רגל המתוח מעל "קניון" חצוב בגובה של כ- 6 מ'. גן הורדים כולל דרכי גישה לנכים.


דרום - מכתש רמון
קצת הסטוריה: היווצרות השקע הסורי אפריקאי היא שעיצבה את חמשת המכתשים הקיימים בנגב, בתהליך שארך מיליוני שנים, בהן נוצרו שכבות צבעוניות נדירות המושכות המוני מבקרים מכל העולם. אורכו של מכתש רמון כ- 40 ק"מ, הוא מתחיל מהר רמון בדרום-מערב ועד הר אנמר בצפון-מזרח. רוחב המכתש כ- 10 ק"מ וגובה קירותיו 200-300 מטרים. המכתש הגדול קיימים הרי געש קדומים, ומאחר והאזור היה קרקעיתו של ימה ניתן למצוא בו גם לבה שקפאה, מאובנים רבים, שוניות אלמוגים, שבלולים וחיות ימיות מאובנות.


פרויקט שיקום המחצבות במכתש רמון הנו פרויקט רחב היקף של שיקום מחצבות בשטח של מעל 4,000 דונם. זו הפעם הראשונה בישראל שבו מתקיים שיקום נופי, אקולוגי ופונקציונאלי בשטח כה רחב. שלושים מחצבות ואתרי חציבה במכתש רמון ששוקמו ע"י הקרן לשיקום מחצבות, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית מצפה רמון הפכו לאתרי תיירות וטיול. שיקום המחצבות כלל את מחצבת הגבס, שהיתה בעבר מקום אספקת חומר הגלם למפעל הגבס הידוע של חב' נשר, מחצבות החול הצבעוני לאורך כביש 40, מכרה הבנטוניט במעלה העצמאות, מחצבות הקאולין ומחצבות החרסית דמויות צור ועוד.


מסלול נפוץ לטיול ממוקם לאורך ציר התנועה הראשי ממצפה רמון לכיוון הר גוונים, או לכיוון היציאה הדרומית לאילת. הוא מתחיל במחצבת הקאולין, שם יש תצפית נוף ותחת האכלה לנשרים המקננים במרחק כמה עשרות מטרים.


ניתן להמשיך מעבר לכביש לחולות הצבעוניים על רקע הנוף הגיאולוגי המיוחד. עבודות השיקום יצרו מעגלי חול צבעוניים, אותם ניתן למלא בבקבוקים (מומלץ להביא מהבית). הכביש ממשיך לאורך מחצבות גבס, עד לשילוט המכוון לדרך עפר, ממזרח לכביש, המובילה לחניון בארות. ניתן להתרענן או להשאר ללון. ממערב לכביש נמצא עמק גבנונים, המכיל מינרלים נדירים שחלקם רעילים ואסורים למגע. יש באתר מסלולי הליכה רגלית או נסיעה ברכבי שטח.


אחד האתרים המוכרים במכתש רמון ידוע בשם: "המנסרה" – תופעה גיאולוגית ייחודית המכילה שברים של אלפי עמודים מגושי קוורץ, שהותך על ידי סלע מגמאתי לוהט שבקע ממעמקי האדמה. הגישה לאתר משולטת ומתאימה גם לרכבים פרטיים.


חשוב – לא לסטות מהשבילים המסומנים, ולא לגעת או לקחת ממצאים ללא אישור בשילוט.


בנוסף לאזור המשוקם בו ניתן כבר לטייל, הקרן לשיקום מחצבות שוקדת גם על שיקום האזור המרכזי של המכתש לקראת הסתיו הבא: הפיכת השטח לגן לאומי, מסלולי הליכה וטיול, אגם מים קטן, שבילי אופניים וחניוני לילה. כמו כן מתוכנן מוזיאון להצגת תולדות הכרייה והחציבה בנגב וכי מדובר על שיקום לאורך כביש 40, בין מצפה רמון לערבה ואילת, עד לחניון בארות, שלאורכו מוקדי עניין, טבע ונוף למטיילים.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה