התפתחות שיווי משקל והצלחה בלימודים

מקרים רבים המקור של קשיי למידה הוא התפתחות לקויה בינקות
|
הדפס
|
שמור

מערכת שיווי המשקל – איך היא מתפתחת ומה הקשר בינה להצלחה בלימודים?

חשבי לרגע על התינוק שלך בעוד שש או שבע שנים - יושב בכיתה, מקשיב למורה, כותב, קורא לומד... 
לצערי, חלק לא קטן מהתינוקות צפוי להפוך לילדים המתקשים ללמוד - בכיתות הראשונות ובהמשך הדרך: חלקם יהיו שובבים והמורים יתקשו לרסנם, חלקם יעדיפו לנתב את כישוריהם לתחומים שאינם קשורים ללימודים וחלקם ילמדו היטב אך יעשו זאת במאמצים רבים (שלהם ושל הוריהם). היום אנו יודעים שבמקרים רבים המקור של קשיי למידה הוא התפתחות לקויה בינקות. ולכן, כאשר אני מתארת את השפעתם של שלבי ההתפתחות בינקות על השלבים הבאים אחריהם, אינני עוצרת בשלב ההליכה, אלא מביטה רחוק הרבה יותר- אל תינוקך שיהיה לילד/למתבגר/למבוגר חופשי ממגבלות, המסוגל להקדיש את כל כולו למשימות המוטלות עליו. 

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

ההתפתחות המוטורית של תינוקות היא בשלבים, שכל אחד מהם הוא הבסיס לשלב הבא. מערכת שיווי המשקל היא מרכזית בהתפתחות הזו, ובכל שלב משלבי ההתפתחות מתפתחת גם היא ומכשירה עצמה לקראת השלב הבא. תקלה בהתפתחות מערכת שיווי המשקל באחד השלבים עלולה לגרום לתקלה ברכישת השלבים שאחריה.

לדוגמה, הורים רבים מספרים לי שכשהם מושיבים את תינוקם (לפני שהוא עושה זאת בעצמו), ישיבתו יציבה. בהרבה מקרים זה נכון, אבל לא בגלל שמערכת שיווי המשקל עובדת נכון אלא בגלל שהשרירים עובדים שעות נוספות כדי ליצב אותו. פעולת הישיבה הופכת להיות מעייפת ומתישה עבורו כיוון שהשרירים עובדים קשה יותר מאשר אילו ידע לשבת בעצמו. את הישיבה המאולתרת שרכש, יחד עם השיבוש במערכת שיווי המשקל , יגרור עימו התינוק לשלבי ההתפתחות הבאים והדבר עלול להשפיע, כמובן, על איכות התפתחותו בהמשך.

ואם התינוק כבר הולך? האם זה סימן שמערכת שיווי המשקל שלו תקינה?
הורים רבים רואים בהליכה את "תעודת הסיום" של ההתפתחות המוטורית אולם ההתפתחות המוטורית אינה מסתיימת כאן. נכון שכל התינוקות עומדים בסופו של דבר ואפילו הולכים בצורה עצמאית, אבל גם ההליכה חייבת להיעשות בצורה נכונה אחרת, שוב, ייצוב הגוף הופך לבעייתי ומתיש וזוהי תכונה שהתינוק/ הילד/המתבגר/המבוגר יגרור איתו כל חייו: חשבי איך ישב ילדך בכיתה כאשר אינו מסוגל לייצב כראוי את גופו בכיסא (או שימי עצמך במקומו): הוא יתנדנד וינוע כל הזמן בחוסר שקט, וחשוב מכל - יהיה עסוק בישיבה על חשבון הלמידה. כך יהיה גם בשיעורי הספורט וגם במשחקים עם חבריו שלא יעשו לו הנחות: איך יקפוץ, איך ישחק בכדור.

את הקשיים האלה את יכולה למנוע ממנו עכשיו. גם אם את לא בטוחה שיש בעיה, ואת מאמינה שהדברים יסתדרו מעליהם חבל לקחת סיכון ולא כדאי להמשיך ולחיות עם הספק.


אם את חושדת שלילד שלך יש בעיה התפתחותית אל תחכי שהדברים יסתדרו מעצמם, התייחסי לדברים בזמן אמת והתייעצי עם איש מקצוע. זכרי שהטיפול בבעיות ובקשיים מוטוריים בינקות הוא פשוט ומהיר ואילו הטיפול בילדים הוא ממושך, מסובך ויקר.

הכותבת, אפרת פינקלר, מתמחה בהתפתחות תינוקות. אבחון, טיפול וליווי התפתחותי, מנהלת פורום התפתחות התינוק בפורטל דולה 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. שרי ק. 21/02/2012, 12:16:28
זה אומר שמי שדילג על שלב מסוים בהכרח יהיה לו ליקויי למידה מכל מיני סוגים? או שחלק כן וחלק לא. לא ירדתי לסוף דעתך.
שאלתי את הוריי לגבי שלבי ההתפתחות שלי ואמרו שעשיתי הכל לפי הספר, אני סובלת מליקויי למידה לא פשוטים ואשמח לשמוע את דעתך.
+ השב
 
1.1. מור 21/02/2012, 17:45:33
שרי,
מי שדילג על שלב מסויים לא בהכרח יהיה לו ליקוי למידה. יתכן ואת המיומנויות שחסרו לו מהשלב עליו דילג הוא רכש בשלב אחר או רכש על ידי תירגול עם אמא/ בעל מקצוע, אך יתכנו ילדים שדילגו על שלב התפתחותי ולא רכשו את המיומנות ההכרחית משלב אחר ויראו תוצאות של זה בעתיד קרוב-רחוק.
בנוגע אליך אני חושבת שלא מספיק שהוריך אמרו לך שעברת את כל השלבים כי מעבר לכך חשובה האיכות של עשיית כל שלב וגם אני כאימא לילדים קטנים וכאשת מקצוע שכן שמה לב לפרטים לא תמיד במבט לאחור זוכרת כיצד נעשה כל שלב והאם זחלו זחילה מאורגנת, האם התהפכו לשני הכיוונים בצורה מאורגנת, כך שיתכן והוריך לא זוכרים את כל הפרטים הקטנים.