בעקבות דוד המלך בתל עזקה

סיור בפארק בריטניה באיזור מטה יהודה
|
הדפס
|
שמור

פארק בריטניה שבשפלת יהודה, המשתרע על פני 40 אלף דונמים, הוא צירוף של גבעות עטורות ביערות נטועים, חורשים טבעיים והיסטוריה תנ"כית מפוארת. בפארק שוכן תל עזקה, המשקיף לעמק האלה, שבו התרחש הקרב ההיסטורי בין דוד לגוליית. 

 

צילום: נעמי גטניו

 

בדרך אל התל, לאורך הדרך ממגרש החניה, ניצבות אבנים שעליהן חקוקים פסוקים המתארים את ההתרחשויות שלפני הקרב, כולל הרגע שבו דוד מחליט שלא ללבוש שריון ולצאת ללא הגנה מול הענק הפלִישתי. בקצה העלייה, בתל עצמו, נחשף הנוף התנ"כי המקורי, שהיום מכוסה ביערות של קק"ל. 


עזקה המקראית היתה העיר השלישית בחשיבותה אחרי ירושלים ולכיש. פה התבצרו הפלשתים לפני אותו קרב גורלי, והיא נזכרת במקרא גם בזמן כיבוש הארץ על ידי יהושע. הגובה של התל מצביע על חשיבותו האסטרטגית הגדולה ויש בו ממצאים מתקופות שונות, ובהן תקופת הברזל ותקופת הברונזה המאוחרת. בחפירות ארכיאולוגיות כדי בירה מלפני 2,700 שנה. בכל תקופה נהרס המקום ונבנה מחדש על ידי כובשיו. כדאי להגיע עם ספר תנ"ך ולעקוב אחרי הפסוקים החקוקים על האבנים במהלך העלייה. ממרומי התל אפשר להביט מזרחה ולראות את עמק איילון.


למרגלות תל עזקה נמצאים מטעי חרובים עם פרי טעים. המטעים נמצאים בצד כביש 383, סמוך לכניסה לפארק בריטניה, בין סימני ק״מ 17-18. עוד מטעים יפים של חרובים תוכלו לראות בשביל האלות, שביל טיול מעגלי באורך כ-3 ק״מ, שיוצא ומסתיים בחניון שריגים. כדי להגיע לחניון יש לנסוע בכביש 38 עד היישוב שריגים (ליאון) ולפנות צפונה בכביש 353, לכיוון מושב עגור. הכניסה לחניון נמצאת כ-700 מ׳ מהצומת, אבל אין אפשרות לפנות שמאלה בגלל קו הפרדה לבן. יש להמשיך עוד כ-800 מ׳ ולהסתובב בדרך הנוף של פארק.


בין לכיש לעזקה, על גבעה נישאה ששימשה את מדליקי המשואות כדי להעביר הודעות מיישוב ליישוב, שוכן מצפה משואה. במקום מגדל תצפית ומתחתיו מרפסת גדולה. המגדל משמש את צופי האש של קק"ל ואינו פתוח למבקרים, אך מהמרפסת אפשר להשקיף מערבה, על שפלת יהודה ומישור החוף, במרחב שבין תל אביב לאשקלון. ממול, במזרח, נראות הגבעות המיוערות של השפלה הגבוהה ואפשר לראות בבירור את מורדות הרי ירושלים. סמוך למגדל התצפית הכשירה קק"ל חניון. המצפה נמצא בצד דרך נוף ובצד "שביל ישראל". השם "מצפה משואה" מנציח פסוק שהתגלה באחד ממכתבי לכיש: "כי אל משואות לכיש אנחנו שומרים ככל האותות אשר נתן אדוני. כי לא נראה את עזקה". 


אל מסלול פריחות בפארק בריטניה אפשר להגיע דרך הכניסה מכביש 353 (בין היישוב שריגים לי־און ומושב עגור) או מכביש 383 (צומת עזקה, שער כניסה צפוני) בחיבור לשביל ישראל. בין כניסות אלו עוברים לסירוגין בשבילים סלולים אספלט או שבילי כורכר, וצופים בעצי השקדיות שמתחילים ללבלב ובפריחת פרחי הבר הרבים המעטרים את הפארק כולו (נרקיסים, רקפות, עיריות ועוד). 


 
תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה