מה מעכב את החזרה של טיסות נוסעים בינלאומיות

מאמץ בינלאומי מתמקד בהחייאת ענפי התיירות והתעופה העולמיים
|
הדפס
|
שמור

עולם התעופה כמעט הושבת לחלוטין. תיירות אין, והאתרים הפופולריים שוממים. התיירות היא המניעה את הכלכלה במדינות רבות. בימים אלה שוקדים ראשי הענף בגיבוש אסטרטגיות שנועדו להחזיר את התיירות למקום הראוי לה בחיינו. במאמץ נוטלות חלק מדינות, חברות תעופה ותיירות, וגם יצרני המטוסים, שרוצים להמשיך ולמכור מטוסים חדשים. המפתח הוא קודם כל פתיחת היעדים לתיירים. היום ישראל מתירה רק לישראלים להגיע, וכך גם מדינות נוספות, שמתירות רק לאזרחיהן לשוב, וגם אז הם צריכים להיכנס לבידוד של שבועיים. כל עוד זה המצב, לא תהיה תיירות.

 
דרימליינר של אל על

צילום: יחסי ציבור

אין אשליות שהתיירות תחזור בבת אחת למה שהייתה עד לפרוץ משבר הקורונה. תחילה יתאוששו טיסות פנים, כמו טיסות בתוך סין, או בתוך ארה״ב, ורק לאחר מכן יחזרו לפעול טיסות בינלאומיות. הראשונים שיוכלו לטוס יהיה אלה שחלו בקורונה והחלימו, כי יש בדמם נוגדנים וכנראה אינם יכולים לחלות שוב בקורונה. בכל מקרה, לפני ההמראה נוסעים יצטרכו להיבדק, עוד לפני שיגיעו לנמל התעופה. איתיחאד במפרץ כבר הנהיגה בדיקה המתבצעת עם הגנת הנוסע לנמל התעופה ותוצאותיה מתקבלות עוד לפני ההמראה. 


בסין, שהייתה ראשונה להשבית את התעופה הפנימית, החלו לחזור לפעילות תעופתית מסחרית סדירה, אבל גם כאן, במדינה שבה הציות כמעט עיוור, הנוסעים אינם מגיעים בקצב הרצוי לחברות התעופה. בשבוע שעבר כבר הגיע נפח טיסות הפנים בסין ל-42 אחוזים מהיצע המושבים שלפני המשבר, אבל התפוסה חזרה רק לרמה של 29 אחוזים, וחברות התעופה הסיניות נלחמות למלא את המושבים הריקים. מספר הנוסעים מתחילת חודש מארס ל-21 באפריל עלה רק ב-7.9 אחוזים, והצמיחה האיטית מצביעה על כל שיש עדיין לעשות עבודת שכנוע רבה, כדי להחזיר את תנועת התיירות לאוויר. מדינות רבות מתחילות לבנות אסטרטגיות לחיזוק תיירות הפנים, בלי מטוסים, אולם חברות התעופה הגדולות כבר מגבשות מהלכים שנועדו להאיץ את התהליכים שיחזירו אותן לאוויר. 


ברוב המדינות, חברות התעופה הלאומיות קיבלו מענקים מהמדינה, או שהולאמו, כדי שיוכלו להמשיך לפעול למרות ההפסדים הגדולים שגרמה ההשבתה. יכולת ההישרדות של חברות התעופה, ומידת התמיכה הכלכלית שיקבלו מממדינותיהם, יעצבו את המשך הפעילות שלהן בעידן שבו רק החזקים ישרדו. צפויים מיזוגים, איחודי קווים ומהלכי ייעול נוספים, שנועדו לצמצם את ההוצאות ולחזור כמה שיותר מהר לריוחיות.


מינהלית, השמיים הפתוחים, שאיפשרו לנו למצוא טיסות זולות, עדיין פתוחים, ואיש לא ביטל את ההסכמים בין המדינות, אבל חברות התעופה אינן יכולות פשוט להדליק מנועים ולטוס. יש צורך לבנות הכל מחדש, ולפני הכל יש לחזק את אמון הציבור בבטיחות של המטוסים, לא רק טכנית אלא גם בריאותית. חברות התעופה צריכות לאמץ סטנדרטים מחמירים של ניקיון והיגיינה, של ריחוק פיזי, כל עוד איום הקורונה עדיין מרחף באוויר. כמה חברות כבר הכריזו על חידוש חלק מהטיסות, כמו, למשל, וויזאייר שמתכננת לחדש טיסות מלונדון לנתב״ג ועוד חברות, שכבר מתכננות לוח טיסות לקיץ, אך לא פרסמו עדיין תוכניות מדויקות. רוב טיסות הנוסעים היום הן ״טיסות הצלה״ של החזרת אזרחים למדינותיהם. בטיסות יונייטד מניו יורק, למשל, יש רק עשרות בודדות של נוסעים, ורוב הקווים מושבתים. 


היום פועלים מעט מאוד קווים, והתפוסה נמוכה. בחברות בטוחים, שהתיירות תתאושש, אבל יעברו לפחות שנתיים לפני שיחזור נפח הנסיעות למצב שלפני הקורונה. ראשי החברות מנסים לפעול בצורה יצירתית כדי להאיץ את התהליכים. בשלב הראשון החברות מדגישות שאינן גובות דמי ביטול במקרה של שינוי מועד הטיסה, והן מגמישת את תנאי המימוש של נקודות במועדוני הנוסעים המתמידים. עדיין לא פורסמו לוחות זמנים של טיסות הקיץ, אבל ברור כבר עתה, שמחירי הקיץ לא יהיו גבוהים ממחירי החורף. חברות התעופה תלויות קודם כל בהגבלות מינהליות של מדינות היעד, שעוד לא חידשו את התנועה הבינלאומית ובחובת הבידוד לבאים. לישראל מגיעות בימים אלה טיסות של ארבע חברות תעופה זרות, ורוב התנועה בנתב״ג היא של מטוסי מטען. חברות תעופה רבות, ובהן גם אל על, הסבו מטוסי נוסעים לתצורת מטען, באמצעות הסרת מושבי הנוסעים ושימוש בתא הנוסעים למטענים.


חברות גדולות החלו להסב מטוסים לתצורה של מחלקת עסקים בלבד, שבה הריחוק הפיזי בין נוסע לנוסע עומד בדרישות של רוב אירגוני הבריאות בעולם. מחלקת העסקים היא המחלקה הריווחית ביותר עבור חברות התעופה, והן ינסו קודם כל למשוך את הנוסע העיסקי, שצריך לטוס למטרה עיסקית, ורק לאחר מכן הן יתפנו לטפל בנוסעים במחלקת התיירים הצפופה, שגם אינה מניבה אותו מתח רווחים כמו המחלקה העיסקית. 


עבור מחלקת התיירות מייצרים עתה פתרונות כמו מחיצות הפרדה מפלסטיק, או שינוי העמדת המושבים, כדי להשיג ריחוק פיזי בלי להקטין את מספר מושבים בכל טיסה. האתגר מספק עבודה רבה למעצבים, אבל עד ליישום בשטח של מושבים חדשים, או של מחיצות, ייאלצו חברות התעופה להקטין את התפוסה, ולהשאיר מושבים ריקים בין נוסע לנוסע. חלק מהחברות כבר הודיעו שהקטנת התפוסה לא תאפשר להם לפעול בריווחיות, אבל כאשר הביקוש העולמי עדיין קטן, עדיפה לעתים טיסה בתפוסה נמוכה, עד גבול מסוים, מאשר השבתת המטוס. כל שעה שהמטוס נמצא על הקרקע גורמת הפסד לחברת התעופה. 


בחברות רבות ניצלו את ההזדמנות כדי להיפטר מדגמי מטוסים ישנים וזוללי דלק, ולהקטין את הצי, בתקווה להגדילו שוב בהמשך, באמצעות מטוסים חדישים וחסכוניים יותר. ציי המטוסים יהיו חדשים יותר, נוחים יותר, וגם נקודה זו תודגש במאמצעי השיווק שנועדו למלא את מחלקות התיירים.


מתי לדעתכם נחזור לטוס לחו״ל כתיירים, ומה הייתם רוצים לראות שונה במטוסים ובנמלי התעופה? אנא הביעו דעתכם בתגובות לכתבה.


תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה