למה הילד שלי מצייר בשיעור ולא מקשיב למורה?

גם הילד שלך מצייר בזמן השיעור? מדוע הוא עושה זאת, ומה ניתן לעשות במידה והשרבוט האין סופי מפריע למורה
|
הדפס
|
שמור

בדיוק כשאתם עולים הביתה, לאחר אחה"צ מהנה בגינה, בעודך מחשבת את הזמנים לארוחת הערב, מקלחות והשכבה, הטלפון מצלצל- מעברו השני של הקו המורה של עומרי, הבן שלך.

מדוע היא שוב מתקשרת?

צילום: מאיה אהרוני

את עונה, חסרת חשק לשיחה, חושבת לעצמך מדוע היא בוחרת להתקשר דווקא בשעות שאת הכי לחוצה? 
השיחה מתחילה בנועם, ואת ממתינה שהיא תסיים את שיחת החולין הזו ותגיע כבר לסיבה בעקבותה התקשרה.
המורה מספרת שעומרי שוב לא מקשיב בשיעור, לטענתה במקום להביט בלוח בזמן שהיא מסבירה, הוא עסוק בציורים במחברת שלו.


לפני שאת מספיקה להגיב, היא שואלת על האבחון הפסיכודידקטי שהמליצה לעשות, מדוע טרם ניגשתם לעשותו?
ואת, שמרגישה שכל האוויר יצא לך מהמפרשים, מסבירה שהתאריך שנקבע לאבחון הוא בחודש הבא ומבטיחה לשוחח עם עומרי ושמחר הוא לא יקשקש במחברות שלו.

 

את מנתקת את הטלפון, ניגשת לתיק בית הספר ומוציאה מתוכו את מחברת עברית, את פותחת אותה ורואה שלל שרבוטים וציורים במחברתו של עומרי, בדיוק כפי שהמורה תיארה.

 

מדוע הוא מצייר כל כך הרבה?

את ניגשת אליו ומספרת לו על שיחת הטלפון שניהלת עם המורה שלו, עומרי מביט בך עם עיניו הגדולות, החכמות, ולא

יכול להסביר לך מדוע הוא אינו מקשיב במהלך השיעור, ומדוע הוא חייב לצייר.

התסכול ניכר על פניו. למרות שהוא יודע שהוא צריך להקשיב למורה, הוא אינו מסוגל לשלוט בדחף לצייר במחברת.
עומרי לא מבין שהוא אינו שולט בדחף הזה ואינו מבין מדוע הוא עושה זאת.

 

ואת לא מצליחה להבין כיצד הילד שלך- הנבון, החכם והמקסים שמקשיב לך כל כך יפה כעת, ומנסח את עצמו נהדר, ממש לא כמו ילד בכיתה ב', אינו מצליח להקשיב בכיתה. האם זו הפרעת קשב וריכוז שהמורה מדברת עליה כל הזמן?


מדוע הוא מצייר? מדוע הוא אינו מצליח להקשיב?
ראשית הרשי לי להרגיע אותך, הילד שלך חכם, נבון ומוכשר, וככזה הוא מצא בעצמו את הדרך להגברת יכולת הקשב שלו.

 

מחקרים שנעשו בארה"ב, בקרב סטודנטים הוכיחו שכאשר משלבים 2 חושים יחד, יכולת הקשב עולה. באחד המחקרים הסטודנטים קיבלו בתחילת ההרצאה פיסת חימר ונדרשו לשחק איתה במשך כל ההרצאה. לאחר ההרצאה, הסטודנטים דיווחו שהם הצליחו לקלוט את החומר הנלמד טוב יותר.

 

ילדים רבים, מצאו את השיטה הזו בעצמם, והבינו שתוך כדי שרבוט וציור, דברי המורה נקלטים טוב יותר בראש שלהם.
אין זה אומר שהם אינם מקשיבים, להיפך, הם מקשיבים היטב אך זקוקים לגירוי חושי נוסף על
מנת לקלוט את החומר טוב יותר.


לא בטוחים שהשרבוט תורם לקשב?
אני מזמינה אתכם ליצור דיאלוג עם ילדכם בנוגע לתחומים הנלמדים בבית הספר- בדקו האם ילדכם בקיא יותר במקצועות בהם הוא משרבט במחברתו.


מה לעשות כאשר השרבוט מפריע למורה?
למרות שפעולת השרבוט מתקיימת באופן ספונטני- כדי להגביר אצל הילד את רמת הקשב, מורים רבים מרגישים שהילדים אינם מקשיבים להם והרעש של השרבוט מפריע לכל הכיתה.

 

במקרה שהשרבוט מפריע למורה, כדאי לקיים שיחה משותפת עם הילד ומורתו, להציף בפניה את הקושי ואת הסיבה לשרבוט.

 

בשיחה תוכלו להציע אפשרויות לגירוי חושי אחר מלבד השרבוט, נסו לבדוק איזה גירוי לא יפריע למהלך התקין של השיעור ויהיה נעים לילדכם.

 

אפשר להציע לשחק עם חתיכת פלסטלינה/ כדור קטן/ פונפון ועוד..

בנוסף, בדקו כיצד תוכלו לחזק ולשפר לילדכם את יכולת הקשב ללא גירויים חושיים/ חיצוניים.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
2. דינא גראדאת 13/03/2021, 09:26:37

אני סבורה שתופעה זו מתפשטת סביב התלמידים הקטנים משום שאין להם ידע על חשיבות החומר הנלמד וגם אולי המורה אינו מעביר החומר בצורה מושכת. אני חושבת שאי ריכוז בשיעור לא מוצדק לכן צריך למצוא פתרון. מבחינתי הפתרון האידאלי הוא לשנות את אופן הלמידה במיוחד לתלמידים צעירים וחשוב מאוד שיהיה להם כיף ללמוד.

+ השב
 
1. ק. 29/11/2020, 11:06:42

למי שזה מדאיג אותה- במהלך הלימודים, מהחטיבה ועד התיכון, הייתי מציירת בשיעורים (וגם כותבת ומקשיבה, הייתי מציירת במקביל). ואל דאגה, הייתי תלמידה מעולה, והמשכתי לצייר בזמן השיעורים גם בלימודים לתואר בכימיה באוניברסיטת תל אביב, וגם בזמן קורס מחשבים בבסמ"ח בצבא. זה מאוד עוזר להתרכז ועדיף על הסחות דעת אחרות.

+ השב