הפרעות קשב אצל ילדים - תהליך הטיפולהמדריך השלם לתהליך הטיפול בהפרעות קשב בקרב ילדים
הפרעות קשב אצל ילדים - ADHD. הבנה, ליווי וסבלנות, הם הבסיס להתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים כאחד. הפסיכולוגית ריקי מרקביץ יעקבס, מומחית להפרעת קשב וריכוז, מעניקה טיפים יעילים להתמודדות עם קשיי התארגנות, דחיינות, וקשיים נוספים הנפוצים אצל ילדים עם הפרעות קשב צילום: Unsplash ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז הוא ילד שיש לו מהפכה בתוך הראש. לא סתם נראה לכם שהכל סביבו מתנהל במהפכה. הילד פשוט מתקשה להשתלט על הכאוס מתחולל בתוכו ולייצר סדר בסביבתו. אצל ילד המתמודד עם הפרעת קשב, יש פער בין המחשבות, ההתנהגות, הרגשות, לבין התוצאות, מה שבאמת קורה בפועל. יש אצלו פער בין מה שרצוי לבין מה שמצוי באופן שמאוד מתסכל אותו וגם את הסובבים אותו.
איך תעזרו לילדים להתמודד עם משימות?
בשלב הזה ההורים צריכים פשוט לסייע לילדים להתמודד, לתת להם תמיכה, עידוד וכלים:
איך תעזרו לילדים להתארגן ללמידה טוב יותר?
דרך יעילה, היא לקחת המשימה גדולה שהילדים לא מצליחים לבצע ולפרק אותה למספר משימות קלות וקטנות, כדי שיהיה להם קל להתמודד עמן. לדוגמה:
איך מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז בבית הספר בגילאים צעירים?
בשנתיים הללו, הדגש יהיה לעזור לצוות הבית ספרי לסייע לילד/ה בעלי הפרעת הקשב בהסתגלות ובהתארגנות. הדרך לעשות זאת היא על ידי מתן הנחיות למחנכי הכיתות, ללמד אותם איך להתמודד עם הילדים בעלי הפרעת הקשב אד הוק במצב "אונליין" ובהמשך במצב "אופליין".
מצב "אונליין" מתייחס להתמודדות במהלך סיטואציה קונפליקטואלית עם הילד. מצב "אופליין" מתייחס להמשך ההתמודדות עם הילד, כאשר "הרוחות שקטו". לדוגמה: בשיחות אישיות פרטניות ואף קצרות ביותר, של אותם המחנכים עם אותם הילדים. העבודה המתמשכת ב"אונליין" וב"אופליין" כעבודה המשכית ורציפה - מטרתה ליצור אצל הילדים חוויה של גורם חינוכי 'טוב דיו' (מונח השאול מהמונח של וויניקוט 'אם טובה דיה'). משמע - חוויה של החזקה והכלה בדרך של נראות, אכפתיות, שייכות, תמיכה ואף סמכות.
החל מכיתה ג', יש קפיצה משמעותית בהתפתחות הלימודית (קוגניטיבית), רגשית וחברתית של הילדים. לעיתים קרובות הורים רבים ו/או גורמים חינוכיים שהצליחו עד אז "להסתדר" עם הקשיים של הילדים בעלי הפרעת הקשב - בכיתה ג' כבר אינם צולחים משימה זו לבדם. לכן הם פונים לקבלת סיוע בטיפול רגשי ו/או ביצוע אבחון דידקטי לאיתור קשיים.
לאבחון בשלב זה, בפן הלימודי, קוראים אבחון דידקטי (בשונה מאבחון פסיכודידקטי, המתייחס גם לפן הרגשי. אבחון המומלץ במקרים בהם הדבר נדרש ו/או מומלץ לביצוע בכיתה ז', מאחר שרק המלצות של אבחון פסיכודידקטי תקפות גם להקלות בבגרויות ולזמן מוגבל של שנים). האבחון הדידקטי עוזר לאתר, ברזולוציה מדויקת יותר, את אופי הקשיים של הילד בעל הפרעת הקשב ובהתאם לספק את העזרה ההולמת. פעמים רבות יומלץ על קבלת הוראה מתקנת, שמשמעה לימוד אסטרטגיות למידה מוכוונות לקשיים אלו.
חשוב לציין, כי גם ילדים מחוננים ו/או בעלי ציונים גבוהים, יכולים לקבל המלצה לבצע לאבחונים כאלה ו/או לקבל סיוע וטיפול. כך קורה מכיוון והקשיים של הקשב מביאים לחוסר מיצוי הפוטנציאל שלהם, הגורם לפער בין המצוי לרצוי (גם בנפשו של הילד). פער שבאופן על מצטבר משפיע על הפן הרגשי ולעיתים גם כפועל יוצא על הפן ההתנהגותי של הילד.
הגורם הטיפולי בא לעזור בחיבור בין שלושת הגורמים ומסייע למקד את גזירת המטרות והפיכתם ליעדים קטנים יותר. כאמור, מטעם בית הספר מעורבים בתהליך היועצת, המנהלת והמחנכ/ת, כאשר המטפל הוא זה שמחזיק את התוכנית ועוקב אחריה. במידת הצורך ובהתאם לקשיים העולים עבור כל ילד (שהרי כל ילד הוא עולם ומלואו), מחליטים אם על העזרה הפרטנית- לימודית, הטיפול הרגשי במסגרת בי"ס ובמקרים מסוימים על סיוע מיוחד (כמו סייעת צמודה במסגרת החינוכית - בסבסוד בית הספר).
דברים נוספים הנכללים במסגרת העבודה המערכתית בבית הספר היסודי:
• פערים לימודיים - ילדים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים להיעזר בעבודה פרטנית עם המורים בבית הספר. לעיתים, יהיה עליהם לבצע השלמות בבית בעזרתם של ההורים.
• איך מקבלים הקלות? ניתן לבצע אבחון דידקטי כבר מכיתה א' עם זאת מומלץ לבצעו החל מכיתה ג'. מטרתו של האבחון תחילה לאתר את אופי הקשים הלימודיים (כגון, בתחום הקשב, השיום, השליפה, יתכן שמדובר בלקויות למידה ועוד) ובהתאם ליישם את ההמלצות שיינתנו באבחון כגון זמן נוסף במבחנים, הקראה או כל סיוע אחר שהוא יכול לקבל במסגרת בית הספר.
נכתב ע"י צוות אתר Experts – ייעוץ פסיכולוגי אונליין, בשיתוף עם ריקי מרקביץ יעקבס, פסיכולוגית קלינית מומחית
|
כתבות בנושא:
|