שיעורי בית – של מי הם בכלל?נו מתי כבר תכין שיעורים?!?
דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: הילד חוזר מביה"ס, שמח ומאושר, כולו מלא חיוכים. רגע אחרי שסיים את ארוחת הצהרים, מודיע חגיגית שהוא מתחיל להכין את שיעוריו. הוא נכנס לחדרו, מתיישב על שולחן העבודה היפה שרכשתם עבורו, מוציא את כל הציוד הנדרש ומתחיל במשימותיו. חצי שעה של שקט. הוא מבצע את כל השיעורים בכוחות עצמו בהצלחה מרובה, ולבסוף מסדר את הילקוט באופן מושלם ליום המחר. כל זה בלי בכי, בלי איומים, בלי נדנודים בנוסח "נו מתי כבר תכין שיעורים?!?" הכל זורם על מי מנוחות, בשקט ובשלווה. צילום: מאיה אהרוני נראה מצב אוטופי ובלתי אפשרי? ובכן, אצל חלק גדול מהמשפחות הסיטואציה הזו היא באמת נדירה, ולרוב, הורים מוצאים עצמם שואלים, מתחקרים, בודקים בעצמם ביומן (במקרה הטוב שכתוב שם משהו..) או מתחילים בסבב טלפונים להורים אחרים על מנת לברר מה היו השעורים היום, או מתי הבחינה הבאה? לאחר מכן, מתחיל מאבק ארוך ומתיש בנוסח: "בוא כבר ותשב להכין שיעורים, כמה פעמים צריך לומר לך לשבת ולסיים אותם. עזוב את המחשב/טלוויזיה ושב כבר!!! אולי תסיים כבר את השיעורים הטיפשיים האלה!! "
הרעיון הוא למצוא את האמצע . מצד אחד לתת לילד את האחריות על שיעורי הבית ומצד שני להיות עם ה"אצבע על הדופק", להיות במעקב אחרי הדברים ולא להגיע לאספת הורים ולגלות ש..הילד כבר כמה חודשים לא מכין שיעורים. נכון שהשיעורים נועדו בשביל הילדים ולא בשביל ההורים, ונכון שחשוב שנאפשר לו לקחת את האחריות על עצמו ובדרך זו נכשיר אותו לקראת העתיד להיות בוגר עצמאי המסוגל להתמודד עם בעיות וקשיים, אבל להסיר לגמרי את האחריות על הנושא עלולה להוביל להידרדרות בלימודים ולפערים שקשה יהיה להשלים אותם.
שיעורי בית- צעדים ראשונים:
תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
3. יובל 09/01/2012, 22:34:30
גם אני מרגיש את הכאב והתסכול שלנו, כהורים, לא תמיד יש את הזמן, את הכוח ואת היכולת לעקוב אחרי שעורי הבית הניתנים בבית הספר....במיוחד אם יש יותר מילד אחד במערכת החינוך .... מצד שני, אני לא יכול להתעלם מהתנאים בהם עובדים המורים ...כיתות גדולות, ילדים חסרי סבלנות וכבוד למורים וכו' וכו' אנחנו חייבים להמשיך לבקש, לדרוש מהמערכת ולמחות אם רואי שדברים נעשים לא כראוי – גם זאת האחריות שלנו... ועם זאת, אני מרגיש שגם עלי מוטלת האחריות ב- 100% לדאוג לחינוך ילדי. במילים אחרות, חינוך ילדנו כל כך חשוב שלדעתי האחריות צריכה להיות: 100% בידי המורה בכיתה, 100% בידי הנהלת בית הספר, 100% בידי הרשות המקומית, 100% בידי משרד החינוך ו100% בידי ההורים.... והכי חשוב .... 100% בידי התלמיד עצמו – מהר ככל שניתן ...
2. שי 07/01/2012, 21:10:52
חבל שהכתבה לא מזכירה את האחריות של בית הספר בנושא שיעורי הבית. כאשר המורה לא בודקת את השיעורים ולא נותנת פידבק ואין סנקציות על אי הכנת שיעורים, אז מה הפלא שילדים נמנעים מלהכין שעורים? האחריות על נושא שיעורי בית חלה על הילד ובית הספר. כשילד נמנע מלהכין שיעורים באחריות בית הספר לזהות את העניין, לברר עם הילד את הסיבות לכך ולסייע לו במידת הצורך. אבל כמו בנושאים רבים אחרים הנוגעים למערכת החינוך, מעבירים את האחריות להורים ובכך מסירים אחריות מבית הספר. מערכת החינוך שלנו פושטת רגל והכתבה הזו היא אחד המאפיינים לכך.
2.1. שלומית ביאליק 09/01/2012, 21:21:34
אני לגמרי מסכימה שגם למורים ולבית הספר יש אחריות - אבל זה לא אומר שלהורים אין כל חלק או אחריות בהקניית הרגלי עבודה לילד. ובכל זאת, שיעורי בית - הם בבית... אני בעד לתת לילד להתמודד בעצמו ולקחת אחריות (ואני מודה שלפעמים אני נוטה לקצה ונמנעת כמעט לגמרי מהתערבות) אבל אני רואה שבמקרים בהם אני כן מתעניינת/מעודדת או מציעה לבן שלי לעבור על השיעורים אז יש לזה תוצאות חיוביות. הטיפים בכתבה מדרבנים אותי להיות יותר עקבית בעניין...
1. עידית 07/01/2012, 16:59:35
מסכימה עם הנאמר בכתבה, שנושא האחריות הוא האתגר המרכזי כאשר מדובר בהכנת שיעורי בית וגם בנושאים אחרים שאנחנו מדמודדים אתם בחינוך ילדנו. ברגע שהגדרתי לעצמי שהאחריות שלי היא לסייע ככל שאוכל לבנות את תחושת האחריות אצל הבן שלי - בנושא שיעורי הבית כמו בנושאים אחרים הדבר מאוד עזר לי .- תודה ! הוסף תגובה
|
כתבות בנושא:
|