עגלות ילדים בעיצוב מודרני וחלומי

עגלת תינוק מעוצבת - חלומה של כל אם, האמנם?!
|
הדפס
|
שמור

עגלת תינוק היא אחד המוצרים שמסובך לרכוש אותם. המיגוון מאוד גדול, אם זה במחיר ואם זה בתכונות. יש עגלות קלות, ויש כבדות. יש עם גלגלים גדולים, יש עם קטנים ויש גם וגם. יש כאלו לשכיבה בלבד ויש שהופכות לטיולון ושורדות עד שהתינוק הולך.

עגלת תינוק היא אחד המוצרים שמסובך לרכוש אותם. המיגוון מאוד גדול, אם זה במחיר ואם זה בתכונות. יש עגלות קלות, ויש כבדות. יש עם גלגלים גדולים, יש עם קטנים ויש גם וגם. יש כאלו לשכיבה בלבד ויש שהופכות לטיולון ושורדות עד שהתינוק הולך.

מידת ההשקעה של ההורים ברכישת עגלה – ולא משנה איזה עגלה – משתווה לרמת ההשקעה כשקונים רכב חדש. אולם בעוד שרכב נרכש ברוב המקרים על ידי הבעל, ומשיקולים שלו, את עגלת התינוק רוכשים שני ההורים יחד. זהו אביזר אופנה לכל דבר. הוא מגיע בגדלים שונים, בצבעים שונים, ויש כאלה שלא יקנו עגלה, אם הבד שלה אינו תואם לצבע העיניים של התינוק.

לפני כשנתיים פרצו לחיינו העגלות המעוצבות. עשויות חומרים מרוכבים, חזקים וקלים, הם שינו את תמונת העגלות בישראל. היו שתהו מי בכלל יהיה מוכן לשלם אלפי שקלים עבור עגלה מהסוג המשוכלל, אבל אפילו היבואנים נדהמו מההתלהבות. אחרי שהצליח יבואן אחד הזדרזו היבואנים האחרים לייבא עגלות תואמות, משוכללות מחומרים מרוכבים, ונוצרה תחרות מקבילה גם בעגלות היקרות. כאן התחרות היא לא עניין של מחיר, אלא של תכונות. בעגלות היקרות מסתכלים לא רק על פונקציונליות, אלא גם על נוחיות מירבית לתינוק ולהורים, משקל מינימלי, וכמובן על בטיחות. כל הגורמים הללו עמדו לנגד עיניהם של 25 סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ובשנקר שהשתתפו בפרויקט יצירתי לעיצוב עגלת התינוקות של דור המחר. הפרויקט, בחסות חברת PEG PEREGO נועד לאתר רעיונות מקוריים ויצירתיים לעיצוב עגלת תינוקות עתידנית, שניתן יהיה להשיג בחנויות בעשור הבא.

מבין 25 העבודות נבחרו 8 עבודות מצטיינות, שנשלחות בימים אלה למחלקת המחקר והפיתוח של חברת PEG PEREGO העולמית בארקורה שבאיטליה. הזוכה בתחרות יזכה למילגת לימודים, אולם בינתיים אפשר להציץ בדגמים שעלו לגמר, כדי לראות מה עמד מאחורי העיצובים המדהימים הללו. חלק מהעיצובים הללו יישאר על הנייר, שכן חלק מהמעצבים, שכנראה לא חוו את חוויית ההורות, לא לקחו בחשבון, שהעגלות משמשות לא רק כלי תחבורה עבור התינוק, אלא גם מקום שבו התינוק נח, כשהאם עסוקה בדבר אחר, כמו קניות, למשל. וכשהיא צריכה את שתי הידיים שלה, ואינה אוחזת בעגלה, היא נראיית מאוד לא יציבה ולא בטוחה להשאיר בה את התינוק לישון. גם אם העגלות הללו יזכו בפרס העיצוב, מחלקת השיווק של יצרן העגלות תפסול את העיצוב כי לא יהיה מי שיקנה עגלה שנראיית לא בטיחותית.

עגלה ממונעת
אייל ערן, שירן מגריסו ויפתח פארן, סטודנטים שנה ד', מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל עיצבו יחד את דגם Peg Way. זו עגלה ממונעת המבוססת על Segway, כלי רכב חשמלי עירוני הפועל בהתאם להטיית הגוף. ההורה רוכב על הכלי כשפניו אל הילד. יתרונות העגלה באים לידי ביטוי בקרבה לילד, ניידות פשוטה, מהירה ונטולת מאמץ במרחב האורבני. עריסת התינוק כוללת חופה שקופה ומערכות מיזוג אוויר להגנה על התינוק מפגעי השמש והסביבה. לדברי המעצבים, בעתיד תגדל המודעות לשמירה על הסביבה ויגבר הצורך בתחליפים למכונית, בייחוד במרכזי הערים. השימוש באנרגיה נקייה תוך יצירת קירבה בין הורה וילד היא שעמדה בבסיס הרעיון. המעצבים מאמינים כי עיצוב הוא אחד המנועים החשובים של המאה ה- 21, ולפיכך הם שמים דגש על חיבור בין האדם למוצר, ניצול יעיל של משאבים ושמירה על הסביבה לרווחת הדורות הבאים.

ניר זיגל, סטודנט שנה ב', המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר עיצב את דגם ZOOZ. עגלה זו מורכבת משלדה קלה, כסא וסל נשלף. השלדה העשויה מחומרים מרוכבים (סיבי פחמן), היא קלה וחזקה מאד ומתקפלת לממדים קטנים, במטרה לחסוך מקום אחסון וכדי שניתן יהיה להכניסה גם לתא מטען של רכב קטן יחסית. לעגלה מערכת בולמי זעזועים נפרדת לכל גלגל, המאפשרת נסיעה חלקה ויציבה. הכידון המתכוונן מאפשר להתאים את העגלה לגובה ההורה המלווה והיא כוללת מקומות אחסון לאביזרים שונים.
כסא העגלה קשיח מבחוץ, ומפנים הוא מורכב מרפידות סיליקון אורתופדיות, לתמיכה, לנוחות ולביטחון מרבי של התינוק. העגלה כוללת גם חופה שקופה וקשיחה, המתקפלת לתוך גב המושב. עיצוב העגלה נעשה בהשראת כלי רכב אורבנים עתידיים, המקנה לעגלה אופי זריז, קליל וקומפקטי, שיאפשר להורים התנהלות קלה וטבעית עם התינוק בחיי היום יום העירוניים.

מוצר "ירוק"
יונתן וגמן, סטודנט שנה ב', המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר עיצב את דגם ECO PEG שהוא עגלה משולבת מתקפלת, העשויה משלדת אלומיניום קלה וקש שזור, בעלת שלושה גלגלים ועריסה נידת המשמשת גם ככסא נדנדה. העריסה נתלית על השלדה בנקודת תלייה בודדת, העוזרת בשיכוך הנסיעה. העגלה עשויה מחומרים ידידותיים לסביבה כאשר נעשה שימוש בטכנולוגיות והנדסה גבוהות, מתוך אמונה כי ההורים יבחרו להשתמש במוצרים "ירוקים", המגנים על בריאות הילד ותורמים לעתיד הסביבה בה אנו חיים.

דגם BZZZ שעיצב עומרי בר זאב- סטודנט שנה ב', המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר הוא עגלה המסתמכת על טכנולוגיה המייצבתאותה על שני הגלגלים בזמן הנסיעה. על ידי הטייה קדימה נכנסת העגלה למצב הסטטי שלה והיא הופכת לכסא לתינוק המתאים גם לישיבהבמקומות ציבוריים.

מני קינן, סטודנט לתואר שני בניהול עיצוב בבצלאל, עיצב את PEG FUTURE, עגלה עתידנית הנעה על גבי גלגל אחד בלבד. עריסת התינוק ממוקמת מעל לגלגל וניתנת לפירוק. הגלגל נשאר מאוזן בעזרת מערכת ג'ירוסקופים, מערכת הקיימת בכלי רכב מסוג Segway. כלי רכב אלו הם יקרים יחסית, אך בעתיד (ואנחנו מדברים על ייצור סידרתי בעוד כעשר שנים), טכנולוגיה זאת תהפוך לזולה וזמינה. מכיוון שהמערכת תמיד תאזן את עצמה, היא מאפשרת גם להניע את העגלה ללא שימוש בכוח, על ידי הטיית העגלה קדימה או אחורה. לעגלה רגליות בטיחות המבטיחות שהעגלה לא תיפול לעולם. כמו כן ניתן לשאת ציוד בחלל שנמצא בתוך הגלגל.

מני קינן, סטודנט לתואר שני בניהול עיצוב בבצלאל עיצב את דגם BLACK & RED. גם זו עגלה מחומרים מתקדמים: השלדה היא שילדת מגנזיום וגוף העגלה עשוי מחומרים מרוכבים.

בכל תוואי
העגלה מספקת הגנה מקסימלית לתינוק והיא קשיחה, אך קלת משקל. הקפיץ האחורי מאפשר עבירות בכל תוואי שטח וטיפוס וירידה קלה במדרגות, מבלי שהתינוק ירגיש בכך. הקפיץ מאפשר נדנוד של העגלה מעלה ומטה, בקלות, על מנת להרגיע את התינוק. חופת הפלסטיק ניתנת להסרה ולקיפול, הידיות מתכווננות ותא האחסון פונה כלפי ההורה.

מני קינן, סטודנט לתואר שני בניהול עיצוב בבצלאל עיצב את PERPULE, עגלה קלה הבנויה ממספר קטן של חלקים בקונפיגורציה מנצחת. הזרועות אליהן מתחברת העריסה והזרועות אליהן מתחברים הגלגלים, הן זהות. הכפילות של החלק העליון והתחתון יוצרת אסתטיקה מרשימה. העגלה מתכווננת וניתן להניע את הזרועות שלה על המוט המרכזי. העגלה גדלה עם התינוק וכשהוא לומד לשבת, ניתן להחליף את העריסה במושב של טיולון שמתלבש על השלדה הקיימת.

אלי רבזין, סטודנט שנה ב', המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל קרא לדגם שבעיצובו LALA, אולי על שם אחת מדמויות הטלטאביז. העגלה משלבת בין שימושיות לתינוק ולהורה לבין ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות בתחום הרפואה וחומרי הגלם ובכך לייעל את הטיפול בתינוק ולהגביר את ההנאה של ההורה. העגלה מאחדת טכנולוגיות מתחומים שונים וכך היא מעניקה ערך מוסף לפרטים שנראים לכאורה פשוטים. העגלה מתפקדת גם כסל-קל נפרד וקורקינט חשמלי והיא מצוידת במערכת ניווט חשמלי, חיישני תנועה שעוקבים אחר תזוזת התינוק. מערכת חיישני לייזר, מצלמות, גששים כימיים ומערכת לבדיקת זיהום אוויר עוקבים אחר בריאות התינוק.

עיצוב בג'ינס
עיצוב עגלות עתידניות לא היה הפרויקט העיצובי היחיד שתפס החודש כותרות. המחלקה לעיצוב גרפי בשנקר, בי"ס גבוה להנדסה ועיצוב, עסקה מתחילת השנה בעיצוב של אחד המוצרים הבסיסיים ביותר של תינוקות: חיתול חד פעמי. בפרויקט, בחסות חוגלה קימברלי, יצרנית "האגיס", התבקשו הסטודנטים להציג את החיתול הראשון בג'ינס. סה"כ הוצגו 15 עבודות גמר אשר חיברו את חיתול האגיס לעולמות העיצוב והג'ינס. צוות השופטים הורכב מנציגי חוגלה קימברלי בארץ ובטורקיה, אנשי אקדמיה בשנקר ובראשם ראש המחלקה לעיצוב גרפי, דיויד גרוסמן, וכן אמהות צעירות המוכרות לציבור: שרית וינו אלעד, שרון אילון, גלית גיאת ולירון לב.

צוות השופטים התבקש לבחור את החיתול האחד מבין ה-15 שיעבור לייצור המוני. נבחר העיצוב של הסטודנטית קרן גרילק. לדבריה, "התקופה בה אנו חיים גורמת להתבגרות מוקדמת של הילדים אשר מגיל צעיר מאוד רוצים להיות כמו הגדולים, ושואפים לחקות אותם בכל תחום, ובעיקר בלבוש. לכן הדבר המרכזי שהנחה אותי בעיצוב הפרויקט הוא דווקא להישאר בעולם התינוקות והילדים, ולעצב חיתול הנראה כמו ג'ינס המותאם בעיצובו לגילם. בעיצוב אמנם שילבתי אלמנטים הלקוחים מעיצוב ג'ינס של המבוגרים, אך עיצובם הסופי נאיבי והם מקבלים פרשנות המותאמת לעולם התינוקות והילדים. לדוגמא: הפס העליון של החיתול עליו חוזר שם המותג לקוח כהשראה מתופעת חגורת התחתונים המופיעה "כאילו בטעות" מתחת למכנסי ג'ינס של הראפרים הגדולים".

תגובות הגולשים