כיצד לבחור מינשא מתאים

|
הדפס
|
שמור

יותר ויותר הורים בוחרים להצטייד במינשא כדי לשאת את תינוקם הפעוט. זה נוח יותר מאשר להיסחב עם עגלה, והגמישות של המינשא עושה אותו לאחד האבזרים היותר-נוחים לשימוש. עם זאת, לא כל המינשאים שווים בתכונותיהם.
ליקטנו כאן טיפים לבחירת מינשא ולשימוש במינשא הן מניסיון אישי, הן מפורומים באינטרנט והן ממכון התקנים האוסטרלי, המייעץ לאזרחים לבצע רכישה נכונה ומושכלת.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

סוגי מינשאים


מינשא בד נקשר
מתאים מגיל 0 מכיוון שמאפשר תנוחות רבות, החל מתנוחת הערסול, המתאימה מגיל לידה ומאפשרת לאם להניק את תינוקה בתוך המנשא ע"י הרמה או הזזה של החולצה והחזיה. תנוחה טבעית ונוחה לתינוק הרך. תנוחות נוספות: "בטן אל בטן" תנוחה שמתאימה מהגיל בו התינוק מעדיף להיות בתנוחה אנכית עם הפנים אל האם או האב. "רואים עולם" תנוחה שמתאימה מהגיל בו התינוק כבר מחזיק את ראשו באופן יציב ללא תמיכה ולאורך זמן. תנוחה זו מאפשרת לתינוק ליהנות מה"נוף" ורוב התינוקות מסוגלים להישאר בתנוחה זו לשעות רבות.
ישנם מנשאי בד נקשרים עם אבזם בטיחות, עם קשירה רגילה, עם ערסל מתכוונן, עם בד גמיש וארוך הנכרך מסביב לגוף ההורה ועוד סוגים רבים של מנשאים.


יתרון להורים: נוח מבחינה ארגומית ומפזר את משקל התינוק באופן שווה על הכתפיים והגב.
חסרון להורים: חלקם דורשים קשירה מסורבלת שלא מתאימה לכולם.
מותגים לדוגמא: מאיה של הורות טבעית, תינוכיס ומנשארי


מנשאי ילקוט
מתאים מגיל בו התינוק מסוגל להיות בתנוחה אנכית למשך השהייה במינשא. לרוב מאפשר שתי תנוחות בלבד - "בטן אל בטן" ו"רואים עולם".


יתרון להורים: קל לקשירה.
חסרון להורים: עומס רב על אזור כתפיים וגב. חלוקת משקל לא אחידה.
מותגים לדוגמא: בייבי ביורן וסגלי


מנשא גב
קל יותר ללכת איתו לקניות או לטייל עם תינוק. אבל מינשאים עם מסגרת מתאימים רק לתינוקות בני 4 או 5 חודשים לפחות. רק אז יכול צוואר התינוק לשאת את ראשו הכבד בלי להסתכן בפגיעה.
יתרון להורים: נוח לטיולים ארוכים גם להורה וגם לתינוק. תנוחת נשיאה אחת בלבד.
חיסרון להורים: תופס מקום באחסון וכבד יחסית למנשאים מסוגים אחרים.


מינשא לאופניים: בטיחותי רק כשהתינוק כבר בן שנה ויותר. בדרך כלל, בגיל 9 חודשים ילדים לומדים לשבת ללא תמיכה. עד גיל זה אין להם מסת עצם מספקת או שרירים חזקים דיים כדי לאפשר להם לשבת ללא תמיכה עם גב ישר. חשוב שגם ההורה וגם התינוק יחבשו קסדת בטיחות לאופניים המותאמת לגודל הראש.


יתרון להורים: מאפשר לקחת את התינוק לטיולים בפארקים ובמקומות בטוחים אחרים.
חיסרון להורים: חשש מנפילה מגובה במקרה של תאונה וחוסר זהירות.


כיצד לבחור מינשא מתאים
כשרוכשים מינשא צריך להתחשב בשלבי ההתפתחות של התינוק. יש לרכוש מינשא מתאים לגילו ולמשקלו. נסו את המינשא עם התינוק בתוכו ואז ודאו אם יש בו מספיק עומק כדי לתמוך בגבו, האם מיפתח הרגליים קטן מספיק כדי למנוע מהתינוק להחליק החוצה. האם המיפתח לרגליים רחב מספיק כדי שלא לגרום נזק לרגל ושלא יהיה רחב מדי כדי לא להושיב את התינוק בצורה לא נוחה ולא מתאימה להתפתחותו. שימו לב לחומר הגלם, לגודל התפרים ולאיכותם וגם לרצועות שתפקידן למנוע החלקה מתוך המינשא. קחו בחשבון שהמנשא צריך להיות כביס גם כשמדובר בתינוקות פולטים וגם כשהתינוק כבר מחזיק בפרי או חטיף בידו. חפשו מינשאים שיש בהם כיסוי מרופד על שלד המתכת הקרוב לפני התינוק כדי למנוע חבלות בפניו.


טיפים בטיחותיים
במינשאי גב ובמינשאי האופניים הילד עלול להימעך או לנסות לטפס אל מחוץ לכיסא. אם יש חגורות בטיחות במינשא, ודאו שאתם משתמשים בהן תמיד. ודאו שאצבעותיו של התינוק אינן קרובות לקצוות השלד של המינשא בזמן קיפולו. בדקו אם אין קצוות חדים או מישטחים מחוספסים. בדקו את המינשא לעתים קרובות לראות אם תפרים לא נקרעו, חגורות או חלקים אחרים נעלמו. תקנו אותם או החליפו את המינשא כולו.


מה צריך לבדוק בזמן קניית מינשא

  • רצועות כתפיים רחבה ומרופדת המוצלבת באיזור הגב לסייע לחלוקת משקל מירבית
  • חגורת מותניים רחבה שתישא בחלק מן המשקל ותקל על חגורת הכתפיים וגם תוסיף ליציבות המינשא, כשהיא מונעת תנועות לצדדים.
  • נסו את המינשא בחנות כדי לוודא שהוא יושב יציב והרצועות ארוכות דיין כדי להתאים גם לאנשים אחרים שאולי ירצו להתחל בנשיאה. יש לוודא שמשקל התינוק מחולק בצורה שווה בכל נקודות הנשיאה.
  • יש לוודא שניתן לחזק או לשחרר את כל הרצועות בעזרת יד אחת. אסור שהן יחסמו את שדה הראייה של התינוק או יחתכו את פניו.
  • ודאו שאפשר להרכיב את המינשא על הגוף ולהסירו בקלות בלא עזרה של אחרים.
  • מינשא עם סוגרים ואבזמים נוח יותר לסגירה ולפתיחה מאשר מינשא עם רצועות קשירה.
  • תמיכה לראש חשובה במיוחד אצל תינוקות קטנים שעוד אינם שולטים בשרירי הצוואר.
  • לנוחיות התינוק יש לוודא שכל התפרים הפנימיים הם דקים וחלקים ולא ישאירו עליו סימן.
  • המינשא צריך לתמוך בגופו של התינוק במידה מספקת בלי להגביל את תנועת הראש, הרגלים והזרועות.
  • הוראות שימוש ברורות הן נושא חשוב ביותר, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שאת משתמשת במינשא. תמונות עוזרות וגם סרט וידאו להדגמת הנשיאה, או הוראות מודפסות על המינשא עצמו.

 

רוב המינשאים נושאים תווית על המשקל והגובה המתאימים למינשא. יש מינשאים מיום הלידה ועד 18 ק"ג ואפילו מינשאים עד לגילאי גן חובה. בעוד שהטווח הרחב של הגילאים יכול להיות מועיל, צריך לבדוק אם המינשא אכן מתאים לתינוקות רכים. ברוב המקרים את ותינוקך תחליטו יחד מתי להפסיק להשתמש במינשא – התינוק יהיה כבד מידיי, גדול מידיי למינשא, או פעיל מידיי וחש חוסר נוחיות, כך שאי אפשר עוד לשאת אותו בבטיחות.

 

שימו לב לעונה שבה אתם משתמשים במינשא. מינשאים קלי משקל עם מבנה פתוח נוחים יותר בחודשים החמים.
אם בכוונתכם להשתמש שמינשא יותר מחודשים ספורים, ודאו שהמינשא יהיה יעיל גם כשהתינוק יגדל. מיקום התינוק עם פניו קדימה לכיוון ההליכה חשוב במיוחד אצל תינוקות גדולים יותר.

 

תכנון נכון של המינשא יכיל תמיד "מגן רטיבות", כדי להגן על בגדי ההורים הנושאים מן הריר הנוזל מפיות הילדים לתוך הכיס או לתוך הארנק. חשוב גם שבמינשא יהיה כיס לנשיאת מפתחות, ארנק וכדומה.


אם תתחלקו בנשיאה עם אדם גדול יותר או קטן יותר מכם, כדי לשים לב שהמינשא אכן ניתן להתאמה. חלק מהמינשאים מאוד גמישים, אולם מינשאים אחרים מוגבלים ברמת השינוי שניתן לבצע בהם להתאמת התינוק למינשא.
האם אתם מוכנים להשקיע קצת זמן ללמוד את השימוש במינשא? רוב המינשאים דורשים תקופת הסתגלות, ובחלקם תקופת ההסתגלות ארוכה משמעותית מאשר באחרים.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה