כיצד תמנעו מחלות חורף מילדים

הקפדה על הגיינה עשויה למנוע מחלות
|
הדפס
|
שמור

 

פעמי הסתיו וחילופי מזג האוויר מבשרים לא רק את בוא החורף, אלא גם את בואן של מחלות החורף, ההצטננויות והשפעת. ככל שהטמפרטורות יורדות כך אנו מרבים יותר ויותר לשהות בבתים, ו"לשתף" זה את זה בחיידקים, הנמצאים בהמוניהם בכל מקום שבו ניגע: ידיות הדלתות, מקלדת המחשב, שלט-רחוק של הטלוויזיה, טלפון סלולרי וטלפון רגיל, ועוד ועוד. גם בגן הילדים, כל צעצוע הוא מאגר חיידקים, וכל נגיעה של ילד חולה מוסיפה למאגר. קל מאוד להידבק, כשבגן יש עשרות ילדים, וגם ילד אחד עלול להדביק את כל חבריו לגן.

 

מומחים למחלות מידבקות בארה"ב טוענים, כי אילו היינו מקפידים על רחיצת ידיים כראוי, היינו מצליחים למנוע את רוב מחלות החורף. לדבריהם, לפי הסקרים עולה כי בין 40% ל-60% אינם רוחצים את ידיהם לאחר השימוש בשירותים. ואלה שכן רוחצים ידיים בדרך כלל אינם יודעים בדיוק כיצד לעשות זאת והרחיצה שלהם היא שטחית ואינה מספקת. "רוב אלה שרוחצים ידיים עושים זאת מהר מידיי", אומרת פרופ' פמלה אלטונן, מביה"ס לאחיות באוניברסיטת פרדיו שבארה"ב. "כדי שהרחיצה תהיה יעילה צריך להשתמש בסבון ובמים חמים לפחות 20-25 שניות. שלושת המרכיבים המרכזיים צריכים להיות סבון, חיכוך ומים. אם נצליח לעודד את רחיצת הידיים הנכונה נפחית בהרבה את מספר החולים".

צילום: מאיה אהרוני

יש לרחוץ ידיים לא רק אחרי השימוש בשירותים, אלא גם לפני הכנת מזון, לפני האכילה, אחרי עזרה לתינוק בשימוש בשירותים, אחרי החלפת חיתול, אחרי קינוח האף, אחרי השתעלות או עיטוש לתוך כף היד, אחרי מגע עם חיות מחמד או הפרשות שלהם ולפני פתיחת ערכת עזרה ראשונה לטיפול בפצע פתוח.

 

לעתים אין ברירה אלא להשתמש בתחליפי מים כמו מגבונים, והצידוק היחיד לשימוש בתחליפים הוא החיכוך. אנשים נוטים לשפשף את ידיהם במגבונים, והחיכוך הורג חיידקים רבים.

 

נוסף על ההיגיינה הנובעת מרחיצה נכונה של הידיים, יש לאכול נכון, לישון די הצורך ולבצע פעילות גופנית. כל אלה מחזקים את המערכת החיסונית ואת ההתנגדות של הגוף למתקפת החיידקים. לפי הסטטיסטיקה, סטודנטים באמצע השנה חולים יותר מן הממוצע, מן הסיבה הפשוטה, שהם עייפים ואינם נחים די הצורך, כך שהגוף נחלש ונחשף למחלות.

מי שמרגיש חלש וחולה, גם אם לא אובחן כחולה על ידי רופא, עדיף שיישאר בבית ולא יצא לגן, לבית ספר או לעבודה, כדי למנוע הדבקת רבים אחרים, במקרה שהוא באמת חולה.

 

הצטננות ושפעת עוברות תוך 7 ימים עם תרופות ותוך שבוע בלי תרופות. אבל מי שחולה במכלה כרונית או מי שחש תופעות בלתי מוכרות, עדיף שילך להיבדק אצל רופא. גם אנשים מבוגרים צריכים להקפיד על זהירות יתרה, כי אצלם בקלות רבה השפעת עלולה להידרדר ולהפוך לדלקת ריאות. לקבוצות אלו באוכלוסיה עדיף להתחסן בחיסון מונע נגד דלקת ריאות ממש בתחילת החורף. ברוב קופות החולים החיסון ניתן חינם.

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה