הבטח את הטוב ביותר עבור התפתחותו הגופנית של תינוקך

האם ילדכם מתפתח בצורה אופיינית לגילו?
|
הדפס
|
שמור

 

מידע חשוב להורים


כהורים, אתם מכירים את ילדכם באופן הטוב ביותר. לכן, חשוב שתלמדו  מה צפוי לתינוקכם במהלך התפתחותו. בכתבה זו תמצאו את קווי ההתפתחות האופיינית, בדיבור ובתנועה, שיסייעו לכם לעקוב אחר התפתחות ילדיכם. ההתפתחות הגופנית מתחילה בגיל 3 חודשים וממשיכה עד לגיל 15 חודשים. מומלץ מעת לעת לחזור ולקרוא מחדש את המידע בכתבה ולציין התנהגות חריגה אצל תינוקכם.

 

בסקירתכם מחדש את הטבלה, תעדו את תצפיותכם, או חששותיכם. אם אתם מוטרדים מהתנהגות מסוימת, אנו ממליצים לכם לקחת כתבה זו אל רופא הילדים שלכם. כתבה זו אושרה על ידי הסניף של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים באילינוי.

 

אתם מכירים את ילדיכם באופן הטוב ביותר. יסמכו על התשובות שלכם. אם אתם מרגישים שהתינוק שלכם מתפתח בקצב שונה, התייעצו ובקשו עזרה מהגורם המתאים. טיפול מוקדם בפערים בהתפתחות הגופנית הוא חיוני להבטחת הטוב ביותר עבור ילדיכם.

 

 

העזרה בהישג ידכם


רופאי ילדים המתמחים בהתפתחות גופנית והתנהגותית, רופאי ילדים המתמחים בנוירולוגיה, מרפאים בעיסוק ומרפאים המתמחים בדיבור, כמו גם מרכזים להתפתחות הילד, כל אלה הם חלק מהמקורות העומדים לרשות ההורים. למידע נוסף, בקרו באתר של Pathways Awareness Foundation.

 

כמו כן, וודאי תרצו הערכה מדויקת על התפתחות ותפקוד הדיבור, הראיה והיד של תינוקכם. קיימות אפשרויות רבות לשיפור יכולתיו הגופניות של ילדכם אם  באמצעות הריפוי בדיבור, המרפא בעיסוק והטיפול הגופני.

 

 

ההתפתחות הגופנית


עקבו אחר ההתפתחות הגופנית של ילדיכם בעזרת סימני הדרך בכתבה זו . חשוב לכם ללמוד מה צפוי לתינוקך במהלך התפתחותו, לכן.

 

אתם מכירים את ילדכם באופן הטוב ביותר, ואם תקראו מה צפוי תוכלו לציין לעצמכם כל התנהגות חריגה אצל תינוקכם. מומלץ מזמן לזמן לחזור ולבדוק את הכתבה ואת המאפיינים של התפתחות רגילה. המעקב מתחיל מגיל 3 חודשים ועד 15 חודשים.

 

עם כל זאת זיכרו - הגישה החיובית של המשפחה, היא גורם מוכח במימוש הפוטנציאל המירבי של כל ילד. כל ילד מסוגל ללמוד, אך התבונה עלולה להסתתר תחת מעטה הקושי בתנועה או בראייה. איתור מוקדם של הבעיה הוא הטיפול הטוב ביותר.

 

 

על קרן המודעות "נתיבים"


הקרן נוסדה בשנת 1988 והיא ארגון לאומי ללא מטרות רווח המסור להרחבת המודעות בנושא האיתור המוקדם של בעיות בהתפתחות הגופנית של התינוק והחשיבות שבטיפול מוקדם בתינוק או בילד שקצב התפתחותו הגופנית שונה.

 

פעולותינו מתבססות על המומחיות של חברי הארגון המובילים בתחומם, רופאים, קלינאים, אחיות רפואיות ויועצים. כולם רגישים לצרכים הרפואיים והרגשיים של התינוק או הילד בעל הקשיים הגופניים, כולל שיתוק מוחין. כמו כן, תשומת לב מוקדשת גם למשפחות הילדים והמטפלים בהם.

 

אם יש לכם שאלות, ניתן לפנות אלינו בדואר אלקטרוני. נשמח לשמוע מכם הערות ותגובות. כל תגובה מצדכם יכולה להעניק מידע יקר לקרן "נתיבים". אנו מחכים לשמוע מכם.

 

איתור מוקדם של בעיות התפתחות הוא תחילת הטיפול המונע. כל תינוק מתפתח בקצב אחר, אבל יש כמה מאפיינים המראים לנו שהתינוק שלנו בדרך הנכונה.


 

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

התפתחות הדיבור


בגיל 3 חודשים
התינוק יונק ובולע היטב בזמן ההנקה. הוא שקט או מחייך בתגובה לצלילים או לקולות ומשמיע בעצמו קולות מלבד בכי. הוא מפנה את ראשו לכיוון שממנו נשמעים הקולות.

 

בגיל 6 חודשים
התינוק מתחיל לאכול דייסות ואוכל מרוסק, ומתחיל להשמיע הברות כמו דא-דא במהלך המלמול. הוא משתמש במלמול כדי למשוך תשומת לב.

 

בגיל 9 חודשים
כמות הצלילים גדלה ומתחילים שילובי הברות. התינוק מתבונן בחפצים ובאנשים מוכרים כשנוקבים בשמותיהם ומתחיל לאכול אוכל רגיל מרוסק.

 

בגיל שנה
התינוק משתמש במילים "אמא" ו"אבא" על פי המשמעות שלהן. הוא מבצע הוראות פשוטות כמו "בוא לכאן", מתחיל לשתות מכוס, ממלמל זמן ארוך הברות חסרות משמעות במהלך שיחה בין אנשים.

 

בגיל 15 חודשים
אוצר המילים מכיל בין 5 ל-10 מילים. הוא חוזר על מילים פחות מוכרות, מבין כ-50 מילים ואוכל מבחר של מאכלים חתוכים.


 

 

 

התפתחות אופיינית של יכולת המשחק


בגיל 3 חודשים

  • במהלך שכיבה על הגב:
    • עוקב במבטו אחרי תזוזת צעצוע מצד לצד
    • מנסה להגיע לצעצוע מרעיש התלוי מעל לחזהו
    • הראש יציב במרכז בשעה שהוא מביט על פרצופים או צעצועים
  • במהלך שכיבה על הבטן:
    • הוא דוחף את זרועותיו כדי להתרומם.
    • הוא מרים את ראשו ומחזיק אותו למעלה.

 

בגיל 6 חודשים


  • בזמן שהוא שוכב על הבטן:
    • מנסה להגיע לצעצוע הנמצא קרוב אליו
  • בזמן שכיבה על הגב:
    • הוא מעביר צעצוע מיד ליד
    • שולח את שתי ידיו לשחק עם רגליו.
  • נעזר בידיו לתמוך בגוף בתנוחת ישיבה
  • מתהפך מהגב לבטן
  • נעמד עם תמיכה נתמך על רגליו במלוא כובד משקלו.

 

גיל 9 חודשים


  • יושב בכיסא תינוק גבוה, מחזיק בקבוק ושותה ממנו
  • חוקר ובודק חפצים בשתי ידיו.
  • הופך כמה דפים יחד מתוך ספר משחק לפעוטות (דפים עבים)
  • מנסה לחקות אחרים במשחק
  • יושב ומנסה להגיע לצעצועים בלי לאבד שיווי משקל וליפול
  • משכיבה על הגב או על הבטן הוא מתיישב בעצמו
  • זוחל בעזרת ידיו וברכיו כאשר הידיים והרגליים נעות לסירוגין

 

 

גיל שנה

  • אוכל בעצמו בעזרת האצבעות
  • מכניס חפץ למיכל עם פתח רחב
  • מרים חפצים קטנים בעזרת האצבע והאגודל
  • מנסה לעמוד וללכת תוך תמיכה ברהיטים
  • עומד ללא עזרה וצועד בעצמו מספר צעדים

 

גיל 15 חודשים


  • מניח שני עצמים זה על זה (קוביות)
  • עוזר לפשוט את בגדיו
  • מחזיק כוס ושותה ממנה
  • הולך עצמאית ונופל לעיתים רחוקות
  • גוחן להרים צעצוע

 


 

 

 

סימני אזהרה שיש לשים אליהם לב במהלך ההתפתחות הגופנית של התינוק

 

בגיל 3 חודשים

  • בשכיבה על הגב: דוחף את הגב עם הראש
  • כפות הידיים מאוגרפות רוב הזמן ואין תנועה של הזרועות
  • בשכיבה על הבטן יש קשיים בהרמת הראש
  • הרגליים נוקשות כמעט ללא תזוזה.

 

בגיל 6 חודשים


  • כשמעמידים אותו הזרועות נמשכות לאחור והידיים נוקשות.
  • בשכיבה על הגב יש קושי בהושטת הזרועות קדימה, הגב מקומר והרגליים נוקשות.
    הגב מעוגל והתינוק אינו מסוגל להרים את ראשו.
  • אין שליטה מלאה בתנועות הראש.

 

בגיל 9 חודשים


  • התינוק אינו מצליח ליישר את הגב. הוא אינו יכול לשאת את משקל גופו על רגליו
  • יש לו קושי בזחילה והוא משתמש רק בצד אחד של גופו כדי לנוע.
  • בישיבה הוא משתמש בעיקר ביד אחת, גבו מעוגל ויש שימוש מועט בזרועות.

 

בגיל שנה


  • הוא יושב כשמשקלו נוטה לצד אחד של הגוף
  • הוא מכופף או מותח את זרועותיו בנוקשות
  • הוא משתמש בידיו להישען בזמן הישיבה
  • יש לו קושי להגיע למצב עמידה עקב הרגליים הנוקשות והבהונות המתוחות
  • הוא משתמש רק בזרועותיו כדי להיעמד

בגיל 15 חודש

  • הוא אינו מצליח ללכת ללא עזרה.
  • העמידה שלו אינה יציבה והוא נופל לעתים תכופות.
  • הוא הולך על קצות הבהונות.

 

 


 

הורים מספרים:


2-3 חודשים
גיא נולד בשבוע 42, לאחר הריון ללא תקלות. בחודש השלישי חשנו שהוא אינו מתפתח בקצב שבו התפתח הילד הראשון. כאשר הונח על בטנו, הוא לא יכול היה להתרומם לישיבה בעזרת זרועותיו, והיו לו קשיים להישר עם ראש מורם אפילו לזמן קצר. בגיל 6 חודשים היינו מודאגים וביקשנו מרופא הילדים הפנייה לאיבחון. למרות שהרופאה הנוירולוגית לא יכלה לתת לנו אבחנה מוחלטת בגיל כל כך מוקדם, היא חשה שהאיחור בהתפתחות התנועתית מצריך טיפול. גיא עכשיו בן 10 חודשים ולמרות שעדיין אינו מתיישב בעצמו, הוא כבר יכול להיעזר בזרועותיו כדי להתרומם על ברכיו וכפות ידיו.

 

רונן וסיגל פ.

 

 

4-5 חודשים


רחל נולדה בלידת עכוז מסובכת. בגיל 4 חודשים הבחנו שהיא אינה מצליחה להחזיק את הראש זקוף ומתקשה להשתמש בזרועותיה. התחלנו טיפול זמן קצר לאחר ההפניה מרופא הילדים. עכשיו בגיל 4 וחצי רחל לומדת ללכת בעזרת הליכון, הולכת לגן ומתחילה להכיר את הפוטנציאל הגלום בה.

 

פנחס וגילה ס.

 

 

6-7 חודשים


את גיל, שנולד 8 שבועות לפני הזמן, היה תמיד קשה לחתל. רגליו היו נוקשות וקשה היה להפריד ביניהן. בגיל 6 חודשים הוא נטה קדימה כל פעם שניסינו להושיבו. בגיל 8 חודשים גיל עדיין לא הצליח להתיישב בעצמו. בעיות אלו עוררו את דאגתנו להתפתחותו המוטורית. רופא הילדים שלנו הפנה אותו לטיפול וכיום בגיל 30 חודשים, למרות שאובחן אצלו שיתוק מוכין, הוא מסוגל ללכת בעצמו.

 

ליאור ופזית ר.

 

 

8-9 חודשים


מיכאל שנולד שני בלידת תאומים היה הילד היחיד מבין שלושת ילדינו שסירב לשכב על בטנו. הוא גם לא היה מוכן לשאת את כל משקלו על רגליו, גם כשהגיע לגיל 9 חודשים, שעה שאחיו התאום כבר התהלך סביב רהיטים. לאחר שיחה עם רופא הילדים הופנינו לרופא נוירולוג לייעוץ. למרות שהנוירולוג לא יכול היה לתת אבחנה מוחלטת, הוא היא מוטרד, ומיכל החל טיפול בגיל 9 חודשים. את הצעד הראשון שלו הוא צעד בגיל 15 חודשים. המטפל שלו חושב שמיכל יוכל לסיים את הטיפול ביום הולדתו השני.

 

משה וטלי ס.

 

 

10-12 חודשים


חנן נולד 5 שבועות לפני הזמן. לאחר הלידה נאלצנו לשעות בבית חולים כשבועיים. במהלך שנת חייו הראשונה הבחנו שחנן אינו משתמש בידו הימנית, כמעט בכלל בהשוואה לשימוש בידו השמאלית. כאשר החל להשתמש בזרועותיו כדי לעמוד, הוא גרר אתרגו הימנית בעמידה ונטה לצד שמאל. הוא גרר את הרגל הימנית גם כשהתהלך סביב רהיטים. בגיל 11 חודשים לקחנו אותו לרופא נוירולוג, שהיפנה אותנו לריפוי בעיסוק ולפיזיותרפיה. עכשיו, בגיל 3 שנים, חנך הולך למרות שלפעמים הוא הולך על קצות הבהונות של רגל ימין.

 

אבי וסימה ד

 

 

  קובץ PDF להורדה כולל איורים והסברים מפורטים

הרשמה לסדנאות לתינוק

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה