מה בין התפתחות מוטורית של תינוקות ללקויי למידה

הנקודות אליהן יש לשים לב בגיל הינקות
|
הדפס
|
שמור

 

כיום ידוע שמקרים רבים של ליקויי למידה, קשורים לבעיות בהתפתחות המוטורית בינקות, ונובעים מהן. לכן ישנה חשיבות רבה להתפתחותו התקינה של התינוק, כי ככל שיהיו היסודות בריאים יותר, ראשית- יגדל הסיכוי שלכשיגדל יהיה לאדם שלם, בריא בגופו וברוחו ושנית- נדע, אנו ההורים, שעשינו את כל שבידנו כדי שכך אכן יקרה.

 

הלמידה היא אמנם תהליך שכלי, אך היא אינה יכולה להתרחש ללא מיומנויות מוטוריות בסיסיות. ילד שלוקה במיומנויותיו המוטוריות חייב להקדיש חלק ניכר מתשומת ליבו אליהן, וכך נפגמת יכולתו ללמוד. המיומנויות הללו מתפתחות בשלבים הראשונים של חיי התינוק, ושליטתו בהן היא מפתח להתפתחות תקינה בהמשך חייו:

 

  • חגורת כתפיים יציבה היא הבסיס ליכולת לאחוז בעיפרון, לצייר ולכתוב.
  • קשר עין-יד הוא המאפשר לילד לכתוב את שעיניו רואות.
  • קשר עין-אוזן מקל עליו לצלם חזותית ולהקשיב, בו-זמנית.

 

חציית קו אמצע היא פעולה שגרתית בכתיבה וקריאה. זוהי התכונה המאפשרת, בעת קריאה, מעבר העיניים בצורה שוטפת וקולחת מצד אחד של הדף לצידו השני, תוך שמירת המיקוד. בעת כתיבה, תכונה זו היא המאפשרת מעבר חלק של היד בין שני צידי הדף.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

מערכת שיווי המשקל- מרכיב מרכזי בתפקוד היומיומי. תפקוד לא תקין שלה יקשה על הילד להתפנות ללמידה. ומעל לכל, על כל המיומנויות האלה לפעול בתיאום ובהרמוניה, כדי לאפשר לו להקצות את מירב משאביו ללמידה!

את כל המיומנויות האלה רוכש התינוק בשלבי התפתחותו הראשונים, ומאז הוא משפר את מיומנויותיו ומשכלל את יכולותיו.

 

 

מהן 10 הנקודות אליהן יש לשים לב בגיל הינקות?


1. הרמת ראש: בעת הרמת הראש מתחזקים שרירי הגב וחגורת הכתפיים ומתבססת ההישענות על המרפקים וכפות הידיים. השרירים והמפרקים הפועלים בזמן הרמת הראש מסייעים, בהמשך, לפעולות נוספות כמו התהפכות וזחילה. התינוק אמור לדעת להרים את הראש עד גיל ארבעה חודשים.

2. התהפכות: כדי להתהפך צריך התינוק לפתח קשר עין- יד, קשר עין- אוזן ואת היכולת לעגל את גופו. התינוק אמור לדעת להתהפך לשני הצדדים, או לפחות לנסות להתהפך, עד גיל שישה חודשים. אם יתקשה לעשות זאת, הוא יתקשה לעבור לשלב הזחילה.

ההתהפכות היא תחילת ההיכרות של התינוק עם שני צידי גופו ועם העברות המשקל מצד לצד. בהמשך זה יתרום לזחילה.

3. זחילת גחון: זוהי צורת זחילה קשה ומאתגרת ולכן יש תינוקות שמדלגים עליה או מבצעים אותה לפרק זמן קצר מאוד. מתפתחת בגיל 6-8 חודשים.

4. זחילת שש: שלב זה בהתפתחות מתרחש בגיל 7-10 חודשים. זוהי צורת הזחילה הנפוצה ביותר בקרב תינוקות והיא תורמת רבות לחיזוק חגורת הכתפיים. תינוק שלא שולט בזחילה, ואף לא מנסה לעמוד על שש, יתקשה לעבור לישיבה.

5. ישיבה: הישיבה מחזקת ומפתחת, גם היא, את תנועתיות הגב ואת מערכת שיווי המשקל. מתפתחת בגיל 8-10 חודשים. הזחילה קודמת לישיבה. ישיבה יציבה וללא תמיכה תעזור לתינוק להגיע לעמידה ולהליכה יציבות.

6. עמידה והליכה: עמידה היא השלב האחרון לפני המעבר להליכה עצמאית. המעבר להליכה יתרחש כאשר התינוק ירגיש מספיק בטוח ויציב. כשהתינוק כבר עומד, חשוב לבדוק את מיומנותו במעבר ממצב של עמידה למצב של ישיבה, בשמירה על שיווי המשקל בעמידה, והאם הוא מסוגל לבצע תנועות בעמידה. העמידה מתפתחת בסביבות גיל 10-12 חודשים.

7. מיקוד וקשר עין- יד: התינוק צריך לדעת להושיט יד לצעצוע שמונח בקרבתו, ולעקוב אחריו כשהוא מוזז ממקומו.

8. קשר עין- אוזן- זו היכולת של התינוק להבחין בצליל ולהפנות את מבטו לעבר מקור הצליל. יכולת זו תעזור לו להגיע להתהפכות.

9. הצלבה וחציית קו האמצע: גופנו מחולק לשני צדדים, צד ימין וצד שמאל, כשלכל אורכו עובר קו אמצע דמיוני. הצלבה היא היכולת לבצע פעולות משולבות ומתואמות של שני צידי הגוף.

חציית קו האמצע היא היכולת לבצע פעולות החוצות את קו האמצע. שתי התכונות משמשות את הזחילה. ככל שתינוק זוחל יותר, מוחו מתרגל יותר הצלבות וחציות קו אמצע.

10. מערכת שיווי המשקל: מתחילה להתפתח ולהתחזק כבר בשלב ההתהפכות. תינוק שתהיה לו העדפה ברורה לצד אחד יתקשה בהעברות משקל מצד לצד וזחילתו, ישיבתו, עמידתו והליכתו יהיו פחות יעילות.

 

ראוי לציין שגילי התינוקות המצוינים בקשר לשלבי ההתפתחות, הינם מסגרת הזמנים המקובלת, אך אינם מילה החקוקה בסלע. לכל תינוק קצב התפתחות משלו, ולכן אין "לעמוד עם סטופר ביד" ולמדוד האם עמד בציפיות. עם זאת, רצוי מאד להיות ערניים ולברר כל תופעה הנראית ראויה לבדיקה.

 

ולפני סיום: טיפול בבעיות מוטוריות יכול להיעשות בכל שלב התפתחות בינקות, ולאחר מכן בכל גיל, ומבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו ליקויים במאוחר. הצד הפחות משמח הוא שבעוד שבינקות הטיפול בליקויים הוא פשוט ומהיר, בגילים מאוחרים יותר הוא איטי וממושך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.

 

 

הכותבת אפרת פינקלר, מלווה התפתחותית לתינוקות. לאתר הכותבת

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה