האם מותר לצום בזמן הנקה מלאה

האם הצום מזיק לתפוקת החלב? מה אומרת ההלכה?
|
הדפס
|
שמור

 

לקראת יום הכיפורים נשים מניקות אינן יודעות אם הצום עלול להזיק לתפוקת החלב ולהנקה. על-פי השולחן ערוך אם מיניקה חייבת לצום צום מלא, כולל אי-שתייה ביום הכיפורים, אבל לאימהות סמוך ללידה, עד 72 שעות לאחריה, אסור לצום כלל. ההמלצה לאם המניקה היא לשתות הרבה ערב הצום, מה שגורם לעיתים אף ל"גודש", כלומר עודף ייצור חלב ביום הכיפורים עצמו.

 

בספרה "ישר מהלב" כותבת תהילה אברמוב, בהתבסס על "שמירת שבת כהלכתה" כי "מצווה גם על נשים מיניקות לצום ביום הכיפורים. אם הלידה התרחשה פחות משבוע לפני יום הכיפורים, עליה להתייעץ עם הרב. אם היא מניקה הנקה מלאה ומרגישה שלא יהיה לה חלב אם היא לא תשתה, עליה להתייעץ עם הרב. אם התינוק כבר ניזון לא רק מחלב אם, אז האם לא צריכה לשתות, אלא להציע לתינוק אלטרנטיבה ליום הזה".

 

אלן שיין, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, מבהירה, כי נשים אחרי לידה צריכות להקפיד על משכב הלידה, כדי לעזור לגוף להחלים אחרי השינוי הפיזיולוגי של לידה – שלפעמים מאוד קשה לגוף להחלים או לחזור לקדמותו. לכן, יום הכיפורים זה איננו בדיוק הזמן להפגין מיומנויות  בתור רוכבות אופניים, או רולרבליידס, אם אכן לא מזמן ילדנו.

 

יש הממליצים לאימהות להכין בקבוקי תחליף חלב ליום הכיפורים וליום שלאחריו, ולתינוקות המוכרחים לקבל חלב-אם (בגלל בעיות של אלרגיות, למשל) יש להשיג חלב אם מבנק החלב. אם אסור לתינוק לקבל תחליף חלב, בבחינת "פיקוח נפש" ואין אפשרות להשיג חלב-אם מבנק החלב, או במקרים בהם יש לאם מחלה, העלולה, יחד עם ההנקה והצום, לסכן את בריאותה, היא פטורה מהצום.

צילום: וירג'יניה מול

ב"אסיא", אסופת מאמרים בענייני הלכה ורפואה, כתבה אורלי שפי מאמרמעמיק על השפעות הצום על ההנקה. העבודה שלה מבוססת על מחקרים שנעשו לגבי צום בכלל (ללא קשר לצום יום הכיפורים או לצום אחר, מנימוקים דתיים), ורק מחקר אחד מתוכם, מחקר על צום של לילה בלבד, התייחס לצום של נשים מיניקות. לדבריה,  אמנם לא הוכח במחקר שצריכת מים נמוכה ביחס להמלצה פוגעת בייצור חלב, אך לא נבדק מצב של אי-שתיה מוחלטת במשך 24 שעות. במצב כזה של אי שתיה נוצרת התייבשות מסויימת של הגוף, ותהליך זה משפיע בהכרח על ייצור החלב הדורש מים רבים מגוף האם.

 

קיימת המלצה לנשים מיניקות להגדיל את צריכת המים. הנחיה זו היא כללית ואין נתונים מספריים מדוייקים לגבי תוספת השתייה המומלצת. המלצת NAS (science of National Academy) לגבי שתייה היא גרם מים לקלוריה נדרשת (לא ע"ש צריכת קלוריות בפועל), ליום. זו המלצה לאוכלוסיה הכללית, אך לא למיניקות (שלגביהן אין המלצה מוגדרת). מבין הנשים שנבדקו במחקר, כשליש צרכו פחות מים מהרמה המומלצת ו-25% אף ירדו מתחת לערך של 0.91 גר' מים לקלוריה ליום.


בכל הניסוים לא נמצא קשר מובהק בין צריכת מים נמוכה (ביחס להמלצה) ובין ייצור החלב. אצל כולן נראה היה שייצור החלב תקין. שכן התפתחות התינוקות במהלך הניסוי (שנמשך שנה) היתה תקינה. לאחר סקירת המאמרים והמחקרים הדנים בהשפעת צום על תהליך ההנקה, פנתה החוקרת לנשים דתיות הצמות ביום הכיפורים, וגם למדריכות באירגון 'לה לצ'ה. מן הסקר שערכה התברר, כי נשים מניקות העומדות לפני צום יום הכיפורים דאוגות וחרדות ואינן יודעות כיצד לנהוג.  הדאגה והחרדה משפיעות על ייצור החלב ומפחיתות אותו. גם המתח ביום הכיפורים משפיע על התינוק.

 

לדבריה, בדרך כלל לא מתעוררות בעיות ממשיות, ואין ירידה בכמות החלב ביום הכיפורים עצמו. הירידה בכמות החלב חלה ביום שאחרי יום הכיפורים, ולכן ההמלצה לנשים אלו היא להגביר ביום שלאחר הצום את משך ההנקה ותכיפותה, וכך להגביר את תהליך ייצור החלב. לפי מימצאי הסקר, התינוק אינו סובל ביום הכיפורים ולעיתים בוכה יותר ביום שלמחרת (בגלל הירידה בכמות החלב).  לא ידוע על מקרים בהם גרם הצום להתייבשות החלב לגמרי (ולהפסקת ההנקה). מן הסקר עולה עוד, כי הנשים המניקות חשות חולשה ביום הכיפורים, אך לא נרשמו מקרים של התייבשות.

המחקרים הוכיחו בצורה מובהקת שבזמן צום יש ירידה הן בקליטת הגלוקוז מדם האם לבלוטות החלב, והן בתהליך הליפוגנזה בבלוטה. כמו-כן יש הצום משפיע על קליטת חומצות אמינו לבלוטת החלב. תהליך זה נפגע בצורה מובהקת, ובחלב של אם שצמה מגיעה רמת החומצות האמיניות ל-65% מהרמה במצב ללא צום. לכן ברור שבעקבות צום יום הכיפורים, יורדת איכות החלב והוא מכיל פחות חומצות אמיניות, פחות שומן ולקטוז. אותם מחקרים גם הוכיחו, כי השפעת הצום הפיכה, וכשעתיים-שלוש לאחר חידוש האכילה חוזר המטבוליזם בריקמת השד לתיקנו.

 

לגבי השפעת ההימנעות משתייה, לא נבדק באף מחקר מה יקרה לייצור החלב ולכמות החלב, אך כיון שבעקבות אי-שתיה של 24 שעות, מגיע הגוף לדרגת התייבשות (דהידרציה) מסויימת והמשך תהליך ייצור החלב (אם כי בצורה פחותה) דורש אף הוא מים מגוף האם – ומכאן שברור, שאם מניקה שאינה שותה תגיע לדרגת התייבשות גבוהה יותר מאם מניקה שכן שותה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
5. זהבה אהרון 18/09/2018, 17:56:30

אני אמא לתינוק בת 10 חודשים אני שואבת חלב ונותנת לנסיכה השאלה שנה שעברה היית בהריון איתה ולא צמתי כי הייתי קרובה ללדת מאמי באה לשאול אני יכולה לא לצום כי כבר קרה שהחלה פסק כאשר צמתי

+ השב
 
4. נטלי 01/10/2017, 21:46:02

אישה שהיא אחרי חודשים מהלידה והיא מניקה יכולה לצום?

+ השב
 
3. נטלי 01/10/2017, 21:43:59

אחרי חודשים לידה מותר לצום? ועוד אחרי קיסרי

+ השב
 
2. דאנה 03/10/2014, 01:01:33

אני לא יודעת מה לעשות אני שואבת חלב וכאשר אני שואבת או מניקה אני מאוד צמאה ואם איני שותה אחכ זה כאב ראש נוראי זה לא פשוט! זה לא רגיל

+ השב
 
1. מרים 23/09/2012, 18:52:48

לפי דעתי כל אישה שמניקה .חיבת לישמור על שתיה מרובה אני מדריכת הנקה

+ השב