התמודדות עם הכאב במהלך הלידה

טכניקות להתמודדות ולהקלת הכאב
מאת יפה קבלה
|
הדפס
|
שמור

לקראת הלידה, אחד הפחדים איתם מתמודדת כל יולדת הוא הכאב בזמן הלידה. יש הטוענים עד היום כי הכאב הוא חלק בלתי נפרד מהלידה. "בעצב תלדי בנים" כך הם אומרים ומתעלמים מייסוריה של היולדת כיום. המודעות לכאב בזמן הלידה הולכת ועולה, כמו גם השיטות והטכניקות השונות אותן לומדת היולדת, במיוחד במהלך הקורסים להכנה ללידה, במטרה להקל על הכאב.


בכתבה זו מוצע מיגוון רחב של טכניקות שנמצאו יעילות ביותר, ברפלקסולוגיה, בעיסוי ובשמנים אתריים לטיפול ביולדת במהלך הלידה, תוך התייחסות מיוחדת לשלבי הלידה השונים.

 

הגדרת הכאב


כאב הינו חוויה תחושתית בלתי נעימה שמקורה בנזק לתאים (הרס, איסכמיה, לחץ, גירוי).

 

כאב הלידה


הכאב הוא התנסות המושפעת ממספר רב של גורמים. המרכיב הפיזי הוא רב חשיבות, ולא נוכל להתעלם גם מהמרכיבים הנפשיים והחברתיים. הכאב, הוא הסיבה העיקרית לסטרס, ללחץ ולבקשת עזרה. כאב הלידה, הוא גירוי אישי ופרטי, כאב שבו חשה היולדת בלבד, ואילו הבעל או הצוות הנמצאים בקרבתה אינם יכולים למדוד או להרגיש, אלא רק לאמוד. הגוף מרגיש כי קיים גורם כלשהו, אשר מפריע לו. את התרגום של אותה הפרעה, עושים המחשבה, המוטיבציה והרגש.

 

מאפייני הכאב בלידה


היתרון של הכאב בלידה בכך שהוא מוגבל למשך זמן הנמדד במספר שעות ולא שבועות או חודשים. הכאב מופיע בעת הופעת הציר. הוא נמשך כ- 90-30 שניות, מתגבר בהדרגה, מגיע לשיא, ויורד עד להפסקה שנמשכת ברוב המקרים לפחות 5-3 דקות. ההפסקה בין הצירים מאפשרת הרפיה, התאוששות והכנת הגוף להתמודד עם הכאב בציר הבא. בשלב הראשון, הלחץ התוך רחמי הוא פחות מ- 25-20 מ``מ כספית, ואין תחושת כאב. עם התגברות הצירים, עולה הלחץ עד ל- 100 מ``מ כספית, ועובר מעבר לרמת הסבילות לכאב.

 

הקלת הכאב בלידה


הקלת כאב בלידה הינה זכותה הבלעדית של היולדת, ואין לכפות עליה כל משכך כאב זה או אחר.

צילום: מאיה אהרוני

ההתמודדות עם הכאב בזמן הלידה


התמודדות כוללת שני שלבים:

 

  • הבנת מקור הכאב ומסלול הכאב בכל שלב ושלב של הלידה.
  • לימוד ותרגול יומיומי של הטכניקות השונות העוזרות להקלת הכאב בכל שלב ושלב של הלידה.

 

מומלץ שהיולדת תתחיל להכין את גופה, ואת תודעתה לשני השלבים הללו כבר בזמן ההריון (רצוי במהלך הקורסים להכנה ללידה, בעזרתה של מדריכה מנוסה הבקיאה בטכניקות השונות), ובנוסף, מומלץ כי לא תעשה זאת לבד אלא ביחד עם מלווה משמעותי לגביה, אשר גם ימשיך וילווה אותה בזמן הלידה.

 

הרפואה הטבעית, מציעה מגוון רחב של דרכים באמצעותן ניתן להתמודד ולהקל על הכאבים בזמן הלידה. בהמשך יוזכרו שלוש דרכים עיקריות: 

 

  • טכניקות שונות המותאמות ללידה, אשר חלקן, לקוחות מתוך עולם הרפלקסולוגיה הקואורדינטיבית (פרי פיתוח של מר שמואל זיידל מנהל "המכון לאקולוגיה אנושית").
  • עיסויים בטכניקות "רכות" שונות.
  • שימוש בשמנים אתרים.

 

 

הכרת גישות הטיפול


הטיפול הרפלקסולוגי בזמן הלידה


מתייחס לשני אלמנטים עיקריים:


1. שלבי הלידה השונים בהם נתונה היולדת, והם: זמן הצירים והזמן שבין הצירים.
2. קצב הלידה (קצב הלידה, משתנה עם תהליך התקדמות הלידה).

 

הטכניקות בהן נשתמש, יהיו טכניקות שונות של הרגעה, כמו ליטופים, המתבצעות בנקודות השתקפות על גבי כף הרגל כמו: אזורי הרחם, היפופיזה, סוגרים, צוואר הרחם, אזור השתקפות מפרקי הירך ואגן הירכיים. טכניקות אלו, מביאות לרגיעה ולהרפיה של היולדת או טכניקות אינטנסיביות ועוצמתיות, המקדמות את תהליך הלידה. טכניקות טיפול אינטנסיביות כוללות: אלמנטים של חדירה עמוקה יותר תוך כדי הנעה של עצמות כף הרגל ותוך כדי עבודה בו זמנית, סימולטנית על השוקיים - מבפנים החוצה (ביד אחת), ועל האזורים המשתקפים בכפות הרגליים (ביד שנייה). בין הטכניקות השונות נמצא: טכניקות "עוקבות", טכניקות "פוקוס", טכניקות מניפולטיביות ברקמות הרכות, וטכניקות מניפולטיביות בשלד עצמות כף הרגל ושילוב של טלטולים תוך כדי טיפול רפלקסולוגי.

 

טכניקות הטיפול ברפלקסולוגיה קואורדינטיבית, מתבססות על שיתוף הטיפול בשוקיים בזמן הטיפול כך שבאמצעות השוקיים אפשר לנתב כוונות של התהליך מתוך הגוף אל מחוץ לגוף שזהו תהליך הלידה. הכיוון נעשה בכיוון זרימת הדם העורקי, דהיינו מהברך אל קצות האצבעות. כל מטפל בוחר לעצמו, בזמן הטיפול, מתי להשתמש בטכניקה זו או אחרת, בהתאם ליולדת בה הוא מטפל. ניתן לומר כי, לכל יולדת יתאים המטפל "מחרוזת של טכניקות", וזאת בהתאם לשלב הלידה, ולקצב הלידה. הדבר נתון לשינוי בזמן הטיפול עצמו ובאותה יולדת ועל פי בחירה והתאמה, כך שהמטפל, צריך להכיר את שלבי הלידה השונים, להיות מיומן בהתבוננות במוניטור, להקשיב ולהשתלב עם האחות המיילדת בכל שלב ושלב.

 

עיסויים בטכניקות "רכות"


ברפואה הטבעית קיים מיגוון רחב של סגנונות עיסוי, אשר חלקו אינו מתאים לנשים במהלך הלידה. הטכניקות העדיפות לעיסוי במהלך הלידה, הינו שילוב בין סגנונות עיסוי שונים כמו: צורות שונות של אפלוראז' (ערבול) על הגב, עצם העצה, ירכיים שוקיים ועוד, הלקוחים מהעיסוי השבדי, בנוסף, שילוב של טכניקת עיסוי מסגנון ה"לומי לומי`` על השוקיים, ירכיים, כתפיים, זרועות ועוד. בזמן העיסוי יש להתחשב בתנוחת היולדת ובמיכשור אליו היא מחוברת.


במהלך הלידה, צוברים שרירי הפנים מתח רב. עיסוי ראש בזמן הלידה, באזור הרקות, הסנטר והעיניים, הינו דרך נפלאה להרפות את היולדת ולהפיג מתחים וחרדות מהכאב.

 

 

שימוש בשמנים אתרים


שימוש בשמנים אתרים במהלך הלידה, חייב להיעשות בצורה זהירה מאוד. מאחר שהיולדת רגישה מאוד לריחות במהלך הלידה, לא מומלץ להשתמש במספר רב של שמנים בזמן הלידה או שמנים בעלי עוצמה חריפה. השמנים האתרים העדיפים על יולדות הם: לבנדר (תערובת של לבנדר בשמן נושא או בהרחה באמצעות מבער), שמן אתרי תפוז, ולעיתים, כדאי ומומלץ להשתמש גם בשמן אתרי יסמין. שימוש בשמנים אתרים, מומלץ בשלבים מסוימים בלבד של הלידה. יש להכיר את עוצמת השמנים, ולהתאים אותם לשלבי הלידה השונים. הדרך המתאימה ביותר שבה נבחר לטפל ביולדת במהלך הלידה, בין אם נטפל בטכניקות השונות של הרפלקסולוגיה, או נשלב גם טכניקות שונות מעולם העיסוי, ו/או נשתמש בשמנים אתרים, יכולה להיבחר רק במשך התהליך עצמו, בהתאם למספר קריטריונים:

 

  • שלב הלידה בו נמצאת היולדת
  • עוצמת הכאב
  • משך הלידה
  • עוצמת הסבל
  • וקצב התקדמות הלידה

 

 

יישום השיטות השונות להתמודדות ולהקלה על הכאב בשלבים השונים של הלידה


בשלב הראשון של הלידה


המקורות הפיזיים לכאב הלידה הם התכווצויות הרחם והרחבת צוואר הרחם. כאשר אין הרפיה מספקת של הרחם בין ציר לציר, ואין די חמצן בשריר, עולה דרגת הכאב. היולדת מתארת כאבי גב, בדרך כלל כאבי גב תחתון, לפעמים כמו כאבי מחזור או כאבים בבטן התחתונה. קיימים תיאורים פחות שכיחים כמו: כאב ברגל, בברך או במפשעה. בשלב הלטנטי (החלק הראשון של השלב הראשון) הכאב הוא עדיין ברמה של הפריפריה. בשלב זה, כדאי להיעזר ב:

 

  • תנועתיות - נדנוד וטלטולי אגן.
  • טיפול רפלקסולוגי - טכניקות כלליות של ליטוף והרגעה בלבד, עיסוי נעים ומלטף בשוק, טיפולי מיקוד להפגת כאב. לא מומלץ לטפל בטכניקות אקטיביות או מניפולטיביות.
  • עיסוי כללי - יכול להיעשות בשכיבה על צד שמאל או בישיבה. העיסוי נעשה על כל הגב, עם משטחים גדולים של כל כף היד, (אפשר להיעזר בעיסוי הלומי לומי). מטרת העיסוי היא להרפות את היולדת ולהביאה לרגיעה.
  • שימוש בשמנים אתרים - בעלי עוצמה עדינה בלבד. מומלץ שמן אתרי לבנדר במבער בחלל החדר או תפוז (המינון: טיפה אחת בלבד בכוס מים).

 

בשלב האקטיבי של הלידה


בשלב האקטיבי (החלק השני של השלב הראשון) כאשר הכאב נכנס לחוט השדרה, עוצמת הכאב עולה בהדרגה. כאן הטיפול יהיה: במקביל לטכניקות שונות ברפלקסולוגיה, שמטרתן לקדם את הלידה, יש לתת את הדעת להרגעת היולדת. בשלב זה, לעיתים יתבקש להושיב את היולדת או להשכיב על הצד. כדאי לשלב תרגילי נשימה במהלך הטיפול הרפלקסולוגי, אותן תבצע היולדת בהנחיית המטפל. בין הצירים, הטיפול הרפלקסולוגי יהיה עדין, מלטף ומרגיע בשוק ובכף הרגל.


חשוב לשלב טכניקות שונות בעיסוי. לרוב נמצא כי המקומות בהם היולדת מבקשת כי "ניגע ונעסה" הם: הכתפיים, זרועות, ירכיים ובמיוחד באזור עצם העצה. לעיתים, נראה כי ככל שהולכת ועולה עוצמת הכאב, כך היולדת מבקשת כי נגביר את עוצמת העיסוי – בזמן הציר.

 

העיסוי באיזור עצם העצה הינו מיוחד ושונה מהעיסוי במקומות אחרים בגוף. באזור זה, יש לתת את הדעת לכיוון העיסוי, המשתנה במצבים משתנים כמו: עם הופעת הצירים או רגיעתם, עם התקדמות הלידה, או באם חל עיכוב כלשהו בהתקדמות הלידה, או בהתאם להתקדמות ראש העובר בתעלת הלידה. טכניקות העיסוי עצמן באזור עצם העצה, משתנות במצבים משתנים אלו. לרוב נמצא כי היולדות מוצאות הקלה בטלטולים ונדנודים שונים, בין אם הם נעשים על הצד או בישיבה, אפשר לשלב נדנוד של הרגליים או של אגן הירכיים.

 

כאשר אנו בוחרים את הצד בו תשכב היולדת ואת אופי הטלטולים, יש להתחשב במיקום ראש העובר באגן, ולכן, יש לבצע זאת בתיאום עם הצוות המטפל. בשלב זה, מומלץ שלא להשתמש בשמנים אתרים.

 

בחלק השלישי של השלב הראשון ובשלב השני של הלידה


בחלק השלישי של השלב הראשון (פלטו), ובשלב השני של הלידה המקור לכאב הוא, לחץ על הפרינאום, שהולך ומתגבר ומתרכז באגן. מקורות נוספים לכאב בשלב השני הם: פתיחת הנרתיק, הפות והתכווצויות שרירי הרחם. יש יולדות המדווחות על תחושת כאב בפרינאום, ויש המתלוננות גם על אי נוחות הבאה לידי ביטוי ברצון לתת שתן או על צורך ל"יציאה", גם כאשר בפועל צרכים אלו אינם קיימים. תחושות אלה מבשרות כי הלידה קרבה. בשלב זה, כדאי לטפל ב - רפלקסולוגיה בטכניקות עוצמתיות ואקטיביות, עיסויים - אופי העיסוי והטכניקות בהן נשתמש, מותאמים למצבים משתנים במהלך הלידה. אפשר להיעזר בשמן אתרי תפוז (1 טיפה בלבד בכוס מים) ולתת ליולדת לנשום עם כל ציר וציר.

 

בשלב השלישי של הלידה


בשלב השלישי של הלידה הכאב נובע מהתכווצויות הרחם, מקרעים ומסדקים בתעלת הלידה, ו/או האפיזיוטומי. שלב זה הוא קצר, בדרך כלל, העיסוי המומלץ הוא עיסוי מלטף ומרגיע בשוק, תוך מתן טיפול ברפלקסולוגיה קואורדיניטיבית, המיועד לעידוד התכווצות הרחם.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה