דם טבורי - האם לשמור

שמירת דם טבורי או תרומתו עשויה להציל חיים
|
הדפס
|
שמור

דם טבורי הוא הדם הנותר בתוך חבל הטבור ובשיליה לאחר הלידה, ובדרך כלל מושמד. חברות לשימור דם טבורי משתמשות באתרים ייעודיים מחוץ לכותלי בית היולדות, כדי לשמר את הדם הטבורי של תינוקך.

 

 

מדוע עלי לשמר את הדם הטבורי של התינוק שלי בבנק דם טבורי?


הדם הטבורי של התינוק משמש כמקור בלתי נדלה של תאי גזע, שהם ייחודיים לתינוק שלך ולבני משפחתך. תאי גזע אלה משמשים כתאים דומיננטיים, מכיוון שהם תורמים להתפתחותם של כל שאר הרקמות, האברים ומערכות החיים בגוף.

 

תאי גזע יכולים להתפתח ולהפוך לסוגים אחרים של תאי גוף וליצור צמיחה חדשה והתפתחות. הם אבני הבניין של המערכת החיסונית. השינוי הזה של התאים מספק לרופאים דרך לטפל בסרטן הדם ובהפרעות תורשתיות. לתאי גזע בדם טבורי יש יכולת לטפל במחלות כמו מח עצם, אבל עם הרבה פחות דחייה.

 

שימור דם טבורי של התינוק בבנק דם טבורי מספק לך סוג של ביטוח. יש לקוות, כי לא תזדקק לו כדי לטפל בבעיה רפואית,  אך שימוש בבנק לשימור דם טבעי יכול לתת לך שקט נפשי, כשאת יודעת, שמקור רב ערך זה קיים, למקרה הצורך. תאי הגזע מן הדם הטבורי יכולים לטפל במחלות מסויימות או במצבים רפואיים מסויימים, הן של ההורה והן של הצאצאים.

 

 

כיצד אוספים את הדם הטבורי?


איסוף הדם הטבורי הוא פשוט, בטוח, וללא כאבים. הוא בדרך כלל מבוצע תוך חמש דקות על ידי הצוות הרפואי בחדר הלידה. איסוף דם טבורי אינו מפריע ללידה והוא אפשרי הן בלידה רגילה (נרתיקית) והן בניתוחים קיסריים. הצוות הרפואי ישתמש באחת משתי האפשרויות לאיסוף הדם: שאיבה במזרק או איסוף בשקית.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

  • שיטת המזרק: מחדירים מזרק לתוך חבל הטבור זמן קצר לאחר חיתוכו ושואבים. התהליך דומה בעיקרו לתהליך של בדיקת דם.
  • שיטת השקית: חבל הטבור מורם כדי לגרום לדם לטפטף לתוך השקית.

 

יש לסמן בתווית את המזרק או השקית עוד לפני איסוף הדם הטבורי עם מספר ייחודי של התינוק. את הדם ניתן לאסוף רק תוך 15 דקות מרגע הלידה, והוא חייב לעבור עיבוד במעבדת האיסוף תוך 48 שעות מרגע הלידה. 

 

 

מה קורה לדם הטבורי לאחר שנאסף?


הדם שנלקח מחבל הטבור מעובד ומאוחסן במעבדה המכונה בדרך כלל "בנק דם טבורי". בארה"ב בנק הדם הטבורי צריך להיות מאושר ע"י האיגוד האמריקני של בנקי דם AABB.

 

 

מהם סיכוני הבריאות לאם או לתינוק?


אין כל סכנה בריאותית מאיסוף הדם הטבורי. הדם הטבורי נלקח מחבל הטבור לאחר שהוא נחתך, ובכך נמנעים כאב, אי נוחות או נזק. איסוף דם טבורי הוא הליך בטוח.

 

 

כמה עולה איסוף דם טבורי?


יש שני סוגי תשלום הקשורים לדם הטבורי. האחד הוא התשלום הראשוני הכולל רישום, איסוף, עיבוד ואיחסון לתקופה של שנה לפחות. התשלום השני הוא דמי שמירה שנתיים. יש חברות המציעות מיגוון אפשרויות התקשרות. הסכומים בארה"ב נעים בין 900 ל-1,200 דולר, לפי תקופת האיחסון, כאשר מחיר איחסון שנתי הוא בסביבות 100 דולרים. ככל שתקופת האיחסון ארוכה יותר, כך יורדים מחירי האיחסון. (המחיר בארץ לשימור דם טבורי הוא 5,900 שקלים - לשמירה בארץ או באירופה, ויש אפשרות במסלול של שמירה רק בחו"ל לשלם עלות ראשונית של 3,200 שקל ומהשנה השנייה - 75 דולר לכל שנה עד 19 שנה - המתרגם).

 

מקובל שבנקי דם טבוריים מציעים תוכניות תשלומים מראש ובהנחה, כדי להפוך את השימור הראשוני לנוח יותר לך ולבני המשפחה.

 

 

מה אם אינני מעוניין באיחסון של הדם הטבורי של התינוק שלי?


הדם הטבורי של התינוק שלך יכול לשמש מקור רב ערך למשפחה אחרת. אם זה באמצעות קרנות, באו נקי דם של אירגוני התנדבות ללא מטרות רווח. יש הרבה אירגונים שיאספו, יעבדו וישתמשו בתאי הגזע מהדם הטבורי של התינוק שלך כדי לסייע לאחרים. אין בכך כל עלות עבורך, וזה כמו לתרום דם.

 

אם בחרתם שלא לשמר את הדם הטבורי של התינוק שלכם, שיקלו אם לתרום אותו. התרומה שלכם יכולה לעשות הבדל של חיים ומוות עבור מישהו אחר.

 

 

היכן אני יכול ללמוד על איסוף דם טבורי ועל שירותי חברות?


יש כמה חברות העוסקות באיסוף דם טבורי. רובן מציעות מידע על שימור דם טבורי וגם מספקות את השירות המתאים. ניתן לאתר אותן בחיפוש באינטרנט (וגם באינדקס העוסקים של פורטל דולה - המתרגם).

 

 

תורגם ופורסם באישור האיגוד האמריקני להריון.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה