תזונה בהריון

מזונות מזיקים ומזונות מועילים בהריון
|
הדפס
|
שמור

הריון מכתיב לאם לעתיד להימנע משורה של מאכלים העלולים להזיק לעובר. דבר ראשון יש להימנע משתיית אלכוהול, שנמצא במחקרים רבים קשור ללידה מוקדמת, לפיגור שכלי, למומים מולדים ולמשקל נמוך של התינוק בלידה.

 

גם קפה בכמויות עלול להזיק. יש לשתות לא יותר מ-300 מיליגרם קפה ביום. הקפאין הנמצא לא רק בקפה אלא בשורה ארוכה של משקאות, כולל תה או משקאות מוגזים, וגם בשוקולד, ויש להקפיד שלא לצרוך כמויות. ספל קפה ממוצע מכיל 150 מיליגרם קפאין ולכן אין לצרוך יותר משני ספלים ביום. טבליית שוקולד של 100 גרם מכילה קפאין בכמות השווה לרבע ספל קפה.

 

מי שנוהגת להמתיק את המשקאות בסכרין צריכה לדעת שהסכרין עובר דרך השיליה אל העובר. רשות התרופות האמריקנית אישרה שימוש בהריון של ממתיקים כמו אספרטים וסוכרלוז. בשימוש ממוצע הם נחשבים בטוחים.

 

בהריון כדאי להפחית את השומן שאת אוכלת ל-30% או פחות מתוך מנת הקלוריות היומית הנצרכת. אם את צורכת 2000 קלוריות ליום, הן צריכות להכיל לא יותר מ-65 גרם שומן. את הכולסטרול הנצרך בכל יום יש להפחית למקסימום 300 מיליגרם ביום. מומלץ שלא לאכול דגים כמו דג חרב, מקרל מלכותי או כריש, שגופם מכיל כמויות גדולות של עופרת. אין לאכול בזמן הריון דג נא, צדפות ורכיכות, כך שמסעדות הסושי הן מחוץ לתחום.

 

רצוי להימנע מאכילת גבינות שלא עברו פיסטור, כמו ברי, קממבר או גבינה כחולה. אלו עלולות לגרום למחלת ליסטריה. גבינות קשות, גבינת קוטג', גבינות רכות ויוגורט מומלצות מאוד, בזכות תכולת הסידן הגבוהה שלהן.

 

סידן הוא המינרל שנחוץ לגוף כדי לבנות עצמות חזקות ושיניים חזקות. הסידן גם מאפשר לדם להתקרש ברגע שיש פריצה של כלי דם והוא גם מסייע לשרירים ולעצבים לתפקד כראוי. גם פעילות סדירה של הלב תלויה ברמת הסידן בגוף. כשהתינוק נמצא ברחם, הוא שואב מן הגוף את כל המרכיבים הנחוצים לו לגדילה, וזה בא על חשבון האם ההרה. כאשר האם אינה צורכת די סידן העובר יגזול גם את הסידן הנמצא בעצמות, שזהו ריכוז הסידן הגדול ביותר בגוף, ויקטין את מסת העצם. הדבר עלול להגביר את הסיכוי של האם ללקות בהמשך חייה באוסטאופרוזיס, או הידלדלות העצם. מחלה זו גורמת לכך שהעצמות פריכות, והן נשברות בקלות.

צילום: פוטו-ראק

בזמן ההריון חייבים לצרוך יותר סידן. גם אם אין בעיות במהלך ההריון, צריכה לא מספקת של סידן עלולה לפגוע ברקמת העצם של האם. צריכת הסידן המומלצת בארה"ב לנשים בהריון היא 1000 מיליגרם ליום, לכל אשה מעל גיל 18, במהלך ההריון וגם בתקופת ההנקה. הריוניות שלא מלאו להן 18 שנה צריכות לקחת 1300 מיליגרם סידן ליום.  

 

כדי לוודא שלוקחים מספיק סידן יש להקפיד לאכול לפחות ארבעה מוצרי חלב ביום, אם אפשר מועשרים בסידן, כדי לוודא שמגיעה לגוף כמות הסידן הנחוצה לו. מוצרי החלב הללו הם חלב, גבינה, יוגורט, מרק על בסיס שמנת, ופודינג. סידן נמצא בשפע גם בירקות ירוקים כמו ברוקולי, תרד ועלי חסה, גם בדגים, בשעועית ובאפונה. רצוי לצרוך גם ויטמין D המסייע לגוף לספוג את הסידן. הוויטמין נמצא בביצים ובדגים והוא גם מיוצר על ידי הגוף, בזמן החשיפה לשמש.

 

מי שרגישה ללקטוז, ואינה יכולה לעכל את סוכר החלב, יכולה לנסות לשתות חלב יחד עם הארוחה. תופעות הלוואי מופחתות בזמן ששותים חלב

יחד עם אוכל. אפשר לצרוך מוצרי חלב שיש בהם פחות סוכר חלב, כמו גבינה, יוגורט וגבינת קוטג'. כמובן, שאפשר לצרוך מוצרים שאינם חלביים כמו סרדינים, טופו, ברוקולי ושאר הירוקים. יש היום למצוא גם חלב נטול לקטוז.  

 

אם בכל זאת יש בעיה לצרוך את המאכלים העשירים בסידן, אפשר לקחת תוספי סידן בטבליות. גם תכשירים נגד צרבות, כמו TUMS למשל מכילים סידן. בכל מקרה כדאי להיוועץ בדיאטנית, שתוודא שאת מקבלת את כמות הסידן הנחוצה לך בהריון ובהנקה.

תגובות הגולשים