הליכה נכונה של התינוק

מהי הליכה יעילה, ומה עלול להפריע להתפתחותה
|
הדפס
|
שמור

מכירים את המשפט "בסוף כולם הולכים"? זה נכון שכל התינוקות לומדים ללכת אך עלינו, ההורים, לוודא שהם הולכים בצורה תכליתית ויעילה.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

מכירים את המשפט "בסוף כולם הולכים"? זה נכון שכל התינוקות לומדים ללכת אך עלינו, ההורים, לוודא שהם הולכים בצורה תכליתית ויעילה.

 

מהי תנועה תכליתית? זו תנועה לצורך מסוים. לדוגמא, תנועת ההליכה תכליתה יצירת תנועה ממקום למקום. ומהי תנועה יעילה? תנועה יעילה היא תנועה מדויקת שנעשית תוך השקעת מינימום אנרגיה.

 

מטרתנו ללמד את התינוק לבצע את התנועה התכליתית (הליכה במקרה שלנו) בצורה שתדרוש ממנו להשקיע מינימום אנרגיה. חשוב לדעת, כי הליכה לא נכונה עלולה לגרום בעתיד לכאבי גב, לכאבי רגליים ולשחיקה של מפרקים.

 

הליכה יעילה ותכליתית מחייבת מספר יכולות. מצד שני, קיימות תופעות המפריעות לרכישת הליכה כזו. לכן יש לזהות הימצאות היכולות הרצויות, ואם אינן בנמצא או שאינן מגובשות די הצורך, יש לטפל ברכישתן ו/או לחזק אותן. בתופעות המפריעות יש לטפל, כמובן.

 

ומהן אותן יכולות ותופעות מפריעות? 

  • גמישות יתר: גמישות יתר במפרקי הירכיים או במפרק הקרסול עלולה לעכב רכישה של שלבי ההתפתחות השונים, החל מזחילה, דרך ישיבה ועד לעמידה והליכה. אצל תינוקות עם גמישות יתר טווח התנועה של המפרק גדול מהרגיל. כשמדובר בהליכה אנו מתייחסים למפרק הירך ולמפרק הקרסול. גמישות יתר במפרק הירך גורמת לפיסוק רחב מאוד וגמישות במפרק הקרסול מאפשרת טווח תנועה מעבר לרצוי, של הקרסול. תינוקות עם גמישות יתר יתקשו לעבור לעמידה ולהליכה,, כי ההליכה בפיסוק רחב מאוד קשה מאוד ואינה נוחה. הם גם יתקשו לשמור על שיווי משקל ועל יציבות כף הרגל על הרצפה.
  • מטרת הטיפול בגמישות יתר היא למזער אותה עד כמה שניתן, כדי לעזור לתינוק להגיע להליכה עצמאית ויציבה.
  • הליכה על קצות הבהונות: יש תינוקות שאינם משתמשים בכל כף הרגל כשהם הולכים, אלא דורכים רק על קצות הבהונות. זוהי הליכה פחות יציבה ופחות יעילה. בעת ההליכה על התינוק להשתמש בכל כף הרגל, כך שמשקלו עובר מהחלק האחורי של כף הרגל אל החלק הקדמי שלה וצידי כפות הרגליים מאזנים אותה.
  • הליכה על הצד החיצוני או הפנימי של כף הרגל- בהמשך לנקודה האחרונה, יש תינוקות הדורכים בעיקר על הצד החיצוני של כף הרגל או על הפנימי. זה לא תקין מאותה סיבה בנקודה הקודמת.
    • דוגמא לטיפול: לתת לתינוק תחושה ברורה של כל כף הרגל וללמד אותו להשתמש בכל חלקי כף הרגל כדי להגיע להליכה בטוחה ויציבה.
  • בעיות בשיווי משקל: תינוק שמרבה ליפול בזמן ההליכה (לא מדובר על תינוק שזה עתה החל ללכת), חשוב לבדוק את מערכת שיווי המשקל שלו ולטפל בה, במקרה הצורך. ראשית יש לשלול בעיות ראיה ושמיעה ולאחר ששללנו זאת, לעבוד איתו על שיווי משקל.
    • דוגמא לטיפול: משחקים שיגרמו לתינוק לצאת משיווי משקל ויגרו את מערכת שיווי המשקל שלו. (נדנדות,למשל).
  • הליכה נוקשה: הליכה יעילה מחייבת יכולת להפריד בין התנועות. תינוקות שאין להם את היכולת לעשות זאת נעים בקשיחות רבה, לא מסוגלים לבצע פעולות תוך כדי עמידה, מתקשים להתכופף או לעבור מעמידה לישיבה.
    • הטיפול: עם תינוקות כאלה יש לעבוד על הצלבות והפרדות בין תנועות הגוף ועל ריכוך התנועה שלהם.
       

גם עיכובים או בעיות בשלבי התפתחות מוקדמים יותר עלולים להביא להליכה לא יציבה ולא יעילה.

 

אביא מספר דוגמאות: 

  • בעיות בשלב השכיבה על הבטן והרמת הראש - בשלב הזה מתפתחת יכולת קירוב הידיים ותנועתיות בית החזה וכך מתחילה להתפתח מערכת שיווי המשקל. כמו- כן מתחזקים שרירי הצוואר, שבהמשך יסייעו להחזיק את הראש בזמן העמידה.
  • קשיים בהתהפכות או תינוק המתהפך לצד אחד בלבד - בשלב ההתהפכות מתחיל התינוק ללמוד שלגופו שני צדדים. מתחילות להתפתח הקואורדינציה והיכולת לשלוט על שני צידי הגוף, וכמובן מתחזקת מערכת שיווי המשקל. כל אלה מיומנויות חשובות מאוד להליכה, בלעדיהן התינוק יתקשה מאוד לעבור להליכה או ירבה ליפול.
  • בעיות בזחילה, או דילוג על שלב הזחילה - השימוש בכפיפה הצידית בזמן הזחילה והמעברים בין מצבי זקיפה לכפיפה מפתחים מאוד את תנועתיות הגב. הזחילה מתרגלת את ההצלבות, למעשה את ההפרדה בין צד ימין וצד שמאל של הגוף, ומאפשרת תרגול של חציית קו האמצע. ללא יכולות אלה יתקשה מאוד התינוק בשלב ההליכה ובעתיד עלול להציג קשיים בפעילויות נוספות כמו ציור, כתיבה, משחקי כדור ועוד.

 

עד כאן הצגתי בעיות התפתחות שכיחות בדרך לרכישת ההליכה, והסברתי את דרכי הטיפול בהן. עכשיו הגענו לשאלה החשובה: מה הלאה, מה עושים? אז ראשית, הטיפול הוא פשוט ויכול גם להיות מהנה, כך שאין סיבה להיתפס לבהלה, אך גם לא לשאננות. שנית- אני חוזרת על דברים שאמרתי וכתבתי: כל שלב בהתפתחות התינוק הרך הוא הכנה לשלב ההתפתחות הבא שלו. בשלב הזה של חייו, חשוב מאד לעתידו של התינוק שהדברים יילמדו כראוי.דילוג על שלבים או ביצוע לקוי שלהם עלולים להיות משמעותיים.

 

מסיבה זו אני גורסת, שבמקרה של חשד לבעיה אין להסתפק ב"נחכה ונראה" ואף לא בייעוץ מרחוק. ייעוץ מרחוק כבודו במקומו מונח, אך הוא יכול לתת תשובה ראשונית וכללית בלבד, ותועלתו בזמינות המידע שבו, ולא יותר. לכן אני ממליצה לנקוט פעולה ולברר את הענין עם מומחה כמו מלווה התפתחותית, למשל. היא, שתראה את התינוק/ת, אולי תבחין גם בדברים שנסתרו מעיני ההורים, ובכל מקרה תהיה אבחנתה מדויקת ומועילה, וההדרכה לטיפול נכונה ובעיקר מדויקת ומותאמת אישית לתינוק. האין ילדך/תך היקר/ה שווה את זה?

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה