בשלב הראשון לאחר הלידה התינוק במצב תודעה שכולו חישה ולכן, גופו כמה למגע.
בתום קריאת הספר הודעתי לבעלי שאנחנו נגדל את ילדינו לפי עקרון הרצף. כך עברו להן מספר שנים, נכנסתי להריון, טראומת הספר עדיין היתה חקוקה היטב במוחי, אך גם הידיעה שיהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לגדל את בתנו הקטנה לפי עקרון הרצף, שרובו אינו מתאים לחיים במערב.
לפי לידלוף, העובר יודע מה שלבי ההתפתחות שלו ברחם ומה מצפה לו לאחר הלידה, זהו קוד גנטי שהורישו לו אבות אבותיו הקדמונים שנהנו בדיוק כמוהו מאותם הדברים ברחם אמם. העובר נהנה מחום גופה של אימו, מצחוקה, מקולה, כל צרכיו מסופקים באופן מידי והוא נהנה מהתנועה המתמדת בה הוא נמצא. בדיוק כמו אבות אבותיו. למרות הזעזוע הגדול במעבר מסביבה רטובה ליבשה והצורך לנשום באופן עצמאי, התינוק עומד בכל השינויים הללו בשלווה מכיוון שהוא מצפה להם.
תודעה שכולה חישה
בשלבים הראשונים לאחר הלידה התינוק נמצא במצב תודעה שכולו חישה ולכן, גופו כָּמֶהָ למגע. ולכן, לאחר הלידה התינוק מצפה להיצמד אל גופה החם של אימו, הוא מצפה לינוק ממנה כמה שירצה ולהמשיך להינות מתנוחות גופה, קולה, צחוקה ודופק ליבה.
בישראל, כמו במדינות רבות במערב, התינוק נלקח מזרועות אימו עד שעתיים לאחר הלידה, התינוק מועבר לאינקובטור לצורך מעקב רפואי - הליך שעלול לקחת מספר שעות, תלוי בתפוסת מחלקת הילודים ושעת הלידה.
חשוב לברר, לפני הלידה, מהו זמן התאחדות התינוק עם האם והאב לאחר הלידה, מהו משך הזמן שהתינוק מופרד מאימו לאחר הלידה ועד פגישתכם המחודשת. יש בתי חולים המאפשרים לידה טבעית שבהן התינוק ברוב המקרים נשאר זמן ממושך עם הוריו ואינו מופרד מהם.
חשוב להכין מבעוד מועד תוכנית לידה ובה כל ציפיותייך, שאיפותייך ודרישותייך מהצוות הרפואי שילווה אותך במסעך המופלא ביצירת חיים. כדאי שתדעי שאם חלילה, יהיו עיכובים, או סיבוכים רפואיים, ייתכן ומגילת המשאלות שלך לא תתממש- וגם זה בסדר, כל עוד את סומכת על הצוות הרפואי והאישי שמלווה אותך.
על התינוק, שעד הלידה התרגל להיות בתנועתיות מתמדת, בתוך מים חמימים שעוטפים את גופו ומספקים לו כוח התנגדות לתנועותיו, וסיפוק כל צרכיו, נכפה כעת להסתגל למצב חדש שאינו מוכר לו, שהוא לא ציפה לו - דבר שלפי לידולף, עלול להשאיר צלקת בנפשו של התינוק הקטן למשך כל חייו. גם לאחר השחרור מבית החולים, התנהגותינו סביב התינוק, רחוקה מאוד מזו של בני שבט הייקוואנה. במערב, החיים נעים סביב התינוק - כל הסובבים משתדלים להצחיק את התינוק, להנעים לו את זמנו, לשחק איתו ואין אנו נותנים לתינוק זמן ללמוד מהצפייה במתרחש.
לומד מהתבוננות
אצל בני היקוואנה התינוק מצטרף בטבעיות אל מארג חייהם של בני משפחתו, הוא חי בשוליה ולא במרכזה. הוא נישא על ידי אימו לכל מקום שהיא הולכת, אך אין הוא מוקד מעשיה. היא ממשיכה לחיות את חייה והוא מצטרף אליה, בהתחלה תלוי עליה ומאוחר יותר הוא לומד את תפקידיו בחברה ע"י התבוננות ולמידה.
לפי לידלוף, התינוק הינו יצור בעל ציפיות מולדות. ציפיות אלו טמונות בנו מראשית האבולוציה ותפקיד ההורים להגשים מערך ציפיות אלה על ידי כך שנתנהג עפ"י הרצף האנושי שלנו. כאשר אין אנו מספקים לתינוק את הציפיות המולדות שלו אנו גורמים לו לחיות את חייו בכמיהה אינסופית למשהו מוכר ונכון, לשלמות עצמית. חוויית קריאת הספר מעוררת השראה ומספקת נקודת מבט שונה מאוד מזו שהורגלתי אליה. אומנם לא הצלחתי לגדל את בתי לפי כל עקרונות הספר, אך דאגתי לגדלה לפי מספר עקרונות שהיו חשובים מאוד בעיני.
מגע, חום, מזון וניקיון
זכרו שכל מה שהתינוק זקוק לו בחודשי חייו הראשונים הוא מגע, חום, מזון וניקיון. ככל שנעניק לתינוק יותר מגע ונישא אותו קרוב לגופנו כמה שיותר (אל דאגה הוא לא יתרגל לידיים), התינוק יהיה רגוע ונינוח יותר, נוכל להיענות לצרכיו בצורה מהירה ונחזק אצל התינוק את תחושת הבטחון. חשוב שכל אמא תתאים את האופן בו היא מגדלת את תינוקה לפי מה שנכון בעיניה ולפי מה שגורם לה לאושר. כשאת מאושרת גם תינוקך מאושר.
הכותבת, רעות ברקו-ניניו, מאבחנת ומטפלת בשיטת ורדי מנהלת פורום התפתחות התינוק ופורום הפרעות קשב וריכוז.