איך להקל על הילד להסתגל לגן חדשכיצד אנו יכולים, כמבוגרים, לסייע לילד בקשיי ההסתגלות
קצת לפני החזרה לשנת הלימודים הקרובה בגני הילדים וכדי שנצליח לאפשר לילדניו התאקלמות בריאה רגשית בגן הילדים, אני פונה אל ליבם של הורים לילדי גן כדי להאיר מעט את החלק שלנו, ההורים בחוויה הלא פשוטה הזו שעובר הילד בהיכנסו לראשונה, או מחדש, לגן הילדים. צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון בהורות אנו הרבה פעמים פועלים 'על אוטומט' ולא תמיד מספיקים לעצור שנייה ולחשוב, להרגיש את הילדים, להקשיב למסרים הלא מילוליים, להתבונן בחוויות דרך עיניהם של הילדים, להרגיש את עצמנו, להיזכר בחוויות ילדות שלנו - להתבונן בכל החלקים של התמונה השלמה.
כאשר אנו מצליחים לחוש ולהבין את חוויותיהם הסובייקטיביות של ילדינו, אנו יוצרים לעצמנו הזדמנות ללמוד יותר על מצבם הריגשי ועל ידי תגובה מותנית גם מאפשרים לילדים לצלוח טוב יותר את הקשיים שמזמנים להם החיים.
על כן בחרתי להציג את הנושא – הסתגלות לגן ילדים - דרך נקודת מבטם של הילדים והקשיים עימם עליהם להתמודד בעת שהייתם בגן :
אנו המבוגרים בעלי שליטה (מסוימת) על חיינו – הילדים לא: זכרו כי את ההחלטה לשלוח את הילד לגן קיבלנו אנחנו עבורו. הילד איננו שותף להחלטה ואין לו אפשרות לשנותה במידה והוא איננו שבע רצון מההחלטה או מהגן עצמו. כל שנותר לו הוא לסמוך עלינו שנבחר את הטוב ביותר עבורו, ונעשה את הנכון ביותר לקליטה מוצלחת ובריאה שלו בגן . על כן, היו המשענת שלו וספקו לו את הביטחון וההגנה הרגשיים שהוא כה זקוק להם בהסתגלותו. לוו אותו לאורך כל תהליך ההסתגלות והכירו לו את איש/ אשת הצוות אשר ילוו אותו ויספקו לו את המשענת לאחר פרידתכם, באין ברירה.
אנו המבוגרים בעלי יכולות וכישורים רגשיים וחברתיים מפותחים – הילדים לא: זכרו כי הילד חסר כישורים רגשיים וחברתיים ובהעדר יכולות אלו הוא תלוי לחלוטין בצוות הגן לשם תיווך וקבלת תמיכה. הוא עלול למצוא עצמו מבולבל והססן נוכח עוצמתה של החוויה החברתית בגן על כל גווניה וצורותיה. תנו לו את הזמן הדרוש לו על מנת לגשש ולמצוא לעצמו את העדפותיו החברתיות איתן הוא יכול להרגיש הכי בטוח. הקפידו לשוחח עימו בבית על החוויות שחווה בגן ונסו להתחבר לרגשותיו. כאשר אנו כמבוגרים נמצאים בסיטואציות חברתיות שאינן נוחות לנו, יש לנו אפשרות לקום וללכת – לא כך עבור הילדים בגן: כשהוא חסר יכולות רגשיות וחברתיות על הילד להתמודד עם סביבה חדשה, ילדים חדשים, מבוגרים חדשים, כללים חדשים. עליו להתמודד עם התנהגויות של ילדים אחרים שלעיתים נראות ומורגשות כמפחידות, מאיימות, לא נעימות, מכאיבות, עוינות, מבלבלות. זכרו כי ברגעיו הקשים בגן, התינוק, הפעוט, הילד איננו יכול לחזור הביתה. וודאו שאיש/ אשת צוות מקפידים לעקוב אחריו באינטראקציות החברתיות ומספקים לו מענה רגשי הולם כשמתעורר הצורך.
כמבוגרים, אנו רגילים לקבל התחשבות והכרה בצרכים הבסיסיים שלנו – מסגרת של גן לא תמיד מאפשרת נתינת מענה שכזה עבור הילדים: לצוות הגן ישנם דרישות, ציפיות, רצונות וצרכים שלא תמיד תואמים את הרצונות והצרכים של הילד עצמו ומצופה ממנו כי יקבלם ללא מרי והתנגדות. לעיתים במהלך יומו בגן, הילד איננו מצליח לממש את צרכיו השונים. בעת שתאספו חזרה את הילד הקפידו לאספו גם איסוף רגשי לאורך כל שארית היום .
ישנם מבוגרים בעלי קושי להשתלב בקבוצה, קושי להישאר לאורך זמן בקבוצה, קושי להרגיש בר קיימא בקבוצה, אף כזו המונה מספר מצומצם של אנשים – עוצמת הקושי גוברת אצל ילדים: קבוצת הגן מונה 10, 20 ואף 30 ילדים כאשר הילד נוכח בקבוצה לא מעט שעות במשך היום. זכרו כי לילד אין שליטה על רמת הגירויים סביבו וברגעיו הקשים, העייפים והעמוסים הילד לא תמיד מצליח להירגע כיאות. בהתאמה לתחושותיו, הקפידו על רמת גירויים נמוכה לאחר שעות הגן.
יתרוננו כמבוגרים הוא בכך שלרשותנו עמדו מספיק שנים בהן צברנו ניסיון ולמדנו להתמודד עם העולם –לא כך אצל הילדים: כשהתינוק / פעוט / ילד מגיע לראשונה לגן חדש, עבורו זוהי חוויה לא מוכרת ולא בטוחה שיוצרת חששות, פחדים, חרדות, חוסר וודאות. הוא עלול להרגיש פגיע, מבוהל, פאניקה, עומס יתר, אין אונים, אי שביעות רצון, מתגעגע, לא ממומש, לא מובן, דואג, מבולבל. עם כל התחושות והרגשות הללו יחד או לחוד עליו להתמודד במשך היום כשאנו ההורים, העוגן והביטחון שלו, נמצאים הרחק ממנו. הילד זקוק לכך שיבינו אותו.
הילד זקוק לנחמה והכלה באופן ברור וממשי - מחקרים מצאו שאצל ילדים בגן קיימת עליה ברמת הורמון הקורטיזול במשך היום. עלייה זו מעידה על סטרס נפשי ורמת חרדה גבוהים.
הילד זקוק לזמן כל ילד מסתגל בקצב שלו ויש ילדים שזקוקים לכך שיאפשרו להם הרבה יותר זמן הסתגלות מאחרים. זכרו עם מה עליהם להתמודד, הצטיידו בהרבה מאוד סבלנות ואמפתיה ועזרו להם להתגבר בעזרת הרבה מאוד רגישות ואהבה.
הכותבת: קרן מור - מנהלת פורום בית ספר להורים בפורטל דולה. מנחת הורות מקושרת מוסמכת – בוגרת לימודי הנחיית הורים ומורים לייף סנטר. B.A מדעי ההתנהגות, מוסמכת לחינוך בגיל הרך ומפענחת ציורי ילדים. ייעוץ אישי/הדרכה פרטנית לזוגות הורים, הנחיית סדנאות הורים "איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו" ; "אחים ללא יריבויות". |
כתבות בנושא:
|