משחקי מחשב מקדמים נשים למקצועות טכנולוגיים

גיימריות בסבירות גבוהה יותר להשתלב בלימודי STEM
|
הדפס
|
שמור

אם אתם חוששים שהמסכים רק מזיקים, ואין כל תועלת ממשחקי המחשב הממכרים, שבהם משחקים הילדים, חשבו שנית. משחקי המחשב יכולים לשמש שער כניסה לנשים לתחומי הטכנולוגיה. ממחקרים חדשים עולה, כי גיימריות ששיחקו מעל 9 שעות של משחקי וידאו בשבוע הן בסבירות גבוהה של פי 3.3 ללמוד לימודי STEM ראשי התיבות (באנגלית) של מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה. 

 

מנתונים שאספה Dell Technologies  כחלק ממחויבותה לקידום ועידוד נשים במקצועות טכנולוגיים, עולה כי קיים קשר ישיר בין גיימריות לבין קריירה בתחומים טכנולוגיים. המחקר חושף גם את הקשר בין משחקי ספורט אלקטרוניים לתחושת ביטחון בקרב הילדים ולעידוד חינוך, הכלה וגיוון בבתי הספר.


מחקר שנערך באוניברסיטת סארי על ידי ד"ר Anesa Hosein קובע כי גיימריות (בגילאי 13-14) ששיחקו מעל תשע שעות של משחקי וידאו בשבוע הן בסבירות גבוהה של פי 3.3 ללמוד לימודי STEM מאשר אלו שאינן משחקות במשחקי וידאו. העובדה כי הגיימינג יכול לשפר מיומנויות שיובילו נערות לקריירה בתחום ה-STEM חשובה מפאת העובדה לפיה לנשים אין ייצוג רב בתחומי ה-STEM וקיים צורך בדרכים נוספות להביא אותן לקריירה בתחומים אלו.


ענף הגיימינג הפך בשנים האחרונות למיינסטרים ברחבי העולם, ובמיוחד בתקופת הקורונה, אז עלתה המודעות לכוחו של הגיימינג כמחבר בין אנשים, כמקור בידור, וכן ככלי להעצמת אישית. מחקרים מראים כעת כי הגיימינג המתפתח יכול לשפר מיומנויות נחוצות לקריירה בתחום ה-STEM, שהוא תחום זה הפך לתחום מהותי בעולם העבודה הנוכחי. תוכניות לימוד המבוססות על גישת STEM הן מהמובילות והחדשניות בעולם. תחומי הלימוד הנכללים ב-STEM נחשבים כיום לפורצי דרך, מהווים זרז בהכשרת דור הסטארט-אפים הבא, מסייעים בצמצום פערים חברתיים ובהענקת מוכנות מקצועית ועיונית לקראת כניסה לעולם העבודה. 


לפי התפיסה הרווחת, במשחקי מחשב משחקים בעיקר בנים, ואילו בנות מהוות נתח קטן יותר בקהילת הגיימינג. אך במהלך השנים האחרונות הפער קטן ונרשמת עלייה במספר הבנות המשחקות במשחקי מחשב. 

לפי דו"ח ״נשים בהייטק 2022 - תמונת מצב״ - רק 28% מתפקידי ליבה טכנולוגיים בישראל מאוישים על ידי נשים ופחות מ-10% מהנשים הן מנכ"ליות שהקימו סטארט-אפים.


לפי נתוני אונסק"ו, נשים רחוקות עדיין מסגירת הפער ביחס לגברים בכל הקשור לגובה השכר ואחוזי תעסוקה בתחומי הטכנולוגיה השונים. באיחוד האירופי, יותר מ-50% מהגברים הם בעלי תארים בטכנולוגיית מידע (IT) עובדים בעבודות דיגיטליות, בהשוואה לכ- 25% מהנשים.


חשוב ונכון לפעול ליצירת גיוון וייצוג ראוי של כלל האוכלוסייה במקומות עבודה. ללא הקהל הנשי, שוק העבודה מפספס את החידושים ואת נקודות המבט שרקעים שונים מביאים לתחום אולם, זאת איננה משימתם רק של חברות ההייטק הגדולות. גם המורים וההורים צריכים לזהות את הזיקה של בנות  למשחקי מחשב ואף לעודד אותן לשחק במשחקים האלו, כמו גם  לחקור ולזהות קריירות אפשריות בתחומי ה-STEM שמתאימות להן כמובן. בנוסף, יש הזדמנות לחברות המשחקים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם חוקרים, מחנכים וגופים ממשלתיים, למטרה משותפת. במסגרת הזאת, נוצרו בשנים האחרונות תוכניות חינוך המשלבות משחקי ספורט אלקטרוניים  כחלק מתוכנית הלימוד באירופה. בבית ספר בבריטניה נעשה מחקר על מנת לבדוק את החוויה של המורים וההורים משילוב הגיימינג התחרותי בחינוך.


המחקר חשף כי הורים ומורים הרגישו ששימוש נכון בחינוך בשילוב גיימינג יכול לספק שער לתחומי עניין חדשים ולפתח מיומנויות חיוניות לבניית צוות, במיוחד עבור תלמידים שאינם מסוגלים לקחת חלק במקצועות הספורט המסורתיים.


התוצאותמהמחקר עולה עוד, כי 69% מההורים בבריטניה מאמינים כי משחקי ספורט אלקטרוניים מאפשרים לילדיהם לפתח מיומנויות שלא יקבלו בשיטות החינוך המסורתיות, מתוכם 54% ציינו כי המשחקים העניקו לילדיהם יותר ביטחון. 70% מההורים מצהירים כי משחקי ספורט אלקטרוניים מקדמים הכלה בקרב ילדים בבית הספר, מתוכם 50% מסכימים כי המשחקים מאפשרים גיוון רב יותר. ארבעה מתוך חמישה מקבלי החלטות פיננסיות בבית הספר, כלומר המורים והמנהלים (79%), מאמינים שיש להוסיף משחקי ספורט אלקטרוניים לתוכנית הלימודים שבבתי ספר, ומתוכם, יותר ממחצית (52%) חושבים שמשחקים אלו ישפרו את הציונים במקצועות אחרים. מידע מבוסס על תגובות של 1,500 הורים בבריטניה עם ילדים העוסקים בספורט אלקטרוני ו-500 מקבלי החלטות פיננסיות בחינוך כגון מנהלים, מנהלי מערכות מידע ומנהלי מחלקות.


DELL Technologies   בישראל מתמקדת בעתיד שוויוני יותר ובהגדלת הייצוג הנשי ברמת הניהול, כמו גם בהגדלת מספר הנשים בתפקידים הטכניים בחברה, בעזרת יוזמות ושיתופי פעולה כדוגמת פרויקט "חוזרות להייטק" שכולל תמיכה ותוכניות לימודים לנשים לקראת החזרה לעבודה; תוכניות לימודים פנימיות ויצירת הזדמנויות לנשים בחברה; השתתפות בפאנלים ופעילויות ליום האישה ועוד. ביעד שהציבה החברה לפיו עד שנת 2030 50% מכוח האדם בחברה יהיה נשים. כיום כ-30% מכוח האדם בחברה מורכב מנשים.


 
תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה