הכן את ילדך לכיתה א'-חלק 2 מוטוריקה עדינה

מרגישים שאחיזת העיפרון של ילדכם אינה תקינה? מה לעשות ומדוע חשוב לפתור לפני הכניסה לכיתה א'?
|
הדפס
|
שמור

התלמיד נדרש לבצע משימות רבות הקשורות במוטוריקה העדינה עם כניסתו לבית הספר.
הוא צריך לפתוח ולסגור את רוכסן התיק והקלמר- ובימינו אנו יש לפחות 2 רוכסנים לכל אחד מהם. הוא נדרש לפתוח את המחברת ולדפדף בספר וכמובן, שהוא נדרש לכתוב.
מה קורה לתלמיד שאינו מצליח לעמוד בקצב של הכיתה? כיצד המערכת רואה ומתייחסת אליו?
ומה אתם יכולים לעשות בבית?

צילום: אפרת שיין, לוכדת רגעים קסומים

בחלק הראשון למדתם כיצד להכין את הגוף של ילדכם לקראת הכניסה לכיתה א\'.

בניתם ושיפרתם את המודעות לגוף ולמדתם תרגילים רבים לחיזוק חגורת הכתפיים.
כשם שמערכות הגוף מתפתחות בשנת החיים הראשונה, כך גם נבנית ההכנה המוטורית לכיתה א\'- לפי רצף שלבי ההתפתחות.

 

כשהתינוק נולד, ראשית מתחילה להיתפתח אצלו המודעות לגוף- הוא מגלה את ידיו, את ראשו וכו'. במשך 9 חודשי חייו הראשונים מתפתחת המוטוריקה הגסה והוא מחזק את חגורת הכתפיים שלו, בשכיבה על הבטן והשענות על כפות הידיים ובזחילה, ורק אחרי 9 חודשים של עבודה מוטורית יומיומית, מתחילה להתפתח המוטוריקה העדינה (אחיזת צבת).
כמו אצל התינוק, כך גם אצל ילדכם- לפני העבודה על מוטוריקה עדינה, חייבים לוודא שחגורת הכתפיים חזקה ויציבה מספיק על מנת לתמוך בכתיבה.

 

מוטוריקה עדינה הינה יכולת השימוש בשרירים קטנים לביצוע מטלות הדורשות דיוק.
שירה נכנסה לכיתה א' בהתרגשות גדולה, היא היתה האחות הבכורה וכל המשפחה התרגשה יחד איתה.
בגן הילדים שירה העדיפה לשחק במשחקי החצר, בעמדת המטבח והבובות ופחות נהנתה מפעילות של ציור.
בסוף גן חובה, הגננת ציינה בפני הוריה של דנה, שאחיזת העיפרון שלה אינה תקינה אך חייכה ואמרה שייתכן ובכיתה א' הכל יסתדר ושדנה צריכה לתרגל את האחיזה קצת יותר.


המורה של דנה מייד התאהבה בה, היא היתה ילדה מתוקה, שקטה, חייכנית וחברה טובה.
כבר בתחילת השנה המורה הרגישה שיש קושי, לקח לדנה זמן רב להתארגן בתחילת השיעור, וכשכולם כבר התחילו לכתוב במחברות, דנה רק הוציאה את מחברתה מהתיק.
הזמן הנדרש להוצאת כלי הכתיבה מהקלמר לקח לדנה זמן ממושך יותר מלילד ממוצע, וכמובן שכתיבתה היתה איטית יותר והיא התעייפה מהר יותר משאר חבריה לכיתה.
מכיוון שהיתה ילדה שקטה ומקסימה, והיא לא הפריעה לחבריה לכיתה, המורה חשבה שהזמן יעשה את שלו והתחשבה בעובדה שזו תחילת השנה ויש ילדים שלוקח להם יותר זמן כדי להסתגל למסגרת החדשה.
לביתה דנה הגיעה מותשת אחרי יום לימודים ארוך בו ניסתה לעמוד בקצב הכיתה שלה.
הכנת השיעורים לקחה לעיתים שעות, אל אף שהיתה ילדה חכמה ונבונה.

 

כך עברו להם מספר חודשים עד שהמורה פנתה להוריה של דנה והתריעה בפניהם על בעיה, דנה איטית יותר משאר חבריה לספסל הלימודים, היא אינה מספיקה להעתיק את החומר מהלוח ונדרשת להישאר בהפסקות כדי להשלים, נראה שהיא מפוזרת ומבולבלת לגבי העמוד שאנו קוראים בו בספר. המורה המליצה לגשת לאבחון.

 

הסיפור של דנה לא התסיים כאן, ודרכה היתה ארוכה מאוד עד שהובן שהקושי היחיד שלה הוא במוטוריקה העדינה, וברגע שדנה חיזקה את המוטוריקה העדינה, היא הפכה להיות הראשונה בכיתתה בכל המקצועות.

 

שימו לב כמה משימות נדרש התלמיד לבצע בעזרת המוטוריקה העדינה, מלבד לשרוך את שרוכיו לפני בית הספר, הוא נדרש לפתוח  ולסגור את רוכסני התיק, לפתוח ולסגור את רוכסני הקלמר, לדפדף במחברת ובספר עד לעמודים הנכונים וכמובן לאחוז את העיפרון ולכתוב.


לא ניתן לבצע משימות בכיתה א' ללא מוטוריקה עדינה.

 

חושבים שיש קושי במוטוריקה עדינה, כיצד ניתן לחזק?
1.    צרו מודעות: מכיוון שהכל מתחיל במודעות- כדאי להגביר מודעות לאיזור האצבעות על ידי מגע.
2.    משחקי בצק: אפשרו לילדכם ללוש בצק- אמיתי ודביק שהכנתם בעצמכם, וכשהבצק נדבק לאצבעות, אפשרו להם להסירו באופן עצמאי.
3.    משחקי חול: נצלו את הקיץ ושחקו במשחקי החול על שפת הים- חפרו באמצעות כפות הידיים בור הכי קרוב לשפת המים, הבוץ והחול יגבירו את המודעות לאצבעות ויחזקו את שרירי האצבעות. כמו כן, ניתן למלא חול בדלי, ולתוכו להוסיף מים, וליצור ארמון מטיפטופי בוץ- גם זו עבודה נהדרת לאצבעות.
4.    משחקי גומיות: רכשו גומיות קטנות לשיער, ובקשו מהילדים להשחיל כמה שיותר גומיות על כל אצבע.
5.    משחקי השחלה: רכשו משחקי השחלה המתאימים לגיל הילד ועודדו אותו להתנסות בהם.
6.    גולות: למדו את ילדכם לשחק בגולות.
7.    לחפש את המטמון בתוך אורז- קחו קערה של אורז ובתוכה הכניסו מעט פתיתים- בקשו מילדכם למצוא ולהוציא את הפתיתים מהקערה- חשוב שהקערה תהייה עמוקה מספיק וכמות האורז תהייה מספיקה כדי לכסות את כל כף ידם.
8.    אחזית עיפרון: במידה ואחיזת העיפרון אינה תקינה- גשו לחנות כלי כתיבה ורכשו עבורם עיפרון משולש. אפשרות נוספת ללימוד אחיזת עפרון נכונה- ציירו להם פרצוף מחייך על האגודל ואצבע במקום המפגש של אחיזת העיפרון ובקשו מהם שהפרצופים יתנשקו. באחיזה נכונה האגודל והאצבע לוקחים חלק פעיל, האמה תומכת ושאר האצבעות אינן משתתפות.
9.    ללמוד נגינה: במידה והילד מעוניין, רשמו אותו לחוג נגינה- חליל, פסנתר, אורגן, חצוצרה ועוד כלי נגינה רבים שמחזקים את היכולת של המוטוריקה העדינה.

 

יש לכם שאלות? היכנסו עכשיו לפורום התפתחות התינוק והילד בפורטל דולה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
5. דלית סרבי 15/09/2013, 13:21:08

כתבה מעניינת מאוד, ומוסרת המון אינפורמציה ונותנת כלים כיצד להתמודד, ישר כח כל הכבוד

+ השב
 
4. מיכל מאס 26/07/2012, 10:59:39

שוב - תודה על כתבה מצויינת! אשתמש ברעיונות שלך לסיוע לילדים ולהוריהם. תודה!

+ השב
 
3. אורית ש. 14/07/2012, 14:13:16

כתבה מעניינת ומעשירה ואף מרגשת עד כמה צריך להיות לא רק קשובים לצרכיהם הבסיסיים של ילדינו , אלא להיות בעלי מעוף כדי למצוא פתרונות אידיאליים למצוקותיהם של עוללינו חסרי האונים לעיתים. טוב שאנו יכולים להיעזר במקצועיותך ורגישותך עד לירידה לפרטים רעות ברקו-ניניו את מדהימה ואלופה! כתבה שווה ביותר!!! ממליצה עלייך בחום לכולם לאור ניסיוני האישי איתך כמטפלת! באהבה רבה!

+ השב
 
2. איריס 12/07/2012, 16:27:17

בהוקרה ענקית לטיפים ןלמקצועיות שאת משתפת פה. אין לזה גיל גם אם נדמה שהילד גדול וכאלה לתחושתי תמיד טוב להחזיר את מה שנשכח ולחזק ולטפח. תודה רבה

+ השב
 
1. אסתי ויסמן 12/07/2012, 10:27:20

איזה מאמר מאלף ! כל כך הרבה אינפורמציה, והכל כתוב בצורה ברורה ועניינית ! מצפה למאמר הבא שלך !

+ השב