ניתן לראות דוגמאות לשימוש בשפת שפת הטף במדור "שפת הטף בוודאו".
על מנת להשיב לכל שאלה בנושא, ערכנו עבורכם רשימה של שאלות נפוצות על שפת הטף:
מהם היתרונות של שפת הטף?
השימוש בשפת הטף מפחית תיסכולים, בונה אמון ומאפשר לתינוקות לשתף אחרים בעולמות שלהם. שפת הטף מחזקת את הקשר שבין ההורה לילד ומעודדת התפתחות ריגשית חיובית. שפת הטף גם משפרת את הביטחון העצמי של התינוקות, מאתחלת את ההתפתחות האינטלקטואלית, מסייעת לתינוקות ללמוד לדבר, וחושפת עד כמה התינוקות הם חכמים וכמה שעולמם הפנימי עשיר הרבה לפני שהם מסוגלים לדבר.
איך לומדים את שפת הטף?
שפת הטף נלמדת היום בסדנאות להורים ולמטפלים, כאשר הסדנאות מחולקות לשני שלבי התפתחות לפי גילאי התינוקות וההתקדמות האישית שלהם. בכל סדנא כזו לומדים 40 סימנים מתוך כ-100 סימנים שתינוק ממוצע לומד להשתמש לפני שהוא מדבר. בשפה כולה יש תיעוד לכ-160 סימנים, אך השימוש בכולם יהיה רק במקרים שהתינוק מאחר מן הממוצע להתחיל לדבר. בסדנאות ההורים לומדים על השיטה, על היתרונות, על הסימנים, על ההטמעה, על המודעות לגוף באמצעות תנועה וגם כיצד לשלב את הסימנים ביום יום באמצעות משחקים, שירים, סיפורים, הפעלה ועוד. כמו כן מתקיימות סדנאות והרצאות לאנשי מקצוע כמו רופאי ילדים, אחיות טיפת חלב, גננות, סייעות ועוד. התינוק לומד את שפת הטף כפי שהוא לומד את שפת האם שלו. אין צורך ללמד את התינוק, רק לחשוף אותו לשפת הטף ולשפת האם שלו יחד. הוא כבר יחליט בעצמו מתי הוא מוכן להתחיל לסמן.
מי בא ללמוד בסדנא?
יש כמה אפשרויות. אפשרי שרק ההורים או אפילו הורה אחד בלבד ישתמש בשפת הטף עם התינוק, גם אם אחרים לא משתפים פעולה. אם הם כן מעוניינים ללמוד, יש כמה אפשרויות. כמובן, שאפשר לשלוח את כל מי שמעוניין ללמוד בסדנא, אבל גם ההורים שכבר למדו ומסמנים באופן טבעי לילדיהם, יכולים להעביר הלאה את הידע שרכשו לכל הסובבים אותם, המטפלת, סבא וסבתא, אבא וכן הלאה.
האחים הגדולים של התינוק מאוד אוהבים את שפת הטף כי הם הכי מתוסכלים מהעובדה שהאח או האחות הקטנה עדיין לא יודעים לדבר. הם רוצים כבר לשחק עם התינוק, גם אם הם קרובים בגיל וגם אם לא, ולא תמיד מצליחים להבין למה צריך לקחת כל כך הרבה זמן ללמוד לדבר, שהרי תפיסת הזמן שלהם שונה משלנו, המבוגרים.
מתי מומלץ להורים ללמוד את שפת הטף?
התינוק מסוגל לקלוט את הסימון של ההורים מגיל ארבעה חודשים ומעלה. לפני כן הוא עסוק בדברים אחרים הקשורים להישרדות בעולם החדש. כמובן שניתן גם להתחיל את הסדנא כשהתינוק קטן יותר, אבל רק אם יש להורה סבלנות להתמיד בסימון גם לפני שהתינוק יהיה מסוגל ללמוד אותם בצד שפת האם המדוברת, עוד לפני התקופה בה יוכל להתחיל לסמן בעצמו.
באיזה גיל יכול התינוק שלי להתחיל לסמן?
זה תלוי בכל תינוק ובדרך ההתפתחות שלו. ה"שיאנים" בזריזות החלו לסמן בגיל 6 ובגיל 7 חודשים סימן אחד או שניים, אבל בדרך כלל הסימון מגיע בגיל 8 – 10 חודשים.
האם השימוש בשפת הטף עלול לעכב את התפתחות הדיבור?
המחקרים המדעיים, שנערכו במשך 20 שנה, הוכיחו כי ההיפך הוא הנכון. מן המחקרים עולה, כי סימון שפת הטף מעודד את התינוקות ללמוד לדבר, והם מדברים לפני עמיתיהם שלא למדו לסמן. השיטה אינה מעכבת דיבור, כמו שזחילה אינה מעכבת הליכה. זה חלק מההתפתחות וזה טבעי בדיוק כמו השימוש בסימנים טבעיים שלנו כמו "ביי-ביי" ו"את זה" (הצבעה). השיטה פותחה במהלך חמש שנים במהלכן אנו עובדים בשיתוף עם שתי החוקרות העיקריות בתחום וכן שולבו סימנים גם משיטות אחרות ויש התאמה לסביבה הישראלית
התינוק שלי כבר מסמן סימנים שונים, שמנוגדים לסימנים של שפת הטף. איך לתקן אותו?
לא צריך לתקן. תמשיכו אתם לסמן את הסימן הנכון של שפת הטף, וברגע שהתינוק יראה שהמילה שהוא מסמן איננה מקובלת, הוא יעבור לסימן הנכון. בשום פנים ואופן לא צריך לשנות את ההרגל שלו ולתקן אותו. עם הזמן הוא ילמד שיש סימן אחר למילה ויתקן את עצמו. זו דרך הלמידה הטובה ביותר.
התינוק שלי כבר בן 14 חודש. האם זה לא מאוחר להתחיל ללמוד לסמן?
אם הוא איננו מדבר שוטף עדיין, זה בכלל לא מאוחר. גם תינוקות עם אוצר מילים של 50 מילה ויותר שמחים לסמן מילים שמסובך להם לבטא. וגם אם עדיין לא מדבר, אי אפשר לדעת מתי הוא יתחיל לדבר. יש לו יתרון בכך שהוא יסמן די מהר אחרי תחילת החשיפה לסימנים, אבל בהחלט זה לא מאוחר. הסימון יחסוך ממנו ומהוריו תסכולים רבים ושעות של ניחוש מה התינוק מנסה לומר.
איך אדע מתי התינוק מסוגל להתחיל לסמן בעצמו?
הורים יכולים להתחיל לחשוף את התינוקות לשפת הסימנים הרבה לפני הזמן שבו התינוק מסוגל לסמן בעצמו, אבל אז נדרשת סבלנות רבה, כי יש פער זמן גדול יותר בין החשיפה לסימן לבין התגובה והשימוש בו על ידי התינוק. ככל שהתינוק צעיר יותר, כך יארך הזמן עד שיקשר בין הסימן לבין משמעותו. הניסיון מראה, שלהורים רבים נוח יותר להתחיל לסמן לתינוקות קרוב יותר לזמן שבו הכי סביר שהתינוק יראה התעניינות בסימנים.
את המוּכנות הזו אפשר לאבחן באמצעות בדיקה פשוטה: התינוק מוכן לסמן אם תשיבו תשובות חיוביות על לפחות שתיים מתוך חמש השאלות הבאות:
- האם התינוק מתחיל להצביע על חפצים?
- האם התינוק מוסר לכם צעצועים או חפצים וממתין לתגובה?
- האם התינוק מתחיל לנופף לשלום בזמן פרידה?
- האם התינוק מתחיל להניע את ראשו לשלילה או לחיוב?
- האם התינוק מתחיל להתעניין בספרים עם תמונות?
אני מדברת עם התינוקת בעברית והמטפלת ברומנית. מה קורה אז לשפת הטף?
שפת הטף ניתנת ל"הלבשה" על כל שפה. אם המטפלת מוכנה ומשתפת פעולה, היא יכולה לעשות את אותו הדבר, רק ברומנית. כך התינוקת בהמשך תדע לשלב את שפת הטף בעברית וברומנית.
ילדים יודעים לסמן לאמא מה הם צריכים מגיל לידה. הרבה ממציאים לעצמם סימנים משל עצמם. איך זה משתלב עם שפת הטף?
גם בשפת הטף יש סימנים טריביאליים רבים. בסופו של דבר סימן מוסכם הוא שיזכה לשרוד. הילד יבין שיש סימנים שהוא מסמן ואין עליהם תגובה, כי רק הוא מבין אותם ויש סימנים מוסכמים ומובנים, שעליהם הוא בדרך כלל מקבל תגובה כרצונו. הילד יבין את ההבדל ויאמץ את הסימנים המוסכמים של שפת הטף, כי הם המאפשרים לו תקשורת דו כיוונית.
רוב התינוקות מסוגלים להגיד מה הם רוצים, גם ללא סימנים. גם בגיל 5 חודשים אפשר להבין את התינוק לפי סוג הבכי והתנועות גוף שלו. אך עם שפת הטף, תיחשפו גם לעולם הפנימי העשיר של התינוק. הוא יוכל לספר לכם על מה הוא חושב באותו רגע, גם אם זה לא קשור לחפצים שמולו כרגע – לדוגמא, הוא עדיין רוצה לדבר על החיתול והכלב שהוא פגש בגינה, למרות שאתם מזמן כבר שכחתם מהם, או הוא מבקש ללכת לחלון לראות את הירח בערב לפני שעת השינה.
הסימנים אינם סימנים סודיים או מסובכים. בכוונה הסימנים הם כאלה שבמקרים רבים ניתן לנחש מה התינוק המסמן רוצה לומר, גם אם לא למדת את השיטה. כלומר, הסביבה של התינוק, מבינה אותו ברוב המקרים והיתרון בכך שמדובר בשיטה מסודרת, הוא שניתן להגיע לדקויות, להבין דברים נוספים מהתינוק, מעבר לצרכים בסיסיים כמו אוכל, שתיה וכו', שרוב ההורים במילא מבינים ממנו, גם בלי שפת הטף.
עם שפת הטף, הוא יכול לשתף בעולמו את הוריו יותר ואת הסובבים האחרים, אם הם לא למדו גם כן את הסימנים, קצת פחות, אך בוודאי לא ברמות כל כך נמוכות שגורמות לתסכול. באופן טבעי, כשהתינוק כבר מתחיל לסמן, בסביבה, גם אם הייתה "חשדנות" לנושא כשהתינוק עוד לא סימן, יתחילו להתלהב ולבקש ללמוד גם כן סימנים, כדי להבין את כל מה שהתינוק רוצה לומר.
התינוקת שלי כל הזמן אומרת AM...MAM..MAM...MAM בהתחלה חשבתי שזה אומר שהיא רוצה לאכול אבל זה קורה גם אחרי שהיא מסיימת בקבוק. מה היא מנסה לומר? אמא (הלוואי)? או סתם ממלמלת?
סביר להניח שהמלמולים שלה הם חלק מניסיונות התקשורת שלה איתך והתרגול שלה את הדיבור. ככל שתחזקי גם את הדיבור וגם את השימוש שפת הטף במילות עידוד כמו "יופי כל הכבוד!!, אמרת אמא!" או לחילופין - "את רוצה לאכול?", כך היא תתמיד לסמן ו/או לדבר. חשוב להשתמש בסימן במקביל לדיבור – האם כשאת מסמנת לה את ממשיכה לדבר על האוכל? לדוגמא: "את רוצה לאכול? ", או: "את רוצה לאכול עוד קציצה?".
אני מעדיפה את הדרך הטבעית שתבוא מהתינוקת שלי. מדוע ללמד אותה את הסימנים? ממילא עוד זמן לא רב היא כבר תתחיל להביע עצמה בדרכים שונות
שפת הטף וכל סוג אחר של סימנים הם חלק משפת הגוף שלנו, דבר הכי טבעי בעולם. גם סימני מבוגרים הם דברים מוסכמים שמאפשרים לנו להבין אנשים שחיים באותה התרבות גם אם יסמנו לנו מבלי להשתמש במילים. אנחנו וההורים לא מלמדים את התינוק את שפת הטף. מי שלומד את השיטה הוא ההורה או כל מטפל אחר או איש מקצוע שעובד עם תינוקות ופעוטות. התינוק לומד את השפה בעצמו, בדיוק כמו שהוא לומד את שפת האם - לא מלמדים אותו דבר. אם הוא מבקש שיעזרו לו בסימן מסוים, אפשר בהחלט לעזור לו באמצעות הכוונה של ידיו. אבל הלמידה היא דבר שהוא בוחר לעשות, כי הוא רואה שזה מאפשר לו לתקשר עם הסובבים אותו.
התינוק לומד את הערך החשוב של התקשורת, הוא ממקד את תשומת ליבנו וכך אנו יכולים לדבר איתו על הנושא שמעניין אותו. אין טעם בלימוד אם הוא לא מתמקד. ואם אנו קוראים ביחד ספר, ואני מספרת על הכלב, שהוא נושא הספר, אבל הוא מתמקד בציפור הקטנה בתחתית הדף, הוא ודאי לא פנוי לשמוע את הסיפור על הכלב. אם הוא יסמן לי, אוכל לשנות את נושא השיחה.
מה ההשפעה לטווח ארוך (בבגרות) על תינוקות שלמדו לדבר בשפת סימנים? האם יש הוכחות לכך שהתפתחותם שונה מאצל אחרים? שיכולתם הרגשית שונה מאצל אחרים?
המחקר ארוך הטווח עדיין לא הסתיים, אבל נכון לעכשיו פורסמו נתונים רק עד שהילדים הגיעו לכיתה ב'. אז גילו שהם עולים בציוני IQ. ילדים שסימנו השיגו ציון גבוה יותר ב-12 נקודות בממוצע לעומת כאלו שלא סימנו. בינקות, הם מגלים יכולות קוגניטיביות מפותחות יותר, ומצליחים להשיג את בני גילם בעיקר בהתפתחות שפתית. תינוקות בני 36 חודשים מתקשרים ומדברים כמו פעוטות בני 47 חודשים (פער של כמעט שנה).
עם זאת חשוב להבין, ששפת הטף לא פותחה ולא נועדה ל"יצירת תינוקות גאונים". אנו מאמינים שלכל תינוק קצב התפתחותי משלו, ועם זאת מכירים בזכות של כל תינוק לשתף את הוריו ואת שאר הסובבים אותו במחשבותיו וברצונותיו.
נראה ששפת הטף בסך הכל טרנד חדש ושיש כאן אלמנט של עוד סדנא של הורים ותינוקות לא?
תקשורת בין בני אדם מעולם לא נחשב לטרנד וידוע שמיומנויות תקשורת זה דבר חשוב ומהותי בקשר הבין-אנושי בעולם שלנו. חשוב להבין שכבר במאה ה-19 גילו שתינוקות שלמדו לסמן בגיל מוקדם למדו לדבר יותר מהר ולמדו לתקשר בצורה טובה יותר מחבריהם הלא מסמנים. בארץ יש כבר אלפי משפחות מסמנות ובארה"ב המספר עומד היום על מעל חצי מיליון משפחות מסמנות. גם ביפן, במדינות אירופה, בקנדה ובמדינות רבות אחרות בעולם יש מאות אלפי משפחות מסמנות. לתקשר עם התינוק שלך הוא לא אופנה חולפת, אלה אחד הדברים הכי טבעיים בעולם. גם בממלכת החיות וגם בני אנוש מתקשרים עם התינוקות שלהם באמצעות דיבור, שירים וסימנים מאז ומעולם.