מדוע חשוב לבוא ליום הורים?

המשוב בנוכחות המורה וההורה מעביר את המסר שיש קשר ישיר בין ביה"ס לבית
מאת גלי אורן
|
הדפס
|
שמור

זה קורה באופן רשמי פעמיים בשנה... ובכל פעם רגע לפני, ישנם ילדים (וגם הורים) שקצת חוששים, קצת נלחצים, לא יודעים מה בדיוק תאמר המורה? מה זה בעצם אומר עלינו?

צילום: Unsplash

עם יד על הלב מי מאיתנו אוהב לקבל ציונים?
במקרה שהילד שלך הוא מהילדים המצטיינים, אלה שבכל פעם שהמורה פוגשת אותך, היא לא מפסיקה להלל ולשבח ולומר עד כמה הילד עובד יפה, מגיע להישגים מצוינים, חבר נהדר, יוזם, פעיל ו.."הלוואי וכולם היו כמותו", אז יום הורים בשבילך ובשביל ילדך הוא באמת "סיבה למסיבה".


יותר מזה, קיימת מעין ציפייה מתוקה מצד ההורה ומצד הילד לקבל עוד חיזוקים חיוביים על היותו תלמיד כה מוצלח.
אבל כשהמצב שונה, ולאורך הדרך היו לא מעט כישלונות ומעידות, מאד לא נעים להיות שוב במקום ששומעים סוג של ביקורת... גם אם היא אמורה להיות "ביקורת בונה".


חלק מההורים רואים ביום ההורים "תיק" רציני. שוב צריך "להתייבש בתור" כל כך הרבה זמן? ובסוף לדבר בקושי 10 דקות עם המחנכת... אחרים יאמרו: שוב יום הורים? בשביל מה צריך את זה? מה כבר יספרו לי שאני לא יודע?
ובכל זאת, מדוע זה כל-כך חשוב?


יום ההורים מספק הזדמנות נהדרת לשבת, לשמוע את הדברים לגבי מצבו ותפקודו של הילד בכיתה וכן להשמיע בפני המורה בקשות, התייחסויות לגבי הילד מצדכם ומצד הילד כמובן.


מעבר לכך, זה הזמן שלכם עם הילד. הוא מקבל את תשומת הלב הבלעדית שלכם (בתקווה שלא מצטרפים למפגש נספחים כגון אחים קטנים שיכולים "לגנוב את ההצגה"), הוא מקבל את התחושה שהוא נמצא במרכז ושאתם שם בשבילו.
כדי להפיק את המרב מיום ההורים, חשוב לזכור את הנקודות הבאות:

 

לפני יום ההורים:

  • אם אתם הורים לילדים צעירים שזו ההתנסות הראשונה שלהם ביום ההורים, הכינו אותם מראש וספרו להם כיצד יתנהל יום ההורים ומה יקרה שם פחות או יותר. הסבירו מה המטרה של המפגש.
  • שוחחו עם הילד ושאלו אותו מה הוא חושב שיאמרו עליו ביום ההורים - תנו לו הזדמנות לספר גם את הדברים ה"פחות נעימים".

 

במהלך הפגישה:

  • שמרו על איזונים: במקרה שיש מקומות לשיפור חשוב לדבר ולהעלות אותם ולהתייחס אליהם בצורה עניינית, להציב מטרות קצרות טווח, בהן הילד יוכל לעמוד. עם זאת חשוב להדגיש את הכוחות (נקודות החוזק של הילד) ולתת להם ניראות. רק מהמקום הזה יהיה לו קל יותר לשאוב את האנרגיות למקומות בהם הוא מתקשה.
  • זכרו שהילד נמצא שם! אל תדברו "כאילו הוא לא נמצא בחדר". הסיטואציה גם ככה מלחיצה עבורו.
  • אם נדרשת שיחה מעמיקה יותר (זיכרו שהזמן מאד לחוץ) קבעו פגישה נוספת במועד אחר.


לאחר הפגישה:

  • העבירו את המסר שאתם כאן, מוכנים לעזור בכל מה שיידרש, שאתם מאמינים בו ומעריכים את המאמצים שלו.
  • חשיבות הדרך - שבחו על אותו על המאמץ, על ההשתדלות, ולא רק על ההישגים עצמם. תאמרו לו שאתם גאים בו כי...

 

לסיום, הורים יקרים, כולנו עסוקים וטרודים במשימות היום יום ולא תמיד מוצאים את הזמן לפגישה שכזו. אבל גם אם נראה לכם שאתם כבר יודעים הכל כי המורה התקשרה וסיפרה או שבדיוק פגשתם אותה לפני כמה ימים במסדרון בית הספר... זכרו שבשביל הילד זה מאד מאד חשוב. קבלת שבחים על ההצלחות שלו, על הדרך שלו, על המאמצים שהוא משקיע מספקת לילד הרגשה שרואים אותו, ששמים לב. ובמקרה אחר כשהוא נדרש לשפר את התנהגותו והתנהלותו חשוב לשים דגש על אותם נקודות שרוצים לשנות ולקדם.

 

זיכרו כשהילד מקבל את המשוב בנוכחות שני הצדדים (המורה וההורה) הוא מקבל את המסר שיש קשר ישיר בין ביה"ס לבית, מה שמחזק את חשיבות הדברים בעיניו.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. שקד בונן 27/08/2012, 13:38:07

אני ומורה עופרה היא כשוכה מאוד כמו מכשפה אבל היא שאלה למה הורים באים ליום הורים מזל שאתר איזה קייייייייייייייים

+ השב