איך לקצץ בהוצאות בשעת משבר

עצות וטיפים לחיסכון בהוצאות לקראת הצטרפות תינוק למשפחה או בחיי היום יום עם הילדים
|
הדפס
|
שמור

המצב הכלכלי הקשה אינו פוסח על איש מאיתנו. כהורים אנו דואגים מאוד כיצד נוכל להמשיך להעניק את המירב לילדינו, גם בעיתות מצוקה. בין עליות המחירים למועקת הפיטורים אפשר למצוא דרכים רבות לקצץ בהוצאות, אם זה בהתארגנות לקראת הצטרפות של תינוק למשפחה, או בחיי היום יום עם הילדים שכבר איתנו.

קניות גדולות
את הקיצוץ אפשר להתחיל בחפצים גדולים. כאשר עגלת ילדים עולה אלפי שקלים, אין שום בושה לרכוש עגלה מיד שנייה. העגלות של היום ושל אתמול עשויות חומרים רחיצים, ואין לכלוך שאינו יורד בכביסה. יש באתרי יד שנייה כמו "יד 2" או winwin וגם בפורטל דולה מודעות יש שנייה בשפע על עגלות משומשות וכל סוגי הציוד לתינוקות, והן יכולות לחסוך למשפחה מאות שקלים. יש גם חנויות יד שנייה כמו "שרון ודלית" ו"רק שניה", או "מרבה ידיים" שבהן ניתן לרכוש פריטים לתינוק כולל ביגוד משומש, או אפילו חדש באריזה, שמי שקנה לא השתמש בו בכלל.
ביגוד הוא עסק יקר, ואצל ילדים הוא קצר מועד. לפעמים קונים בגד, ולא מספיקים להלביש את התינוק, וכבר הבגד קטן ואינו מתאים. יש לעתים בארון בגד שאף פעם לא התאים ולא יתאים. במקרים כאלה אפשר לארגן עם כמה בנות בפורום מפגש החלפה של ביגוד חדש וגם של ביגוד ישן, כשמעבירים מיד ליד בגדים בגודל זהה. כך אפשר להיפטר מביגוד מיותר היושב בארון כאבן שאין לה הופכין ולקבל תמורתו בגד שנשתמש בו. בסוף המפגש, אם נותרו בגדים ללא דורש, אפשר לתרום אותם לצדקה, וכך לתרום לקהילה ולקבל הרגשה טובה.
סיפוק מיידי
לפני שאנו שולפים את הארנק וקונים חפץ חדש, כדאי לחשוב קודם, האם באמת הרכישה נחוצה. האם אני בעצם הולך שבי אחרי פרסומת למוצר הזה ומשלה את עצמי שאני באמת צריך אותו? בזמן משבר כלכלי, מה שאפשר לדחות דחו. האם אפשר לחכות למכירת סוף עונה או מחיר מבצע כדי לרכוש את המוצר? האם המוצר הוא ראשון בסדר העדיפויות שלי לרכישה? האם זה משהו שאשתמש בו לפחות פעם בשבוע או שהוא ייתן לי ריגוש חד פעמי ולאחר מכן יישכח למעצבה בארון? עוד שאלו את עצמכם, על מה תהיו מוכנים לוותר כדי לרכוש את המוצר הזה? האם נוותר על חבילת ערוצי תשלום בכבלים או בלוויין לחצי שנה כדי לממן אותו? אם בכל זאת החלטת לקנות, למדי הייטב את אמנות המיקוח. להתמקח ולהוריד מחירים. הימים של מחירים קבועים עברו מן העולם.
כשעומדים לרכוש מערכת ריהוט, עדיף לבדוק לא רק ברשתות של רהיטי ילדים, אלא גם אצל נגרים פרטיים. חלק מהם יוכלו לייצר בחצי מחיר מערכת ריהוט לא פחות טובה, אם רק נביא להם תמונה ונאמר להם מה בדיוק אנו רוצים. אצלם גם קל יותר להוריד את המחיר.
קופונים ומבצעים
קיצוץ נוסף אפשר להשיג בניהול נכון של משק הבית. האם אנו מבצעים רכישה מרוכזת בסופרמרקט זול ורק עושים השלמות בסופר השכונתי היקר יותר? כשיוצאים לקנות בסופר, אל תתביישו להשתמש בקוּפּוֹנים. זה מינהג אמריקני מוצלח שראוי לאמץ. החיסכון עשוי להגיע למאות שקלים בכל חודש. הכינו לכם שקית עם קופונים מהעיתונים או מהדיוור של הרשתות לתיבות הדואר שלכם והשתמשו בקופונים. חפשו מבצעים של הרשתות אבל אל תתפתו לרכוש דברים שלא תזדקקו להם או שתיאלצו לשמור ולאחסן. במחסן (אם יש) אין מקום פנוי. ייתכן שזו הזדמנות לנבור בתוכו ולמצוא דברים שלא השתמשנו בהם בשנים האחרונות ולנסות להיפטר מהם, ועוד לקבל בתמורה כמה שקלים. הזבל של אדם אחד הוא האוצר של אדם אחר...
פחות חשמל
צריך לשאול את עצמנו, האם אנו מכבים את האור ביציאה מהחדר או משאירים אותו דולק וגם את הטלוויזיה? האם המחשב דולק שעות ללא הפסקה בלי שניגע בו בכלל? האם חימום המים בדוד השמש חיוני בימים של שמש? האם לא יספיקו כמה דקות של חימום ממש לפני שצריך לעשות אמבטיה לילד? האם אתם מקפידים להתקלח בזה אחר זה כדי שלא לגרום למים החמים בדוד להתקרר מהמים הטריים שנכנסו לתוכו אחרי מקלחת אחת? גם כאן החיסכון יכול להסתכם במאות שקלים.
עלויות תקשורת
מה עם חיסכון של מאות שקלים בשימוש נבון בסלולר? האם חבילת ההתקשרות שלנו עם ספק הסלולר היא המתאימה לנו ביותר? האם אין שם סעיפים קבועים שאיננו משתמשים בהם כמו למשל שירות GPS שרק פעם בשנה נזקקנו לו? האם אנו באמת זקוקים לגלישה באמצעות הסלולר? אי אפשר לחכות עד שמגיעים לאינטרנט קווי? האם השיחה שאנו עומדים לבצע באמת חיונית או שאפשר לכתוב SMS קצר? האם אפשר לשלוח מייל באינטרנט? האם חיבור האינטרנט הביתי הוא בפס מאוד רחב ואפשר לצמצם ולחסוך כמה עשרות שקלים בכל חודש? כשנבקש להקטין את נפח הגלישה ייתכן שחברת התקשורת תיתן לנו אותו נפח במחיר נמוך יותר.
גם בשיחות טלפון אפשר לעבור לערוץ זול יותר, באמצעות האינטרנט. גם בזק עוברת בהדרגה מקישור באמצעות מרכזות רגילות לקישור טלפוניה בפרוטוקול האינטרנט. יש תוכנות רבות המאפשרות שיחה ממחשב למחשב. בינהן Live Messenger של מיקרוסופט, יאהו מסנג'ר, ICQ, סקייפ וג'אג'ה. בשבועות האחרונים הצטרף אליהן שירות שיחות הקול והווידיאו של גוגל המשולב בתוך Gmail. כל מה שצריך הוא חיבור מהיר לאינטרנט, מיקרופון ואזניות בעלות חד פעמית של כמה עשרות שקלים.
השיחות מתבצעות באמצעות תוכנות חינמיות שקל להתקין אותן ולהשתמש בהן. למי שקשה להשתמש באוזניות ומעדיף שפופרת, סקייפ מציעה לרכוש מכשיר טלפון מיוחד. המכשיר, שנקרא סקייפ-פון, מתחבר למחשב באמצעות כבל USB ומאפשר לדבר מסקייפ ולהרגיש כאילו מדברים מטלפון קווי - אבל הוא עולה כסף. אם יש גם מצלמת רשת, חוויית התקשורת משתדרגת אף מעל לזו שמציע הטלפון הרגיל.
הבעיה היחידה היא שרוב האנשים זמינים יותר בסלולר הנייד ופחות מול המחשב. אבל ניתן לשגר הודעה על זימון לשיחה במסר לסלולר, ואז לעבור לשיחה אינטרנטית. רק מבדיקת סעיף התקשורת ומשינוי הרגלי דיבור, אפשר לחסוך מאות שקלים בחודש ואלפי שקלים במשך שנה.
גם בתחזוקת הבית אפשר לצמצם אם ננסה לעשות חלק מהעבודה בעצמנו. אם אתם רוצים לצבוע את הבית, נסו לצבוע בעצמכם חדר אחד. אם תתגברו על המשימה, השלמת הצביעה של כל הדירה יכולה להיות בילוי משפחתי של כמה סופי שבוע, שבכל אחד מהם צובעים או משפצים חדר אחר. יש ערכות צביעה קלות לשימוש, יש יועצים בחינם של יצרני הצבעים כמו ב"בית טמבור" למשל, וגם תשובות לשאלות בפורומים באינטרנט. אל תשכחו לשמור על הניקיון, לכסות את הרצפה ואת הרהיטים, כי מלאכת הניקוי עלולה לגזול מכם זמן רב יותר מאשר הצביעה עצמה.
אפייה ביחד
בילוי משפחתי חסכוני נוסף הוא אפייה של עוגיות יחד. הילדים מתים על זה. שתפו את הילדים ברעיונות, ושמעו מה הם רוצים להכין יחד. מתכונים ורעיונות אפשר לקבל במדור בישול עם ילדים במדור המתכונים בפורטל ובעוד אתרים ברשת. עוד חיסכון ניתן להשיג בסעיף הממתקים. אם נגביל את צריכת החטיפים והממתקים לפעם אחת בשבוע, הילדים דווקא יאהבו את המגבלה החדשה, ויראו באירוע של קבלת הממתקים חגיגה שבועית שחוגגים בחוג המשפחה. אפשר לעשות מזה טקס שלם, ולילדים יש למה לצפות, כך שיפסיקו לקבל זאת כמובן מאליו. יתרון נוסף הוא יחסכון בהוצאות אצל רופא השיניים...
החיסכון הבא הוא חיסכון באמצעות שיתוף. מצאו לכם שותף בין ההורים של הילד בגן או בבית הספר, וכך תוכלו לחסוך בייבי סיטר, ולגרום להעצמה של הפעילות החברתית של הילד שלכם, שיהיה לו חבר למשחק לשעות אחר הצהריים. את הפעילות הזו אפשר לעשות בתורנות, ואם אין הורה פנוי, אפשר לשכור ביחד את שירותיה של בייבי סיטר אחת...
בילוי בחוץ
כשיוצאים בכל זאת לערב במסעדה עם חברים, אפשר להסתפק בעיתות מצוקה במנה עיקרית ולא להתחיל במנות ראשונות. כמובן שאפשר לוותר על קינוח משמין, אלא אם כן אפשר להתחלק במנה משותפת. למקום הבילוי כדאי לנסוע שני זוגות יחד, כדי לחסוך בדלק ובמחיר החניה. כשיוצאים לבית מלון, נסו לצאת לא בעונה, אלא בזמן שהמחירים נמוכים, ואם אין ברירה, כי יש בעיה עם ימי החופשה, נסו להסתפק במלון עם כוכב אחד פחות, כדי לחסוך גם כאן כמה מאות שקלים בסופשבוע אחד. חפשו מבצעים של הרגע האחרון בעיתונים ובאינטרנט. גם כך אפשר לחסוך הרבה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה