כיצד לאבחן אנמיה בפגיים וכיצד להתמודד איתה?

בשבועיים הראשונים לחייהם, פגים עלולים לסבול מאנמיה
מאת 
|
הדפס
|
שמור

חוויתם לידה מוקדמת? רצוי שתהיו מודעים לעובדה ש במהלך השבועיים הראשונים לחייהם, פגים עלולים לסבול מאנמיה. סטטיסטיקה: בישראל נולדים בכל שנה כ- 160,000 תינוקות. כ- 6-8% מהם פגים (נולדים לאחר פחות מ- 37 שבועות הריון). כ- 2% מתוך הפגים הם פגים קטנים, אשר יפתחו אנמיה במהלך השבועות הראשונים ללידתם. בפגים קטנים אלה המאמר עוסק.

פרופ' עמי באלין

לפני שניכנס לעולמם של הפגים ובעיית האנמיה שלהם חשוב להבהיר עניין עקרוני ופשוט: מהי אנמיה? אנמיה מאובחנת כשרמת ההמוגלובין נמוכה לגיל ולמין. ביום שתינוק נולד (גם פג) רמת ההמוגלובין שלו כ- 16% גרם (לכן ערך של 12% גרם, למשל, ייחשב כאנמיה למרות שבגיל אחר זה ערך תקין). בהמשך ריכוז ההמוגלובין יורד לערכים נמוכים יותר.
מה מיוחד אצל הפגים? הסיבה העיקרית והחשובה ביותר לאנמיה בשבועיים הראשונים לחיי הפג היא נטילת דגימות דם למטרות של אבחנה וטיפול (ספירות דם, גזים בדם, תרביות דם, אלקטרוליטים, בילירובין להערכת הצהבת ועוד). אמנם קיימות שיטות למזער את כמות הדם בבדיקות אלה אך אי אפשר להימנע ממספר דגימות ביום והחלק היחסי של כמות הדם הנלקחת מהפג בהשוואה לכמות הדם הכללית של הפג (80 סמ"ק לקילוגרם משקל) הוא משמעותי. בתקופה זו של הפג מקבלים ילודים אלה מנות דם להתגבר על האנמיה.
לאחר מכן חלה ירידה נוספת – אם כי יותר מתונה – ברמת ההמוגלובין. מדובר בתקופה של כחודשיים שבהם יורד ההמוגלובין לערכים נמוכים מאד. ככל שהפג קטן יותר (נולד לאחר מספר שבועות מועט יותר) כך נמוכה רמת ההמוגלובין שלו. פג שנולד במשקל עד 1200 גרם יגיע בגיל חודשיים לרמת המוגלובין של 7.5 גרם% וזו לא תיחשב "אנמיה" כי זה תהליך פיזיולוגי. צניחה זו של ההמוגלובין נובעת מירידה ברמת האריתרופויטין, ההורמון המזרז יצור כדוריות אדומות במוח העצם. אירוע זה מתרחש עם שיפור החימצון של התינוק עם הנשימה הראשונה בצאתו לאויר העולם והתנתקותו מחבל הטבור. הפג – שמסיבות שונות הזדרז לצאת מהרחם – לא הספיק לאגור ברזל במחסניו והדבר מגביל אותו ביצירת כדוריות דם אדומות חדשות. לכן גם מומלץ להוסיף תכשיר ברזל לפגים בגיל מוקדם מזה שמוסיפים ליונקים הנולדים במועד.
האם הפגים סובלים מהאנמיה (בעיקר בשבועיים הראשונים)? קשה לענות על שאלה זו, אך ברור שהמצב פוגם בתפקוד מערכות שונות בגופם. אנמיה עלולה לגרום לדופק מהיר, לנשימות מואצות, לחולשה ועייפות, לירידה בתיאבון ולירידה בעירנות. כדי למנוע תופעות אלה של אנמיה מקבלים הפגים עירויי דם, למעשה רק כדוריות אדומות בתוך נפח מינימלי של פלסמה (החלק הנוזלי של הדם).
מתי מקבלים הפגים עירוי דם? גם על שאלה זו אין הסכמה מוחלטת בקרב הרופאים ואין תשובה אחת מוחלטת. בדרך כלל מדובר בשילוב של כמה נתונים: רמת המוגלובין נמוכה מערך מסוים, דופק מהיר, חסר עליה במשקל, דרישת הגוף לחמצן בכמות גדולה מהרגיל (למשל כשהפג סובל מדלקת ריאות) ואפאטיות. קיימת גם נוסחא, המקובלת בחלק מהיחידות לטיפול בפגים, שמכמתת את כמות החמצן הנגיש לפג. ערך נמוך מצדיק עירוי כדוריות אדומות לשיפור החימצון. 
מה תופעות הלוואי והסיבוכים של עירויי הדם? למרות בדיקות מדוקדקות של מנות הדם הניתנות לפגים קיים חשש מתופעות לוואי וסיבוכים לא מעטים. הבעיות המיידיות שעלולות להופיע קשורות לרגישות יתר, אלרגיה, לחלבונים זרים. התופעה המתבטאת בעליית חם, צמרמורת ותפרחת מפושטת ואפילו קשיי נשימה. חסר התאמה בין סוגי הדם של התורם לזה של הפג המקבל את הדם עלול להוביל להרס הכדוריות המוזלפות לילוד. וירוסים שונים, חיידקים ופטריות עלולים להיות מועברים דרך הדם לפג הקטן ולגרום אצלו למחלה זיהומית. כן, ייתכנו סיבוכים מטבוליים (הפרעה באלקטרוליטים, מאזן נוזלים, סוכר בדם). 
חס וחלילה... לא! לא נורא. הסיכון קטן בהרבה מהיתרון שבעירוי כדוריות אדומות. הפג יגדל, יתגבר על מכשולים אלה וכל עניין האנמיה יישכח מזכרונכם מהר מאד.
הכותב, פרופ' עמי באלין, הוא מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי וולפסון

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. ה מיכל יוסף 11/09/2019, 14:56:04

הפג שלי היה בן 48 יום כשקיבל מנת דם שלישית...ותוך מספר שעות המצב יתהפך עליו ואיבדנו אותו...והוא כבר הגיענלמצב מאוווד יציב

+ השב