איך תעדיפי לעבוד, כשכירה או כעצמאית?

משחקת עם המחשבה של שינוי בקריירה? המדריך הזה בשבילך
מאת יפעת טל
|
הדפס
|
שמור

למה לך למעשה להיות עצמאית?!

יש לך שולחן משלך, מחשב, משכורת קבועה כל חודש. מעביד שחוסך לך כספים ומנהל בעצמו את הדיווחים לרשויות המס. את שותה כל בוקר את הקפה המגורען במכונה המשובחת עם חבריך לעבודה, ולפעמים גם מרגישה מסופקת ומאותגרת.

צילום: מינדי אקספנסר

לכאורה, שקט נפשי וביטחון - את נחה לך על זרי הדפנה לפחות בשלב השלישי של פירמידת הצרכים של מאסלו.

 

פירמידת הצרכים בעבודה 

  • הגשמה עצמית – עניין, סיפוק
  • הערכה ומעמד – קידום, אתגר
  • הרגשת שייכות – תרבות ארגונית, תקשורת, עבודת צוות, אירועי חברה
  • ביטחון – קביעות, בטיחות, תיאום ציפיות, תנאים סוציאליים
  • צרכים פיזיולוגיים – תנאים פיזיים טובים, כסף, נוחות.

 

אז למה בעצם את צריכה "כאב ראש" כזה?!!

 

מהמון סיבות:

  • שיקולים של תוספת להכנסה- "בבחינת אעשה לביתי ולי"
  • משיקולי ניהול זמן אפקטיבי לתועלתך ולתועלת בני משפחתך.
  • אלטרנטיבה להכנסה לאחר פיטורים או עזיבת עבודה מסיבות שונות.
  • משיקולי אישיות שונים – להיות בוס לעצמך.
  • לפעמים את מרגישה קצת "תקועה" את לא מרגישה מסופקת או מאתגרת ואין למעביד תקנים לקידום או להכשרה.
  • לפעמים השיקול יהיה בחירתו של המעסיק המעדיף להעסיק פרילנסרים על עובד משיקולים של עלות ותועלת.
  • ועוד...

 

היתרונות של השכירים - או עם מה תצטרכי להתמודד בתור עצמאית:

  1. בתור עובדת שכירה את זוכה לקבל תנאים סוציאליים שמוכתבים למעביד על פי חוק. הוא משלם עבורך דמי ביטוח לאומי, מפריש לך לקופת פיצויים ולגמל ובחלק מן המקרים גם לקרן השתלמות. – הכול בכפוף לחוזה העבודה המוסכם ביניכם או בהתאם להסכמים קיבוציים החלים על המעביד.
    אם החלטת להיות עצמאית אין מנוס מהצורך להפריש כספים לחסכונות, לביטוחי מנהלים, לפנסיה ואפילו לקרנות השתלמות. בלי לחסוך, אל תעזי לחשוב על עצמאות. עליך לפנות לרו"ח או יועץ מס שיסייעו לך לבחור באלטרנטיבות החיסכון הטובות ביותר עבורך, ותוך ניצול מקסימאלי של הטבות המס הגלומות עבורך כעצמאית בהשקעה אלו.
    לשם כך עלייך לקחת בחשבון, שבעת קביעת סכום השירות עבור שירותיך שכרך יהיה גבוה בכ20%-45% מזה של עובד שכיר באותו התפקיד. שכן את נאלצת להפריש את הסוציאליות שלך בעצמך.
    חשוב להיות מעודכנים בהסכמים קיבוציים שמתעדכנים חדשות לבקרים ולדרוש את שינוי ההתקשרות עם הלקוח בהשוואה לתנאי השוק המשתנים. 
  2. המעביד חוסך לך את ההתעסקות עם רשויות המס, בכך שהוא זה שמדווח עלייך ומעביר עבורך את המיסים השונים ליעדם. ובכן שוב על ידי התארגנות נכונה, תוכלי לפטור את הפחד שלך מן "הרשויות המושחתות" אם באמצעות למידת ההתנהלות למולן או ע"י לקיחת רו"ח או יועץ מס שיתנהל אל מול הרשויות בעבורך בעלויות משניות, שיוכל לתת לך תשואה גבוהה יותר משכרו ע"י ייעוץ נכון.
  3. יתרונות נוספים כשכירה הנם ימי המחלה, ההבראה, החופשה השנתית, דמי אבטלה להם זכאי עובד שכיר שפוטר. כל אלו מהווים רשת ביטחון כלכלית. אם תחלי או תצאי לחופשה בתור עצמאית, אף אחד לא מחויב לשלם לך עבור עבודה שלא ביצעת. מה תעשי -  גם כאן צריך לנקוט בהצמדת מצנח ביטחון ולדרוש שכר גבוה מזה שמקבל שכיר באותו התפקיד. את העודף רצוי להשאיר ליום סגריר.
  4. האלמנט הפסיכולוגי השייכות לגוף מסוים, תחושה היציבות והביטחון הכלכלי בקיומו של מקום עבודה קבוע.  חשוב לזכור, שלא לכולן מתאימה מסגרת של עבודה כעצמאית. 
    בבואך לבחון את יכולתך לעבוד כעצמאית, עליך לבדוק את אורח הרוח שלך להתמודד עם תקופות של חוסר מעש או קשיים כלכליים, יכולתך להתמודד עם שינויים ולפעול בדינאמיות ע"פ דרישות השוק, יכולת ארגון לוחות הזמנים שלך וניהול סדר יום של עבודה. מי שלא יכולה להתמודד עם כל אלה רצוי שתישאר שכירה.
  5. קיום מגבלות על פיטוריו של העובד. מעביד חייב בהודעה מוקדמת ומחויב בפיצויי פיטורין. עם העצמאי ניתן לסיים את העבודה בלי שום תנאים מוקדמים ומהיום למחר. לכן רצוי לפזר סיכונים ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. כמו כן אין לקפוא על השמרים, יש להתעדכן בחידושים בתחום העבודה ולהיות נכונה לשווק את עצמך בכל עת.

  

מה היתרונות בלהיות עצמאי?

  1. בתור עצמאית שירותיך שווים יותר. גם בשל העובדה שהם מגלמים בתוכם את הסוציאליות ושאר ההטבות של השכיר וגם בשל שיווק של איש מקצוע מיומן שמוכר את שירותיו. מכאן שיכולת ההשתכרות שלך עולה בכפוף למאמצי השיווק ויכולת העבודה שלך.
    אם את שואפת להתפתח, השמיים הם הגבול, אף אחד לא ישים לך רגליים בדרך שתתווי לעצמך.
  2. הניידות שלך גבוהה יותר. את יכולה לעזוב לקוח מהיום למחר, מבלי להיות כפופה למתן הודעה מוקדמת או התניות של אי תחרות או תקופות צינון.
  3. הקטנת חבות המס. כשכירה את מקבלת את המשכורות נטו לאחר ניכוי המס. כעצמאית את מקבלת את השכר ברוטו ועכשיו, כיד היוצר, את מוזמנת להעמיס עלויות שונות שמוכרות כעסקיות (שמשולמות בין אם היית עצמאית ובין אם לאו) ולהקטין את חבות המס שמשולם על הרווח שלך בלבד.
  4. אם קשה לך לקבל מרות, או שאת חייבת לנהל את זמנך לפי שיקולים שלך, הרי שאין כאן מקום לפעול בצורה אחרת.
  5. בימים של שוק דינאמי, שדורש כוח עבודה צעיר, לעיתים שוק המישרות אינו פרוש לרגליך, ולכן מצריך ממך להיות יצירתית במתן שירות מיוחד או פעילות מחוץ למעגל העבודה.

 

ועכשיו שקלי לכאן או לכאן את מכלול ההחלטות בהתאם לקווי אופייך – אם החלטת ללכת על אופציית העצמאות....

אשמח ללוות אותך בכתבה הבאה בנושא צעדים להקמת עסק.

 

בהצלחה.

 

לפרק השני של הכתבה: צעד שני וצעד שלישי בהקמת עסק קטן

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה
1. רוני לוין 22/12/2011, 12:45:46
החלטה לא קלה עומדת בפני מי שמחליטה לחזור לעבודה. איך להצליח לתמרן בין אמהות וקריירה?? אני בעצמי עומדת בפני השאלה הזו. אחרי שנתיים בבית עם ביתי היקרה, אני מרגישה שאני צריכה להתחיל לבנות את חיי המקצועיים ומתלבטת איך לגשת למשימה הלא פשוטה הזאת.
+ השב
 
1.2. יפעת טל 28/12/2011, 00:32:52

הי רוני בהחלט יכולה להבין את התלבטויותיך. בתור אמא לשניים שהשלישי בדרכו אשמח לתרום לך עם במישור המקצועי ועם באמצעות טיפים אישיים ואמפתיה. לילה טוב יפעת

1.1. יפעת טל 28/12/2011, 00:30:33

אשמח לשוחח. אני אמא לשניים והשלישי בדרכו....מעבר לטיפים המקצועיים אשמח לתרום אמפתיה וסיפורים אישיים.