זהירות: הפן המסוכן של מכשירי טלוויזיה גדולים

רוב ההורים אינם מודעים לסכנה בנפילת טלויזיה
|
הדפס
|
שמור

בשנים האחרונות עברנו לקנות מכשירי טלוויזיה גדולים, אם זה פלזמה, LCD או LED. יש הבדל אמיתי בין צפייה במסך גדול ורחב ובין צפייה במסך זערורי, ומי שהתרגל למסך גדול יתקשה לצפות שוב במסך קטן. אבל המסך הגדול מביא איתו גם סכנות רבות, של פגיעה גופנית, בעיקר לילדים קטנים. כך עולה ממחקר שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת טנסי סאות'ווסטרן.

צילום: פיי וילק

רופאי ילדים במרכז בדקו נתוני חדר מיון לאורך שנה שלמה ואספו את מקרי פציעה בעקבות נפילה של מכשירי טלוויזיה על ילדים.  לרופאים שחקרו את הנושא התברר, כי הורים רבים אינם מודעים לרמת הסכנה ממכשירי טלוויזיה המוצבים בגובה, ואין להם מושג איך להציב אותן בבטיחות ואיך לשמור על חלוקת משקל שווה של צידי המכשיר. לדברי ד"ר פלויד אוטה, פרופסור חבר לרפואת ילדים במרכז הרפואי האוניברסיטאי, והמחבר הראשי של המחקר, במקרים רבים רוב המשקל של המכשירים נמצא בחלק הקדמי של הטלוויזיה. אם היא אינה מוצבת על משטח יציב, או אם הטלוויזיה אינה מעוגנת, חוסר האיזון בחלוקת המשקל מגביר את הפוטנציאל לנפילת המכשיר קדימה. גם על משטח יציב, טלוויזיה על "רגל" ללא עיגון מאחור איננה יציבה די, וילדים קטנים עלולים לגעת במכשיר ולגרום לו ליפול עליהם.

 

החוקרים מצאו כי למרות שהפציעות לא תמיד היו חמורות, הפוטנציאל לטרגדיה קיים, ולכן יש להגביר את המודעות אצל מבוגרים כדי שינקטו צעדים שימנעו אפשרות לאסון. 85% מההורים שרואיינו לצורך המחקר אמרו כי לא היו מודעים לרמת הסכנה. בארה"ב לבדה, לפי נתוני ועדת בטיחות המוצרים, כ-2,300 ילדים נפצעים בכל שנה מנפילה של טלוויזיה עליהם ומובהלים לחדר מיון לטיפול. מחקרים קודמים העלו, כי יש עלייה במספר המקרים בכל שנה. במחקר הנוכחי, שבו החוקרים ניסו לזהות שיטות מניעה, הוא הראשון שבו החוקרים תישאלו אישית את ההורים על הנסיבות שהובילו לפציעת הילד.

 

עורכי המחקר קוראים ליצרני הטלוויזיות לכלול במארז של כל מכשיר גם התקן עיגון אחורי, כמו רצועה ולהוסיף תוויות אזהרה למוצרים בלתי יציבים כמו טלוויזיות וגם מכונות למימכר ממתקים במקומות ציבוריים, הנוטות לנפול קדימה. לדברי ד"ר רובט טוד מקסון, מכותבי המחקר, "יש ליישם חינוך אגרסיבי יותר ולהזהיר את ההורים מסכנת הפציעה כדי שיבדקו את יציבות מכשירי הטלווזייה המוצבים גבוה או בצורה לא בטוחה.

 

החוקרים בדקו 26 מקרים שהגיעו לחדרי מיון ילדים בין נובמבר 2003 לאוקטובר 2004. טווח הגילאים של הילדים שנפגעו ממכשיר טלוויזיה נע בין שנה לשבע שנים. עוד ממימצאי המחקר" 9 ילדים אושפזו, כולל שניים במחלקה לטיפול נמרץ. 14 סבלו לפגיעות ראש, 9 נפגעו בזרועות או ברגליים. יותר משליש המקרים אושפזו לתקופה שנעה בין שעה לארבעה ימים, בעוד שהאחרים טופלו בחדר המיון ושוחררו לאחר טיפול. במקרה אחד היה צורך בתפירה של חתך גדול בפנים.

 

רוב מכשירי הטלוויזיה שנפלו על ילדים, 65% מהמקרים,  היו בגדלים שבין 20 ל-30 אינץ', טלוויזיות בגודל של 19 אינץ' ומעלה היו מעורבות בכ-5% מהמקרים. טלוויזיות בגדלים שבין 30 ל-40 אינץ' היו מעורבות ב-16% מהמקרים.

 

שלושה מתוך ארבעה הורים אמרו כי הילד טיפס על הריהוט כאשר התאונה אירעה, והשאר דיווחו כי הטלוויזיה הופלה על הילד על ידי מישהו אחר. כל מקרי הפציעה, למעט מקרה אחד, אירעו בביתו של הילד הנפגע. בקצת פחות ממחצית המקרים, ההורים היו עדי ראייה לתאונה של ילדיהם.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה