חוסר שינה פוגע בלימודים וגורם להפרעות קשבמחקר: ילדים שאינם ישנים מספיק מתקשים בלימודים
ילדים זקוקים לשעות שינה בכמות מספקת כדי לתפקד בצורה הטובה ביותר. חוקרים מהקליניקה הפסיכולוגית במכון פורסט במדינת מונטנה, קובעים בעקבות מחקר שביצעו, כי ילדים בריאים שאינם זוכים לפחות ל-10 שעות שינה כל לילה נאבקים ביום להישאר ממוקדים ויש להם קשיים גדולים יותר בלימודים. לדברי ד"ר גאהן פאלון, פסיכולוג קליני ממכון פורסט, במחקר שנמשך שלושה שבועות של 74 תלמידי בית ספר, נמצא קשר ישיר בין מניעת שינה לבין ההישגים של הילדים בלימודים והפרעות קשב.
מימצאי המחקר הוצגו במסיבת עיתונאים בכינוס איגוד הרפואה האמריקני בוושינגטון הבירה ופורסמו בגיליון דצמבר 2005 של המגזין Sleep. לדברי ד"ר פאלון, מימצאי המחקר ישפיעו על הדרך שבה מטפלים קליניים מבינים את בעיות הקשc אצל ילדים. במסגרת הניסוי הוגבלה השינה של ילדים בכיתות א' ו-ב' ל-8 שעות בלילה לשבוע שלם. ילדים בכיתות ג' ומעלה הוגבלו ל-6 וחצי שעות שינה בלילה. לפני המחקר, זכו הילדים הנבדקים למנת השינה הנחוצה והיו להם הישגים נאים בלימודים. לדברי ד"ר פאלון, הגבלת שעות השינה איפשרה לחוקרים לבודד את ההשפעה של שעות השינה על התיפקוד בבית הספר. "סביר שילדים אחרים, שנמצאים בסיכון פסיכולוגי לגבי למידה ובעיות קשב, עלולים להיפגע עוד יותר בגלל שעות שינה מוגבלות". הוא המליץ כי אצל ילדים, שזוהו על ידי הוריהם ומוריהם כמתקשים בלימודים, ייבדקו קודם כל הרגלי השינה. לדבריו, "מספר שעות שינה קטן מהדרוש עלול להשפיע ישירות על היווצרות בעיות בלמידה". צילום: מאיה אהרוני לדבריו, שינה בלתי מספקת עלולה להיות המקור המרכזי לבעיות קשב, אבל מספר שעות קטן אינו מסביר את כל המקרים של בעיות התנהגות והיפראקטיביות. הסבר סביר יותר הוא שבעיות קשב ומניעת שינה חופפים בדרך מסויימת, אבל עדיין לא יודעים כיצד. מניעת השינה עלולה להפחית גם את יעילותן של תרופות לטיפול בהיפראקטיביות ובבעיות קשב. "התוצאות שלנו מצביעות על כך שפחות שעות שינה עלולות להשפיע לרעה על פעולות ריפוי ולהפחית את השיפורים בבית הספר. הגדלת המינון של התרופות הללו עלולה לגרום לילדים חסרי השינה הרעה ולא שיפור".
מתוך 74 הילדים שנבדקו במחקר, 39 היו בנים וכולם היו בגילאים שבין 6 ל-12 שנה. ילדים עם היסטוריה רפואית אישית או משפחתית של בעיות פסיכיאטריות שטופלו בתרופות, כולל הפרעות קשב, לא נבדקו במחקר. משתתפי המחקר היו בעלי בריאות טובה ובעלי הישגים ממוצעים ולמעלה מהממוצע בלימודים. 81% מהנבדקים היו מהגזע הלבן ורובם הגיעו ממשפחות במעמד הבינוני והעליון.
בשבוע הראשון של המחקר הילדים המשיכו לישון לפי לוח הזמנים הרגיל שלהם, וכך גם בשני סופי השבוע בהמשך המחקר. כדי לבצע ביקורת השוואתית, ילדים שנמנעה מהם שינה מלאה במשך שבוע של בדיקה, עברו בשבוע שלאחר מכן לשינה של 10 שעות בלילה.
כדי להעריך את ההישגים בלימודים ואת רמת הקשב בבית הספר, מורי הנבדקים התבקשו למסור הערכה בסוף כל שבוע מתקופת המחקר. המורים נשאלו שאלות כמו: האם הילד התקשה להישאר ער בכיתה, לפחות פעם אחת ביום, או "לפעמים". הם גם התבקשו לספק מספר אחוזי כדי להעריך כמה מהר למד הילד חומר חדש.
תוצאות המחקר הראו כי במהלך תקופת החסך בשינה הילדים היו איטיים בתגובותיהם, ולא היפראקטיביים או אלימים. התוצאות גם הראו, כי גיל הנבדקים לא היה מרכיב משמעותי בהישגים בלימודים.
"ילדים אינם זוכים לשעות שינה מספיקות מאותן סיבות שהמבוגרים אינם זוכים למספיק שעות שינה", אומר ד"ר פאלון. "אנחנו היום חברה שפועלת 24 שעות ביממה. גם אנחנו מכורים לשעות הערות שלנו, והשינה היא משהו שמפריע". ד"ר פאלון אמר, כי הוא מייעץ להורים להוציא מחשבים ומכשירי טלוויזיה מחדרי הילדים מכיוון שאלה תורמים להגדלת שעות הערות. הוא גם ממליץ על מישטר שעות שינה קבוע ועל שיגרת השכבה קבועה. ד"ר פאלון גם הזהיר, כי תוצאות המחקר דורשות לאישרור על ידי מחקרים עם מספר גדול יותר של נבדקים ובאוכלוסיה מגוונת יותר.
|
כתבות בנושא:
|