בגישה צמחונית: מהו "מזון בריא" לתינוקות ומהו ילד "בריא"

מזון לתינוקות וילדים בגישה הצמחונית
|
הדפס
|
שמור

 

אחד הגולשים לאתר שלי שאל: בכל מקום אני רואה הגדרה אחרת ל"בריא". איך אוכל לדעת אם הילדים שלי בריאים?


תשובתי: אני יכול להבין את התסכול שלך. ככל שאנו לומדים יותר ויותר על הגוף שלנו, כך קשה יותר להבדיל בין עובדות לדמיון. אנסה לשים את הדברים בפרופורציה.

 

ילד בריא אינו רק ילד שאינו חולה. הוא גם מתפקד בצורה הטובה ביותר במהלך היום. הוא משחק בעוצמה, מתרכז בקלות, יש לו כושר טוב והוא נינוח ונחמד. רק לעתים נדירות הוא מתלונן על כאבי בטן והוא ישן היטב. בניסיון שלי במרפאה, ילד בריא הוא ילד האוכל את המזונות הנכונים. הוא נמנע משומנים ומסוכרים ואוכל הרבה סיבים. המקורות הטובים ביותר לסיבים הם קטניות(שעועית יבשה ואפונה) גרעינים, פירות טריים וירקות.

 

כשאני מנסה לשוחח עם הלקוחות הצעירים שלי על הנושא, הם נלהבים לספר לי על כל האנשים שהם מכירים, שאוכלים "ג'אנק פוד" והם "בסדר". אז אני מסביר, שאם אתה בונה קיר מבלוקים מתפוררים ומשתמש בדבק פלסטי במקום מלט, הקיר אולי ייראה נפלא לתקופה קצרה. אבל כאשר הוא יהיה בן 20 או 30 שנה, הקיר יתחיל להתמוטט. באותה דרך, העצמות והשרירים שנבנו מאוכל זבל לא ישרדו כמו אלה שנבנו מהמזונות הטובים ביותר.

צילום: פוטו-ראק

בשנים הראשונות לחייו של הילד, אתם אחראים אחריות מלאה על מה שהוא שותה ועל מה שהוא אוכל. אין שום תירוץ לא להנחות אותו בשנים המעצבות הללו לאכול מתפריט מצויין. אתם קובעים כך את דפוס האכילה שישרוד בשמונים השנים הבאות, ואולי אף יותר. זו אחת המתנות הטובות ביותר שתתנו אי פעם לילד שלכם: בריאות טובה והרגלי אכילה טובים.

 

זכרו, רצוי לנהוג בעדינות כאשר אתם משפרים את התפריט של בני המשפחה. חלק מן המשפחות מסתדרות עם שינויים קיצוניים אבל יש משפחות הזקוקות לגישה הדרגתית, המובילה אותן אט אט הרחק ממזונות אהובים אך לא בריאים. מצאו מה מתאים למשפחה שלכם כאשר אתם פוסעים בדרך של שיפור הבריאות שלכם על ידי שיפור המזון.

 

התזונה האופטימלית עבור ילדים ומבוגרים כאחד היא תזונה שהמוקד שלה הוא פירות, ירקות, קטניות וגרעינים. קטניות כולל חומוס, עדשים, אפונה, שעועית וכדומה, שהם המקור הטוב ביותר לחלבונים מן הצומח. כל הירקות הטריים והפירות מספקים ויטמינים ומינרלים. גרעינים כמו אורז מלא, כוסמת ואמרנת מספקים חלבונים וסיבים.

 

כאשר מזונות אלה מרכיבים את התפריט הקבוע שלך, אתה נמצא במצב אופטימלי. כאשר אתה בוחר להוסיף לתפריט בשר, דגים או מוצרי חלב, אתה עלול להקטין את היתרונות של תזונה מאוזנת. התזונה של רוב האנשים היום הינה סטייה גדולה מן התפריט שיכול לסייע לשמור על בריאות טובה. אני לא מנסה לומר לך שאינך יכול "לחטוא" מידי פעם. יש תמיד אירועים מיוחדים. יום הולדת במשפחה או ארוחת חג הם זמנים מצויינים למקרה שתרצה לפנק את עצמך ואת ילדיך. סטייה לפעמים מתוכנית האכילה בריאה לא תפגום בבריאותך. הסכנה היא שאתה מתחיל לחשוב שאם סטייה אחת לא הזיקה, אז אולי גם שתי סטיות ושלוש לא יגרמו נזק. זה עלול להוביל להרגלים לא בריאים, שאחר כך יחזרו כמו בומרנג.

ילדים אפשר לכוון לתפריט אופטימלי במשך מספר שנים בלי קושי רב. עד גיל שלוש אתה פשוט אומר לילד "לא יהיו לנו עוגיות בבית. אנו לא אוכלים סוכריות. במשפחה שלנו לא אוכלים בשר". ילדים בשנים האלה יאכלו מה שיתנו להם לאכול.

 

בסביבות גיל שלוש, תצטרכו להתחיל לעמול על הסברים ונימוקים. אז אפשר להתחיל לדבר על גדילה של שרירים חזקים, כדי שיוכלו לרוץ מהר ולשחק. כאשר הילדים גדולים מספיק כדי ללכת למסיבות, הם יהפכו מודעים על אפשרויות אחרות לתפריט. זה הזמן להסביר מדוע הם חייבים להמשיך לאכול כפי שלמדו בבית.

 

אני מסכים שילדים חייבים ללמוד לבחור בעצמם. אבל אם הבחירה שלהם כוללת חציית כביש לבד, או משחק בגפרורים, מייד תטלו מהם את זכות הבחירה. לדעתי, אם הילד בוחר לאכול מזון לא בריא, זו בחירה מסוכנת לא פחות. ילדים צעירים אינם חושבים על השפעה לטווח ארוך של מעשיהם. גם בני נוער נמצאים באותה סירה. זו הסיבה שכל כך חשוב להנחיל לילדים מוקדם הרגלי אכילה בריאים, כך שזה יהיה עבורם טבע שני כשיגיעו לבית ספר תיכון.

 

בדרך כלל, כאשר הורה מגיע למרפאה שלי עם ילד הסובל מהפרעות במעיים הוא כבר מכיר את תפריט באת"ט שלי (בננות, אורז, תפוחים ותה) – המזונות המסורתיים המשמשים להרגעת המעיים. שיניתי קצת את תפריט באת"ט שלי כדי לכלול בו טוסט במקום תה, ולומר להורים להשתמש בו, כשמאכילים ילדים עם בעיות בעיכול. במקום רק להפוך את תפריט באת"ט לתרופה, הורים יכולים לקבוע את התפריט לבסיס המזון של ילדיהם. אני מציע להוסיף פירות נוספים וגרעינים ומיגוון ירקות. זה המזון שתתנו לילד לא רק כשהוא חולה אבל בכל יום של שארית חייו. זה התפריט שישפר את יכולת ההחלמה ויביא לבריאות מירבית!

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה