מה קורה לתינוק בלידה מוקדמת

הטיפולים, הסיכונים, הבעיות, וסיכויי ההחלמה של מי שנולדו טרם זמנם
|
הדפס
|
שמור

 

תינוקות הנולדים טרם זמנם מתחילים את חייהם קצת מאחור. הריאות שלהם עלולות להיות לא מספיק מפותחות כדי לקלוט את החמצן ולשחרר פחמן דו חמצני. המעיים שלהם עלולים לא לספוג את המזון הייטב ומערכת העצבים המרכזית שלהם עלולה לא לאפשר להם לשמור על טמפרטורת גוף יציבה.

 

לעיתים הם יצטרכו לנשום חמצן, דרך צינורות באף ולעתים גם מכשיר הנשמה. קלוריות תוך ורידיות יכולות להשביע ולהחזיק גם את התינוקות הרגישים ביותר ומעבר הדרגתי מהאכלה ממבחנה ליניקה או לבקבוק תאפשר לבטן ולמעיים להתבגר בלי להסתכן בנזק.

 

גם תינוקות שנולדו שבוע או שבועיים מוקדם מהמועד, עלולים לסבול ממצוקה נשימתית של טרם זמנם RDS, אבל זה בדרך כלל קורה בהריון שנמשך פחות מ-35-34 שבועות (6-5 שבועת מוקדם מידיי). אם לידה מוקדמת צפויה ואין אפשרות למנוע אותה, מיילד יתן לאם המצפה זריקה של סטרואידים כדי להאיץ את הבשלת הריאות.  תרופה פשוטה זו שעל פניה היא גם אינה מזיקה, הצילה את חייהם של תינוקות במספר עצום, ומנעה אישפוז מעוד הרבה אחרים. לרופא שלך אולי אין הרבה זמן להסביר לך בפירוט מתי זה נחוץ בשעת חירום, אבל כדאי לדעת שזה עובד וזה בטוח.

להלן כמה תשובות לשאלות נפוצות על השפעת הלידה המוקדמת על הישרדות התינוק, התפתחות, החלטות לגבי חיסונים ודינמיקה משפחתית.

 

שאלה: גיסתי ילדה 5 שבועות לפני הזמן. היא מעשנת, ושמעתי שעישון עלול לגרום ללידה מוקדמת. האם זה נכון ומה הם הסיכויים שלי ללדת לידה מוקדמת?

 

תשובה: כן, עישון וטיפול לקוי לפני הלידה עלולים להגביר את הסיכון ללידה מוקדמת. משקל נמוך בלידה, תזונה לקויה, שימוש בסמים, גיל האם פחות מ-18 שנה או מעל 40, עלולים להוביל ללידה מוקדמת. רופא קשוב בשיתוף עם אם לעתיד המודעת לבריאותה צריך לזהות את גורמי הסיכון ואת הסימנים ללידה מוקדמת קרבה. לידה מוקדמת ניתן בדרך כלל לעכב עם הפחתת פעילות, שמירת הריון (מנוחה מלאה) ותרופות. ודאי בבקשה שאת משוחחת על הסימנים הללו עם הרופא בביקורים הראשונים שלך אצלו במהלך ההריון.

צילום: פבלו גונזלס

שאלה: התינוק של חברה שלי אובחן כסובל מ-CP. הוא נולד 8 שבועות לפני הזמן, אושפז במשך שישה שבועות והיו לו כמה סיבוכים במהלך האישפוז. האם יש קשר בין CP ללידה המוקדמת?

 

תשובה: תינוקות עם בעיות נוירולוגיות או בעיות פיזיות נולדים גם בלידה מוקדמת. איננו יודעים מדוע בדיוק. גם איננו בטוחים אם CP (אבחנה רחבה המקיפה בעיות מוטוריות ואינטלקטואליות של תינוקות, ילדים ומעבר לכך) הוא הגורם ללידה המוקדמת.האפשרות האחרת היא שהתינוקות שעברו לידות קשות ולאחר מכן נזקקו לתוספת חמצן, פיתחו זיהומים והם סובלים מפגיעה במערכת העצבית שאנו מכנים CP. זהו נושא רפואי שקשה לדון לגביו עם הרופא שלך. האיבחון לגבי החלמה משתנה מאוד וראיתי הרבה תינוקות שנראו במצב עגום בהתחלה, ולאחר מכן הראו התאוששות נפלאה לאורך כמה חודשים או שנים. אני הפכתי למאמין גדול בכך שהאופטימיות כמעט תמיד משתלמת.

 

הנה החלק הקשה: מעטים יבלו זמן רב ביחידת טיפול נמרץ ילודים. זה מה שתרא ביחידה: התינוקות שנולדו טרם זמנם מוזנים בהזנה תוך ורידית אחת ולפעים גם שלוש במקביל. אחת או שתיים יוצאות מהטבור, שם מספקים כלי הדם ששימשו את חבל הטבור את הגישה הטובה ביותר לנוזלים ולתרופות. תוספת חמצן מוחדרת באמצעות מסיכת חמצן, צינורות דרך האף או צינור אנדוטרכיאלי ממכונת הנשמה. פג נראה הרבה יותר עדין והרבה יותר חולה מאשר הוא באמת. והתגובה הראשונה שלכם עלולה להיות פניקה ופחד. ודאו שהכל, בוודאות הכל, מוסבר לכם במהלך השעות הראשונות וכי העידכונים והסברים לשינויים ניתנים לכם בתדירות גבוהה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה