לאכול נכון בהריון

תזונת הריון בעיניים סיניות
|
הדפס
|
שמור

ההריון, הוא אולי החוויה המדהימה ביותר בחיי האישה. זו תקופה של פריחה, שבסופה אנו נוכחים בפלא הבריאה. אך עם זאת, זו תקופה של שינוי, לעיתים קשה ומלווה בתופעות נעימות פחות כמו בחילות, אינסומניה (נדודי שינה), מצבי רוח קיצוניים ועוד.

תופעות אלו ואחרות, שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מחיי האישה ההרה, ניתנות למניעה ולטיפול ע"י הקניית אורח חיים ורכישת הרגלי תזונה נכונים.

 

תזונה כללית

בתקופת ההריון, המזון שהאם אוכלת עובר לעובר, לכן רצוי לשים דגש על איכות המזון. יש להימנע ממזון מעובד, עישון, אלכוהול וקפאין ולהגביר את צריכת המזון הטרי. ירקות ירוקים, חיטה צעירה המכילים כמות גבוהה של חומצות שומן אומגה 3 (החשובים להתפתחות מוחו של העובר), חומצה פולית וויטמין B12 (החשובים ליצירת הדם).

 

בשליש הראשון, שלב בו ההתפתחות איטית יחסית, חשוב לאכול ארוחות קטנות ולעיתים קרובות יותר במהלך היום . מגוון של פירות וירקות יעשיר את האם ואת העובר בוויטמינים ובמינרלים חיוניים. עדיף להימנע ממזון מטוגן, מתובל או חריף מדי, העלולים ליצור חומציות בקיבה ותופעות של צרבות, בחילות והקאות.

 

בשליש השני, בו ההתפתחות של העובר מואצת, רצוי להרבות בצריכת חלבונים, החשובים לייצור דם ולהרבות באכילת סידן החשוב לגדילת העצמות.

 

בשליש האחרון של ההריון התפתחות העובר מגיע לשיאה. על האם לשים דגש על איזון צריכת החלבון מן החי ומן הצומח ולהימנע ממזון מלוח העלול לגרום לה בצקות.

 

לאורך כל ההריון, רצוי להימנע מצריכת סוכרים מוגברת כדי למנוע התפתחות סוכרת.


הריון בעיניים סיניות

ההריון הוא תוצר של פגישת פסגה בין אנרגית המקור של האם לזו של האב. כאן בא למימוש הפוטנציאל האנרגטי הטמון בנו.ע"פ הרפואה הסינית, ישנם מספר איברים האחראים על תהליך ההריון. חוסר איזון או חולשה באחד מהם יכול לגרום לתופעות הנעימות פחות, המלוות לעיתים את ההריון.

 

הטחול
הטחול אחראי  על הנעה והתמרה של המזון ולוקח חלק בתהליך הפיכתו לדם. בתקופת ההריון, כשנפח הדם גדל במהירות, הטחול צריך לעבוד קשה יותר על מנת "לעמוד בקצב" השינוי ויש לו נטייה להיחלש, מצב שמתבטא בעייפות, בכבדות ובסימני ליחה (שיעול, הפרשה וגינלית, דלקות בדרכי השתן ועוד).

 

תפקיד נוסף של הטחול הוא להחזיק את האיברים במקומם ואת הדם והנוזלים בכליהם. חולשה שלו יכולה להתבטא בצניחת אברי הבטן לאחר הלידה, טחורים ובצקות.

 

הסוכרת, גם היא מחלה שעלולה להתעורר במהלך ההריון, גם אם לא הייתה קודם לכן. במקרה זה מתוסף לחולשת הטחול גם חוסר ב-YIN (החלק הקר,הפנימי והמזין של הצמד YIN &YANG). לרוב, סימני חולשה (עייפות,חיוורון ויציאות רכות) יבואו לידי ביטוי בשילוב עם סימני חום (רעב, שתן תכוף, ריח רע בנשימה, פה יבש וגרד בעור).

 

לחיזוק הטחול 

  • ירקות כתומים (בטטה, דלורית, גזר וכו').
  • הימנעות מממתקים, משקאות מוגזים ומוצרי חלב שיוצרים ליחה.
  • דגנים מבושלים (דייסת שיבולת שועל, כוסמת, קינואה וכו').
  • אכילת ארוחות קטנות ופשוטות.

 

לחיזוק ה-YIN

  • הימנעות מקפאין ועישון.
  • מזון המכיל נוזלים (מרקים, דייסות ותבשילים).
  • פירות וירקות כמו מלפפון, עגבנייה אשכולית, לימון ואגס.
  • טופו, תפוח אדמה, יוגורט וגבינות עיזים.

 

לטיפול בטחורים 

  • להוסיף סיבים תזונתיים ושתיית מים מרובה.
  • תוספת של אבץ, ויטמין B6, פלבנואידים עם ויטמין C.
  • מריחה מקומית של קרם הממליס וישיבה באמבט מים פושרים עם 4 טיפות שמן ברוש.  

 

מרידיאן "ים הדם"

למרדיאן CHONG חשיבות גדולה בתקופת ההריון. זהו מרדיאן עשיר בדם שזורם מאיזור אברי המין לכיוון החזה. הוא שאחראי להפוך את חומר הדם לחלב אם. מכיוון שההריון דורש כמות גדולה של דם, ה-CHONG נדרש למאמץ יתר והזרימה כלפי מעלה מתעצמת, ומביאה עימה בחילות, הקאות וצרבות.

 

למניעתן :

  • תוספת ויטמין B6 בשילוב הצמח זנגביל (ג'ינג'ר), ויטמין C + ויטמין K.
  • הימנעות ממזון מטוגן, חריף ומשתיית תה או קפה.
  • חליטת מליסה או קמומיל (בבונג).

אם כל אלו לא עזרו, ניתן להתנחם בעובדה שהבחילות נפסקות, בד"כ, עד סוף החודש השלישי.

 

הכבד

הכבד אחראי על זרימה חופשית ודינאמית של הדם, האנרגיה והרגשות. אם מסיבה כל שהיא (תזונה לקויה, רגשות מודחקים, חוסר פעילות גופנית ועוד), יש חסימה בזרימת הכבד, האנרגיה בגוף נתקעת ויוצאת מכלל שליטה, וכמוה גם האישה שתחווה אי שקט, עצבנות רגישות יתר ונדודי שינה.

 

בעיה נוספת, שעלולה להתעורר עקב תקיעות הכבד, היא יתר לחץ דם. לאנרגיה תקועה יש נטייה לעלות במהירות כלפי מעלה, לגרום לכאבי ראש, תחושת חום פנימי, פנים סמוקות, יובש בפה וצריבה בעניים.

 

לאיזון הכבד 

  • תבלינים כמו גרגר הנחלים, שמיר וכורכום.
  • בצל ירוק, אורז מתוק, נבטי דגנים, קטניות וזרעים, אפרסקים, דובדבנים וערמונים.
  • תרגול יומי של יוגה, טאי-צ'י והתעמלות קלה מניע את הגוף ומרגיע את הנפש.

 

הטעם החמוץ (הקשור ברפואה הסינית לכבד) מאפשר לרקמות להשתחרר מרעלים ע"י פעילותו המכווצת ומניע את הכבד, ראייה לכך היא כמיהתן הידועה של נשים הרות למלפפון חמוץ!

 

לסיכום, בתקופת ההריון, חשוב לשמור על תזונה מאוזנת, שתכלול את כל אבות המזון ותספק את כל המרכיבים החיוניים להתפתחות העובר ולבריאותה של האם. והחשוב מכל, הוא להקשיב לגוף ולחטוף מדי פעם גלידה ב 8 טעמים עם סירופ שוקולד כי מה שטוב לנפש-טוב גם לגוף!

 

הנאמר בכתבה אינו מחליף יעוץ מקצועי אישי. 

תגובות הגולשים