להישאר רגועה במהלך ההיריון

הלחץ עלול להשפיע אם הוא נמשך לאורך זמן
|
הדפס
|
שמור

תקופת ההיריון היא תקופה ייחודית בחיי האישה. להיריון הראשון וגם לאלה הבאים אחריו השפעה ניכרת על חיי האישה בכל המובנים, החל מהדינאמיקה הזוגית, דרך קשיים פיזיים בעיקר בשלבים מתקדמים של ההיריון וכלה בדאגה רבה לשלום העובר. כל אלה עלולים לגרום לאישה ללחץ רב במהלך ההיריון. אומנם לא הוכח שהוא גורם הפוגע בבריאות התינוק, בשל מורכבות המדידה של לחץ וההתייחסות האינדיבידואלית של כל אחת, אך בהחלט עלול להשפיע אם הוא נמשך לאורך זמן וגורר השפעות מערכתיות על גוף האישה.

צילום: סטודיו פרפרים בבטן, צילומי הריון

במהלך ההיריון נמצאת האישה במרוץ הכולל בדיקות רבות וגופה עלול לעבור תופעות, כגון כאבי בטן ואגן, בחילות והקאות, רטיבות יתר בתחתונים, דלקות בדרכי השתן וכו'. אמנם מרבית הנשים לא סובלות מכל התופעות הנ"ל במהלך ההריון. מעבר לכך, רוב הנשים ממשיכות במרוץ העבודה וגידול הילדים הנוספים, אם יש. נראה, כי כמעט בלתי אפשרי להישאר רגועה בהיריון, יחד עם זאת הקפדה על מספר הרגלים והענקת תשומת לב לגוף ולעובר יכולה לסייע בהורדת מפלס הלחץ ולאפשר לאישה לצלוח את תקופת ההיריון בצורה רגועה יותר עד היום המאושר.


אורח חיים 


תזונה נכונה
זכרי- את אמנם בהריון אבל אין לאכול בשביל שניים. במהלך ההיריון חשוב להקפיד על תזונה נכונה, שתספק לאישה את האנרגיה הנדרשת לה ולעובר את אבני הבניין ההכרחיים להתפתחותו התקינה. תפריט האישה צריך לכלול שפע של ירקות בדגש על כתומים וירוקים (עליים), פירות, דגנים מלאים, קטניות, בשר עוף ודגים, ביצים מבושלות (אחת ליום), מוצרי חלב, שומן בלתי רווי ממקורות כגון זיתים, טחינה, אבוקדו ואגוזים ושקדים לא קלויים. על האישה להימנע ממאכלי ביצים, בשר ודגים שלא בושלו בצורה מספקת, ממוצרי חלב לא מפוסטר, מאלכוהול, ומצריכה רבה מדי של קפה (מומלץ לא לצרוך מעל 5 כוסות קפה ביום). כמו כן, מומלץ לצרוך חומצה פולית במינון של 400 מק"ג ליום בשלושת החודשים הראשונים להיריון על מנת להוריד סיכון למומים מולדים. בנוסף, חשוב ביותר להקפיד על תוספי ברזל בהריון. צריכת הברזל בהריון הינה עצומה (לאם לעובר ולשילייה), העובר צורך את מלאי הברזל שלו מאמו, דבר העלול לדלל את מאגרי הברזל של האישה. מעבר לכך, מומלץ לאכול בשעות קבועות, אך יחד עם זאת להיות קשובה לצרכי הגוף המשתנים ביחס לתקופה שלפני ההיריון וגם תוך כדי ההיריון.


עבודה במהלך ההיריון
נשים רבות ממשיכות לעבוד במהלך תקופת ההיריון, ואין סיבה שזה לא יקרה. יחד עם זאת, מומלץ לדאוג מידי פעם לקחת נשימה ארוכה ולהירגע. שעות עבודה קבועות יכולות לעזור, אם כי זה לא תמיד אפשרי. יש לזכור להקפיד על תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית נכונה. שמירת הריון הינה מצב שנשמר רק למצבים קיצוניים שבהם קיימת סכנה אמיתית לאם ולעובר, וכאמור רצוי להמשיך לעבוד כרגיל ולזכור שהריון איננו מחלה!

 

פעילות ספורטיבית
הכלל החשוב ביותר בפעילות ספורטיבית בכלל ובפעילות בהיריון בפרט הוא להיות קשובים לגוף. היריון זו לא תקופה לשיפור הכושר הגופני ולשריפת שומנים. למרות זאת, ניתן לבצע פעילות גופנית מתונה במשך 20-30 דקות בתדירות של אחת ליומיים. הפעילות יכולה לכלול הליכה, יוגה, פילאטיס ועוד. יש להקפיד שהפעילות לא תביא את האישה לאפיסת כוחות ולא תגרום לעליית חום הגוף.
את הפעילות יש לבצע בשלב של היום בו מרגישים אנרגיה מרבית והרגשה כללית טובה, דוגמא: אם יש בחילות בשעות הבוקר מומלץ להתאמן בצהריים.


מעקב עצמאי


מעקב תנועות עובר
נשים רבות מגיעות לרופא בשל ירידה בתנועות העובר כאשר אינן מרגישות אותו בועט, מחשש של סכנה לחייו. עם זאת, עובר שאינו בועט ייתכן וישן ולכן אין צורך להיכנס לפאניקה. מומלץ לכל אשה לקיים מעקב תנועות עובר פעמיים ביום החל מהשבוע ה-30 להריון, כלומר לספור תנועות עובר במשך חצי שעה, כאשר 4-5 תנועות הוא מספר תקין. חשוב לציין שתנועה איננה בהכרח בעיטה עזה. אם לא חשים בתנועות ניתן לשכב על הצד או לאכול כדי לעורר את העובר, אם כי מחקרית לא הוכח כלל שאכילת שוקולד בהכרח גוררת עליית תנועות.


בדיקת רטיבות בתחתונים (חשש לדליפת מי שפיר)
נשים רבות במחצית השנייה של הריונן מרגישות תחושות של רטיבות יתר בתחתונים, שהן מפרשות כדליפת מי שפיר, שמסוכנת לאם ולעובר. אך רטיבות יתר בתחתונים יכולה לנבוע גם מהפרשות מוגברות, מזיהום או מדליפת שתן, שנפוצה בהריון. חשוב לבדוק מה הצבע של הנוזל המופרש ומה ריחו כדי לקבוע האם מדובר בדליפת מי שפיר או בדליפת שתן, שאינה מסוכנת. אם הנוזל הוא צהבהב ובעל ריח של שתן, כאשר האישה מרגישה שהיא חייבת ללכת לשירותים פעמים רבות במהלך היום- ככל הנראה מדובר בדליפת שתן. אם הנוזל המופרש הוא שקוף עד צהבהב ובעל ריח של זרע או חרובים, ייתכן שמדובר בדליפת מי שפיר. מומלץ להחזיק בארון התרופות ערכה מהסוג הנמצא בשימוש בחדרי מיון, אך נמכרת גם בשוק הפרטי למטרות בדיקה ביתית של דליפת מי שפיר, כגון 'מיטסט'. ערכה כזו מאפשרת לבדוק האם מדובר בדליפת מי שפיר אשר מחייבת הגעה מיידית לרופא, כדי לא להסתכן בזיהומים לאם ולעובר, או שאפשר להירגע כי מדובר ברטיבות שמקורה בדליפת שתן או הזעה.

 

מעבר לכך, צריך לשמור על ערנות לנושאים נוספים הדורשים טיפול רפואי כגון כאבים בבטן או באגן שעלולים לנבוע מצירים מוקדמים, התקשות של הרחם (ניתן לשים את היד על הבטן ולחוש זאת) וכאב המתחיל מהגב ומתקדם אל הבטן הם הסממנים לצירים. כמו כן, דימום הוא תופעה מסוכנת בכל שלב של ההיריון, יש להגיע לרופא מיידית עם זיהוי של דימום כדי לאבחן ולטפל בהקדם האפשרי בבעיה המתפתחת.


מעקב רפואי 
במהלך ההיריון מבצעת האישה בדיקות רבות, מומלץ לערוך "יומן היריון" הכולל מעקב אחר כל הבדיקות שבוצעו ושצריכות להתבצע בהמשך
מעבר להקפדה על אורח חיים נכון ומעקב רפואי ועצמאי, הסביבה היא גורם נוסף המסייע לאישה להישאר רגועה החל מתמיכת בן הזוג והילדים וכלה בתמיכת המערכת הרפואית, אך זה כבר נושא למאמר אחר.
נכון, תקופת ההריון לא פשוטה וזו בדיוק הסיבה שעליך להיות במיטבך. חשוב לזכור שבסופה של התקופה יגיע היום המאושר. שיהיה במזל!

 

הכותב, פרופ' אייל שיינר, הוא יו"ר ועדת ההתמחות ורופא בכיר בחטיבת מיילדות וגינקולוגיה בבית החולים סורוקה

תגובות הגולשים