איך לשמור על שגרה איכותית בימים ללא שגרה?

רעיונות ומענה לשאלות שמטרידות הורים
|
הדפס
|
שמור

אחת השאלות שמעסיקה את כולם בימים אלה, היא: איך לשמור על שגרה? והאם זה חשוב ואפשרי?

צילום: יחסי ציבור

בימים אלה כולנו חווים אי סדר ואי וודאות וגם שינויים משמעותיים בחיי היומיום, אז התשובה היא כן... חשוב לשמור שגרה ועל סדר יום, גמיש אומנם, אבל ברור. מהסיבה הפשוטה, לילדים צעירים אין שעון, והיכולת שלהם להבין מה מתרחש וגם לצפות לדברים מתבססת בעיקר על פעולות שחוזרות על עצמן.

 

תחושת ביטחון היא אחת הדברים לה פעוטות וילדים זקוקים יותר מכל בימים אלה. ככל שהדברים יותר ברורים הם חווים יותר ביטחון ושליטה בעניינים וגם מפנימים תחושה שיש להם על מי לסמוך ויש "מבוגר אחראי" שלוקח אחריות על חיי היומיום.

 

יחד עם זאת, אין צורך להיצמד לשגרה של הימים שלפני הקורונה. חשוב שתקשיבו לצרכים שלכם ושל הילדים שלכם, במיוחד כשכולנו מבינים שלפנינו תקופה ארוכה של שגרה חדשה. קיבעו סדר יום שאתם יכולים לעמוד בו בכייף, שימו לב להתנהגות של הילדים ועשו התאמות לפי הצרכים שלהם.

 

הדרך הכי טובה היא לנעוץ כמה עוגנים בסיסיים במהלך היום. לשלב בין הרגלים וכללים, בריאות, פעילויות כייפית וחוויתיות ולמידה או עשייה משמעותית. אחד הדברים הבסיסים הוא להתלבש בבוקר, וללכת לישון עם פיג'מה, על מנת להפריד בין זמן שינה לחיי היומיום. מה ללבוש? לא חשוב. יכול להיות מטרנינג ועד ארוחה חגיגית בה כולם מתלבשים בהתאם. כמובן שמירה על כל הדברים הבסיסיים כמו צחצוח שיניים, מקלחת, וכו'.

 

סדר יום לדוגמא ישלב בין התארגנות בבוקר, ארוחה, משחק כייפי, זמן עבודה של ההורים ומשחק חופשי של הילדים, ארוחת צהרים ומנוחה ושוב פעילות משותפת כייפית, והתארגנות לארוחת ערב ושינה.

 

חשוב לדבר על הדברים, לשתף את הילדים בכל גיל בתוכנית היום, גם תינוקות ופעוטות מבינים את המשמעות של הדברים גם אם לא תמיד כל התוכן ברור להם. לאמר "עכשיו נעשה...ואחר כך...".

 

אפשר לשאול את הילדים מה ירצו לעשות מחר, ולתכנן ביחד את היום. כך הם יקומו לתחושת וודאות יותר ברורה וזה ייתן להם גם מוטיבציה לקחת חלק פעיל בשמירה על השגרה.

 

להזכיר להם בכל בוקר מחדש את תוכנית היום. תתפלאו, אבל יש סיכוי גדול שכשהם יהיו שותפים לתכנון הם גם יהיו השומרים הכי טובים על הסדר.  עם זאת, מכיוון שלפנינו זמן ארוך של ביחד, שם המשחק הוא גמישות. אם אתם מרגישים שהדברים לא מסתדרים, שאתם עייפים, שהילדים מתעייפים, דברו על זה ו"חשבו מסלול מחדש", אבל אל תשכחו לעדכן אותם או להעלות את הקושי ולחפש פתרונות ביחד, בהתאם לגיל וליכולת.

 

אם בבית יותר מילד אחד מומלץ למצוא זמנים של כייף ביחד וגם זמנים בהם אתם מקדישים תשומת לב לכל אחד מהם בנפרד. ממליצה להגדיר את הזמנים בצורה ברורה: זמן כיף עם ...  ואח"כ זמן כייף/ שיחה עם.... אם יש לכם פעוט ותינוק אתם יכולים להיעזר בהמחשה ויזואלית ובכל מקרה להגדיר: עכשיו זמן תינוקי ואח"כ יהיה זמן כייף של ...

 

אותו עיקרון של הכנה מראש באמצעות תקשורת והסבר נכון לכל דבר שאתם עושים עם ילדים בכל גיל. ככל שתתמידו תגלו שהקשר ביניכם לבין ילדיכם מתחזק והם מגויסים למען הביחד המשותף. חשוב לזכור שילדים אוהבים לעזור בבית! זה מחזק להם את תחושת השייכות והמשמעות, הם מרגישים מועילים ומתוך כך גם מפתחים ביטחון עצמי ועצמאות.

 

תנו להם משימות וגם בקשו מהם עזרה בדברים שאתם עושים. ככל שתפעלו יותר ביחד תרוויחו לטווח הרחוק מערכת יחסים בריאה וקשר ותקשורת משמעותית.

 

כולנו בתקופה מאתגרת, עם הרבה לחצים מסוגים שונים ויחד עם זאת, לפנינו הזדמנות לעצור, להתמקד ולצאת מחוזקים.

 

חשוב לי שכאשר כל הבלאגן הזה יסתיים, ובסופו של דבר זה ייגמר, הורים יוכלו להסתכל לאחור ועם כל הקושי, לחייך ולדעת שיצאו מחוזקים מהתקופה הזאת, עם כלים ותקשורת איכותית ושירגישו שעשו את הכי טוב עבור עצמם ועבור ילדיהם.

 

על הכותבת: איריס גרנות מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית בין הורים לילדים. מרצה, יועצת משפחתית ומנחת הורים ואנשי מקצוע, מנהלת ומקימה מרכז טיפ- טף, מפתחת גישת ה.ב.י.ת. ואמא לשישה מקסימים.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה