הכשרה מוסיקלית מעכבת אובדן שמיעה בגיל מבוגר

מחקר: מי שלמד לנגן והתמיד לא יתקשה בזקנתו להבין דיבור בסביבה רועשת
|
הדפס
|
שמור

מי שהתלבט אם לשלוח את הילד ללמוד לנגן על כלי כלשהו, יכול עכשיו לקבל חיזוק בכיוון ממחקר חדש, שמצביע על כך שהכשרה מוסיקלית מאטה את תהליך ההזדקנות של המוח, משפרת את יכולת הפיענוח של דיבור בסביבה רועשת ומעכבת גם את אובדן השמיעה.

צילום: מאיה אהרוני

המחקר שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב קובע, כי ניסיון מוסיקלי משפיע על תהליך ההזדקנות. מדידה של התגובה האוטומטית של המוח אצל מוסקאים צעירים ומבוגרים לעומת תגובה של חסרי הכשרה מוסיקלית גילתה, כי למוסיקאים יש יתרון. "המוסיקאים המבוגרים לא רק עלו בביצועיהם על חסרי הכשרה מוסיקלית בגילם, אלא הגיבו לגירוי קולי מהר יותר ומדוייק יותר מצעירים חסרי הכשרה מוסיקלית", אומרת המדענית נינה קראוס. "זה מחזק את הדעה שהדרך שבה אנו חווים את עולם הצלילים שמסביבנו במהלך החיים יש לו השפעה עמוקה על הפעולה של מערכת העצבים שלנו".


קראוס, פרופסור למדעי התקשורת בבית הספר לתקשורת ופרופסור לנורוביולוגיה ולפיזיולוגיה בקולג' לאמנויות ע"ש ויינברג, היא אחת ממחברות המחקר שהתפרסם במהדורה המקוונת של המגזין הרפואי Neurobiology of Aging.


"אלה מימצאים מעניינים וחשובים" אומר דון קספרי, חוקר מוביל של אובדן שמיעה באוניברסיטת דרום אילינוי. "המחקר תומך ברעיון שאפשר לתרגל את המוח להתגבר, אפילו חלקית, על אובדן שמיעה הקשורה לגיל". לדבריו, מימצאי המחקר, כמו מימצאי מחקרים דומים על חיות מעבדה, שנעשו באוניברסיטת סן פרנסיסקו, מצביעים על כך שתירגול אינטנסיבי של נגינה, גם בשלב מאוחר בחיים, משפר את תהליך עיבוד הדיבור אצל מבוגרים, וכתוצאה מכך משפר את היכולת שלהם לתקשר בסביבה מורכבת ורועשת מבחינה אקוסטית.


מחקרים קודמים שנעשו במעבדה של פרופ' קראוס, מצביעים כל כך שהכשרה מוסיקלית מעכבת אובדן זיכרון ומעלימה קשיים לפענח דיבור בסביבה רועשת, שתי תלונות שגרתיות אצל מבוגרים. המעבדה גם בדקה את ההשפעה של ניסיון מוסיקלי על הגמישות של המוח במהלך החיים בסביבה רגילה ובבדיקות קליניות, וגם בסביבה לימודית. עם זאת פרופ' קראוס מזהירה, כי מימצאי המחקר הנוכחי אינם מצביעים על כך שלמוסיקאים יש יתרון בתזמון העצבי בכל תגובה לגירוי קולי. "המחקר מראה שהניסיון המוסיקלי משפיע על התזמון של פענוח החשיבות של מרכיבי הקולות בסביבה ומאיץ את האבחנה בין הברה אחת לשנייה".


התגובה העצבית האוטומטית לצלילי דיבור נבדקה אצל דוברי אנגלית שהחלו ללמוד לנגן לפני גיל 9 והמשיכו בפעילות מוסיקלית כל חייהם, בעוד שחסרי ההכשרה היו כאלה שלמדו לנגן והתמידו לא יותר משלוש שנים.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה