איך להקטין משקל עודף אצל הילד

דוגמה אישית ושיתוף פעולה של כל בני המשפחה עשוי לחולל פלאים
|
הדפס
|
שמור

התעוררתם יום אחד וראיתם, שלילד שלכם יש עודף משקל. הפתעה. פשוט לא שמתם לב, אבל עכשיו אתם חייבים לעשות משהו כדי לשנות את המצב.

לפי מומחי תזונה ובריאות, משטר דיאטה חריף ותוכנית כושר גופני תובענית אינם הדרך להגיע למשקל הנכון. אם תכניסו את הילד לתהליך כזה, הוא יחוש נרדף, מושפל, עצוב, וזה גם לא יעבוד. לא לאורך זמן, בכל אופן. את התהליך רצוי לעשות בדרכי נועם, בהדרגה, באותה דרך שבה אנו מסייעים לילד עם משקל המתאים לגילו ולגובהו לשמור על האיזון הנכון. הדרך הנכונה היא באמצעות שיתוף כל המשפחה בתהליך. בחירה בריאה של התפריט המשפחתי תסייע לכולם לשמור על המשקל הנכון בעקביות. הרגלי תזונה נכונים הם המפתח לגדילה בריאה.
קביעת התפריט

בשום אופן אל תאפשרו לילד לקבוע את התפריט. ילדים בדרך כלל מגבילים את מיגוון המזון שהם צורכים, ומתאהבים בשניים-שלושה סוגי מזון, המשאירים מרכיבי מזון חיונים רבים מחוץ לתפריט. יש ילדים שאינם אוהבים ירקות, וירחיקו כל צלחת עם סלט. המשיכו להציע להם ירקות למרות זאת. מחקרים הוכיחו , כי ככל שילד נחשף יותר לסוגי מזון שאינם בתפריט שלו, עולים הסיכויים שלבסוף הוא ינסה לטעום, וגם יצרף את סוג המזון הנחשף לתפריט שלו. מומחי תזונה ממליצים, שכאשר מגישים לילד מנה שהוא לא כל כך אוהב או לא כל כך מכיר, לצרף בצלחת נוספת מזון בריא שהוא כן אוהב, כמו פרי עסיסי. כך הוא ירגיש שיש לו על הצלחת משהו מוכר ואהוב. בלא מעט מקרים הילד מתנגד תחילה לשינוי בתפריט, אבל כאן צריך לעמוד על שלכם. הבהירו לילד, שהבחירה שלו מוגבלת למה שהוגש. אל תתפתו להיכנע ולהכין לו ארוחה נפרדת. עם הזמן הוא יקבל את המגבלות שאתם מציבים ויתחיל לנסות מזון בריא יותר ומאוזן יותר.
פחות זמן מסך

מחקרים רבים הוכיחו קשר ישיר בין צפייה בטלוויזיה למשקל עודף. מומחי בריאות הציבור בארה"ב, כולל האקדמיה האמריקנית של רופאי הילדים, ממליצים לאפשר לא יותר משעה עד שעתיים צפייה בטלוויזיה ביום לילדים מגיל שנתיים ומעלה. לילדים מתחת לגיל שנתיים מומלץ שלא לאפשר צפייה בטלוויזיה כלל. קשה לאכוף הגבלה כזו, אם ההורים אינם שותפים לה. אם תגבילו את זמן הצפייה שלכם בטלוויזיה, תשמשו כך דוגמה לילדים, ותשפרו גם את מצב בריאותכם. הדור השלישי של הטלפונים הסלולריים מאפשר צפייה בתכנים גם בסלולר, ולכן את השימוש בסלולר ובקונסולות דוגמת פלייסטיישן, יש לכלול בספירה של זמן השימוש, ולא לאפשר לילד לברוח לחדר ולשחק שם בלי השגחה. את המחשב האישי רצוי להציב במקום "ציבורי" בבית ולא בחדר, שבו הוא עלול להסתגר ולהגיע גם לתכנים לא רצויים, ולכלות את זמנו בצ'אטים או בגלישה. כתחליף, הכינו רשימה של פעילויות, ליום שמש וליום סגריר, שאפשר לעשות אחרי שעות הלימודים, כמו רכיבה על אופניים, משחקי ספורט וכדומה. סייעו לילד לבחור מתוך הרשימה משהו שיתאים לו וצאו גם אתם לפעילות. אם תשבו מול המסך ותשלחו את הילד מהחדר, הוא ירגיש תסכול וחוסר צדק.
שמירה על הכושר

לא מספיק לדרוש מהילד עם המשקל העודף לבצע פעילות גופנית. נסו לעודד את כל בני המשפחה להיכנס לכושר. ציידו כל אחד מהילדים וגם את עצמכם במכשיר לספירת צעדים. בסוף כל ערב תוכלו להשוות ולראות מי הלך יותר באותו יום. מחקרים הוכיחו שמכשיר למדידת צעדים יעילים אצל ילדים כבר מגיל 6. מחקרים בארה"ב ממליצים לילדים מגיל 6 עד 12 לפסוע 15,000 פסיעות ביום, ולילדות בגילאים אלה 12,000 צעדים ביום. למבוגרים מומלץ לשמור על רמה של 10,000 פסיעות ביום. זה אולי נראה הפוך מן הרצוי, אבל לא. ילדים בדרך כלל פעילים יותר ממבוגרים. גם גודל הפסיעה שלהם קטן יותר, ולכן מבחינת מרחק הם ילכו פחות מכם. את הצעידות רצוי להגדיל בהדרגה, כשמוסיפים בכל פעם כ-2,000 צעדים לממוצע היומי. גם עלייה מתונה תשפר את בריאות כל המשפחה.
ארוחה משפחתית

אין כמו ארוחה משפחתית, שבה יושבים כל בני המשפחה בנחת לאכול ארוחה מזינה ומאוזנת. זו אולי דרך עקיפה לשמור על משקל נכון של ילד עם משקל עודף, אבל לפי מחקרים רבים, ארוחות משפחתיות מסייעות לכל בני המשפחה לשמור על תפריט בריא יותר, וקשורות לערכים נמוכים של משקל יתר. כאשר הילד אוכל לבדו, בעיקר אם הוא אוכל מול הטלוויזיה, הוא עלול לא לשים לב לכך שהוא כבר שבע וימשיך לבלוס עד דלא ידע. לדברי המומחים, ארוחה בחברה טובה לנו. ארוחות ערך משפחתיות הן הרגל מצויין המסייע לנו להישאר מקושרים זה לזה. וזה כבר הבונוס מכל העניין.
הרחקת הפיתויים

כהורים מודאגים, אתם עלולים למצוא את עצמכם בתפקיד השוטר, העוצר את הילד מלפתוח את קופסת הממתקים. השגחה תמידית כזו היא מקור לעימותים ולחסור נעימות. במקום להשגיח, אפשר לסלק את קופסת העוגיות, ולהחליף אותה בקערה של פירות שטופים. רוב הילדים אוכלים את רוב הארוחות שלהם בבית. ומכיוון שאתם מבצעים את הקניות, יש לכם שליטה על סוגי המזון המצויים בבית. הימנעו מקניית חטיפים או משקאות מוגזים, והגבילו את כמות המיצים הטבעיים שאתם רוכשים. קנו רק את המצרכים שאתם רוצים שהילד יאכל. זה ישפר את בריאות כל בני המשפחה ויסיר מכשול בזמנים שבין הארוחות.
ארוחת פירות

בין ארוחת הבוקר לארוחת צהרים ובין ארוחת הצהריים לארוחת הערב קבעו שעה שבה תגישו לילד פרי או שניים. זה ימתן את צריכת החטיפים, כשהבטן מתחילה לקרקר טרם זמנה.
ממתקים של שישי

אי אפשר למנוע מילד לאכול שוקולד וממתקים. קבעו מועד שבועי, יום שישי נניח, שבו אוכלים שוקולד. נכינו מנה מדודה, אבל ביד רחבה. ברוב המקרים תראו שהילד אינו מסוגל לסיים את כל השוקולד שנתתם לו לאכול. יישאר לו גם ליום המחרת. גם הציפייה לממתקים של יום שישי, כשהוא יודע שגם תור השוקולד מגיע, תרגיע את הדחף שלו לבלוס ממתקים לאורך כל השבוע. לא רק המשקל שלו יתאזן כך, אלא גם השיניים ירגישו בריאות יותר.
שחרור לחצים

מחקרים רבים הראו כי ילדים להורים לחוצים הם בעלי סיכוי גבוה יותר לסבול ממשקל עודף. הגורם ללחת של ההורים יכול להיות כל דבר, מבעיות בריאות במשפחה, בעיות כלכליות, או קשיים בזוגיות. אם תטפלו בבעיות הגורמות ללחץ, תפחיתו את הסיכויים של הילד להגיע למשקל עודף. דברו על הלחץ, עם חברים או אנשי מקצוע, ספרו לילדיכם על הלחץ שעליכם ובחרו במלים שהם יוכלו להבין. בקשו עזרה מחבר, מבן משפחה, מהרשויות, כדי להפחית את הלחץ, ונסו להיכנס למשטר של פעילות גופנית שתרגיע את הלחצים. ניהול הלחצים החיצוניים בדרכים בריאות גם תשמש דוגמה לילדיכם כיצד לפעול להקטין את הלחצים שלהם. גם להם יש לחצים מהיום הראשון שהם באים לעולם.
מינימום שינה

מחקרים רבים הוכיחו קשר ישיר בין חוסר שינה למשקל עודף. כאשר ילדים עייפים, השינויים ההורמונליים ובחילוף החומרים מגבירים את הסיכון למשקל עודף. כדי להקטין את הסיכון יש לקבוע שעה שבה מגיעים למיטה ושעה של כיבוי אורות. רצוי להוציא מחדר שינה מכשירים העלולים לשבש את הרגיעה שלפני השינה: מחשבים, טלוויזיה או טלפון סלולרי. רצוי לשמור על שיגרת השעות גם בסופי שבוע, כדי למנוע משבר שעות שינה ביום הראשון ללימודים. כשהילדים גדלים קשה יותר לשמור על שעות שינה. בזמן ההתבגרות, השעון הביולוגי עובר שינויים והילדים עוברים למצב שבו הם נשארים ערים עד מאוחר. בימים של בית ספר, הילדים קמים עייפים, והעייפות הזו היא מתכון בדוק להשמנת יתר. כהורים לילדים מתבגרים, טוב תעשו אם תעודדו את ילדיכם שלא לחסוך בשעות שינה. עודדו אותם להבין, כמה טוב יותר הם מרגישים לאחר שינה של לילה שלם וכמה קל להם יותר להתרכז בבית הספר.
בדיקת הרגלים

השינויים בתפריט המשפחתי ובהרגלי האכילה בדרך כלל עובדים והילד עם המשקל העודף ירד במשקלו. אבל לעתים התוכניות הללו אינן עובדות. אם אתם רואים שהוא אינו יורד במשקלו, שהוא ממשיך לסבול ממשקל יתר, בדקו את עצמכם, את התוכנית שקבעתם, את התפריט השבועי, ואת המזון שאתם מכניסים הביתה. אם שום דבר לא עובד, התייעצו עם מומחים לראות איך בכל זאת אפשר לסייע לו לשמור על משקל מתאים.

תגובות הגולשים