האם יש עופרת בצבע של הקיר בחדר הילדים?

חשיפה לריכוזי עופרת עלולה לגרום לפגיעה במוח
|
הדפס
|
שמור

 כשבאים לצבוע חדר ילדים או לקנות ריהוט צבוע בצבע מבריק, צריך להיזהר ולבחור צבעים שלא יכילו עופרת. היום רוב הצבעים אינם מכילים את המתכת הרעילה, אבל יש לוודא שהיצרן והצבע עומדים בדרישות מכון התקנים. חשיפה לריכוזים גבוהים של עופרת במהלך שנות הילדות משפיעה על יכולת השימוש בשפה, ועלולה לגרום לפגיעה בתאי המוח.

צילום: פיי וילק

 חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סינסינטי בארה"ב החלו בשנת 1979 לבדוק נשים בהריון, שהתגוררו בשכונות שבהן היו מקרים רבים של הרעלת עופרת אצל ילדים, ועקבו אחרי התפתחות הילדים שנולדו לנשים אלו מגיל לידה ועד לבגרות. הילדים עברו בדיקות דם שיגרתיות כדי לבדוק את רמת החשיפה שלהם למתכת הרעילה ועברו בדיקות נוירולוגיות, וגם בדיקות אינטליגנציה והתנהגות. החוקרים גם עקבו אחרי ההישגים האקדמיים של כל ילד במהלך שנות הלימודים בבית הספר.

 

בגיל ההתבגרות עברו 42 מהמשתתפים במחקר בדיקות הדמייה מגנטית MRI בזמן שהשיבו לשאלון המיועדות לבדוק את יכולתם המילולית. בעקבות מימצאי ההדמיה קבוע החוקרים את היחס שבין רמות העופרת בדם בתקופת הילדות לבין החלקים במוח שהופעלו בזמן בדיקת היכולת השימוש בשפה. התברר, כי אצל הצעירים עם רמות גבוהות יחסית של עופרת נצפתה פעילות נמוכה יחסית באזורי המוח שבדרך כלל משוייכים לפעילות סמנטית של השפה (הקובעים את משמעות המילים והמשפטים). מחברי המחקר טוענים בעקבות המימצאים, כי החשיפה לעופרת בשלב מוקדם של החיים משבשת את ההתפתחות הטבעית של המוח ומשפיעה לתמיד על יכולתו של המוח לרכוש מיומנות בשפה.

 

תוצאות בדיקות MRI גם גילו כי אצל צעירים שנחשפו בילדותם לרמות גבוהות של עופרת, הייתה פעילות מוגברת בחלק אחר של המוח, שבדרך כלל אין לו קשר לפעילות השפה. המוח למעשה ביצע פיצוי על הפגיעה בחלק המטפל בשפה והפעיל חלק אחר כדי להתגבר על הבעיה שנוצרה בגלל החשיפה לעופרת. המוח יצר קישורים נוירולוגיים חדשים במוח כדי לבצע את מטלות הלמידה הנחוצות.

 

תוצאות המחקר הראו כי יכולות מילוליות עלולות להיות מושפעות על ידי חשיפה לריכוזי עופרת בילדות. המקור הנפוץ ביותר לעופרת הוא כאמור צבעים שיש בהם ריכוז גדול של עופרת, בעיקר צבעים מבריקים. ילדים הגרים בבתים שנצבעו בצבעים המבוססים על עופרת נמצאים ברמת סיכון גבוהה. הסימנים לחשיפה לעופרת  הם עצבנות ובעיות התנהגות, קשיים בריכוז, כאבי ראש, אובדן תיאבון.

 

גם צבעים תוצאת הארץ וגם צבעים מיובאים צריכים לעבור בדיקת תקינה במכון התקנים הישראלי. צבעים הנושאים את סמל תו התקן על אריזת הצבע, נבדקים באופן שוטף במעבדת מכון התקנים וייצורם נמצא בפיקוח המכון. תכולת הצבעים ומרכיביהם מצוינים בדרך כלל על התוויות המודבקות על האריזה. צבעי גימור אלה הם הצבעים ששימשו בעיקר לצביעת קירות של חדרי ילדים, של ריהוט ושל צעצועים. לפי דרישות מכון התקנים, צבע המכיל עופרת מסומן בהתאם.

אם אתם חושדים, שהילד שלכם נחשף לעופרת, או שראיתם אצלו את הסימפטומים לעיל, בקשו מהרופא לבצע בדיקת דם למציאת ריכוז העופרת בדם.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה