כך תבנו את השיגרה של שנת הלימודים

שיגרה היא המפתח לחיי משפחה בריאים
|
הדפס
|
שמור

 

שיגרה יומית ושבועית קבועה היא המפתח לחיי משפחה בריאים. ילדים, גם הצעירים ביותר, אוהבים שיגרה. הם רוצים לדעת מראש מה קורה, מה מתוכנן הלאה, ואז קל יותר להביא אותם לשיתוף פעולה. ברגע שאין פעילות מובניית, הם מייד מושכים לכל הכיוונים, ומתחילים להשתולל, כי בעצם כשאין להם למה לצפות, הם מנסים ליצור בעצמם את הפעילות, כדי שלא ישתעממו. אם לא נספק להם תעסוקה ועניין, הם ימצאו אותם בעצמם, ולא תמיד במקומות המועדפים על ידינו, ההורים.

 

שיגרת שנת הלימודים בבתי הספר היא הזדמנות מצויינת גם למשפחות שלא קבעו עד כה סדר יום וסדר שבועי קבוע, לנסות להכניס את הפעילות לשיגרה נוחה, שתסייע לכולם.

 

היקיצה בבוקר יכולה להיות כאוטית או מסודרת. קובעים מראש את השעה המדוייקת שבה צריך לצאת מהבית ומודדים לאחור את כל הפעילויות שיש לבצע עד ליציאה, וכך מחשבים את שעת היקיצה הרצוייה של בני הבית, בעיקר של הילדים. נניח, שהיציאה מן הבית מתוכננת לשעה 7:30 בבוקר. צריך קודם כל לדאוג, שתיק בית הספר או הגן מוכן מן הערב הקודם, מימייה מלאה במים טריים, הבגדים של יום המחרת מוכנים, והנעליים נקיות, והוצא מהן כל החול שנכנס לתוכן בארגז החול ביום הקודם. גם את ארוחת הבוקר יש לתכנן מראש. מה יאכלו הילדים, מה יראו כשהם מגיעים לשולחן. האם זו ארוחה מלאה, או רק דגני בוקר? זו הארוחה החשובה ביותר ביום, היא תקבע את רמת האנרגיה לכל היום, ולכן אסור לוותר עליה. במפעלי ההזנה השונים, לא תמיד אפשר לסמוך שאכן הארוחה מכילה את כל הדרוש, וההורים גם לא שם לוודא שהילד שלהם אכל את מה שהניחו לפניו בצלחת.

צילום: פיי וילק

בתכנון הבוקר הלחוץ צריך להחליט: האם מכינים כריך כדי לאכול בבית, או לקחת לבית הספר? כמה זמן ייקח לאכול, כמה זמן לצחצח שיניים? הליכה לשירותים היא המהלך הראשון של הבוקר. בעוד הילד מתנדנד כשהוא בקושי מתעורר, קודם כל צריך לכוון אותו לשירותים, שיתפנה מכל מה שהצטבר בלילה. מייד אחר כך לשטוף ידיים, פנים ולהתלבש. אחרי כך הארוחה, יחד במידת האפשר, ובשום פנים ואופן לא להדליק את הטלוויזיה או את המחשב. אלה גזלני זמן אמיתיים, ומקור להסטת תשומת הלב מן המטלה העיקרית: להיות מוכנים בזמן ליציאה.

 

גם שארית היום יכולה להיכנס לשיגרה קבועה. מייד כשחוזרים הביתה מהגן, רחצה, להוריד את החול ואת הבוץ, החלפת בגדים, פעילות מחוץ לבית או בתוכו, אבל בסדר קבוע, כולל ביקורי חברים. צריך לקבוע יום בשבוע שבו יש ביקור או שמבקרים אצל אחרים. כך גם ההורים יכולים למצוא רגע לעצמם, לסידורים או למנוחה.

 

אם הילדים אוהבים לנשנש בין הארוחות, עזרו להם בבחירת מאכלים מזינים כמו מוצרי חלב דלי שומן. לא לשכוח את פירות העונה ותמיד להעדיף אותם על כל החטיפים היקרים ועתירי הכימיקלים. עשו לעצמכם טובה: התרחקו מהטלוויזיה. זה לא בריא, וזה גם משמין. במקום שעתיים של טלוויזיה, קחו ספר טוב, קחו יוזמה לאמנות ויצירה, ספורט, כל דבר שירחיק אתכם מהקופסה הממכרת.

 

טקס הערב, הכולל ארוחה משפחתית ואמבטיה לפני השינה, הוא אחד החשובים ביותר בסדר היום הקבוע. כששעות העבודה גמישות, וכל אחד חוזר בשעות אחרות, ארוחת הערב המשפחתית איבדה את המשמעות המסורתית שהייתה לה. אבל ישיבה יחד לארוחה מאפשרת להורים לסייע לילדים לאכול אוכל בריא יותר וארוחות מאוזנות עם חלבונים ופחמימות, חלב ומוצריו, ומרכיבים דלי שומן.

 

בחרו פעילויות שכל המשפחה יכולה לקחת בהן חלק, כמו לרכב על אופניים, משחקי מחבואים, הליכה בשכונה, ואפילו ריקוד לצלילי מוסיקה בבית. כל אלה הן דרכים נהדרות לפיתוח הרגלים של פעילות גופנית סדירה.

 

את שעות הערב, רצוי לבלות בצורה רגועה, כדי ליצור את האווירה המובילה לשינה שקטה. לפני השינה מומלצת כוס חלב חמימה עם מעט קינמון מתקתק. השינה מאוד חשובה להתפתחות הילד, ומחקרים חדשים הוכיחו כי ילדים שאינם ישנים מספיק, ואינם חולמים מספיק מתקשים להתרכז במהלך שעות הלימודים בבית הספר. עודדו ילדים בני 5 עד 11 לישון 10 שעות בלילה, כדי לשמור על ריכוז מירבי בבית הספר.

 

אסור לשכוח, ששיגרה נמצאת שם כדי לשבור אותה לפעמים. לפעמים אפשר לאחר עם השינה, לאכול בחוץ, ללכת לביקור מאוחר, לצאת לסרט, אפילו שאנחנו יודעים שזה משבש את הסדר, ולמחרת הילדים יהיו יותר עייפים. הילדים יאהבו את שבירת השיגרה, וגם אתם, אבל חלילה לנו מלהפוך את שבירת השיגרה לשיגרה.

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה