האם יש יתרון לגני ילדים בשיטת מונטסורי?

למידה בקצב אישי: מהי שיטת מונטסורי
|
הדפס
|
שמור

 

שיטת מונטסורי שפותחה באיטליה לפני כמאה שנה, מיועדת לגילאים שלפני בית ספר, אבל גם בתי ספר תיכוניים בארה"ב אימצו אותה, כשהיא מעודדת למידה בקצב של הילד, בלי בחינות ובלי הערכה חיצונית המבוססת על השוואה בין תלמידים. מי שילדיו נחשפו אליה נשבע בה ואינו מוכן לחשוף את ילדיו לשיטה הקונבנציונלית, עם ציונים, הערכות ותחרות בין התלמידים. כמעט מאה שנה נמשך הוויכוח, אם לשיטת מונטסורי יש יתרון על שיטות אחרות, ובכל פעם שמתפרסם מחקר חדש, הבודק את השיטה, קמים מתנגדים לשיטת המחקר ופוסלים את המימצאים. גם השנה פורסם מחקר חדש, שהוכיח, כי לילדים שלמדו בשיטת מונטסורי יש יתרון לעומת ילדים אחרים בתחום האקדמי וגם בהתפתחות החברתית. המחקר פורסם בספטמבר 2006 במגזין Science.

 

החוקרים בדקו הפעם 30 ילדים בגיל 5 שנים ו-29 ילדים בגיל 12 שלמדו בבית ספר בעיר מילווקי שבמדינת וויסקונסין בארה"ב, שפעל בשיטת מונטסורי. במקביל בדקו החוקרים מספר דומה של ילדים באותם גילאים שלמדו בבית ספר אחר במילווקי, שלא פעל בשיטה זו.

 

הילדים שלמדו בשיטת מונטסורי לא הפגינו בגיל 12 יכולות קריאה ומתמטיקה טובים משל עמיתיהם בבתי ספר מסורתיים אבל הם השיגו ציונים גבוהים בהרבה בכל הקשור להתפתחות החברתית שלהם.

לדברי החוקרת, פרופ' אנג'לין לילארד, היא אוהדת של השיטה, ובשנה שעברה פירסמה ספר בשם "מונטסורי – המדע שמאחורי הגאוניות" The Science Behind the Genius. גם פרופ' כלב גטניו, מגדולי המחנכים של המאה ה-20' ומפתח שיטות למידה במתמטיקה ובשפות, נהג לומר, כי את הרעיונות הראשונים לשיטותיו שאב משיטתה של הרופאה והמחנכת האיטלקיה מריה מונטסורי.

 

איטליה ושוויץ אימצו את שיטת מונטסורי עוד בשנת 1915 כשיטת החינוך הממלכתית. היום בארה"ב יש כ-300 בתי ספר ציבוריים הנוהגים לפי השיטה, ואילו בישראל יש 15 גני ילדים ורק בית ספר אחד, שבהם נהוגה שיטת מונסטורי.

השיטה מיועדת בעיקר לחינוך שלפני גיל בית ספר, אבל יש גם בתי ספר בחטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים בארה"ב שזו השיטה הנהוגה בהם. השיטה דוגלת בלמידה בקבוצות קטנות, והמורים מאפשרים לילדים לבחור את הפעילויות ההתפתחויות שהם רוצים וללמוד בקצב שלהם. אין בחינות ואין ציונים.

 

זה גם הנושא המרכזי בביקורת נגד השיטה. הורים חוששים שילדיהם לא יוכלו להתחרות מול ילדים הלומדים בשיטה רגילה ולא ייחשפו לתחרות לפני גיל בית ספר. ביקרות נוספת טוענת, כי הורים שרוצים לשלב את ילדיהם בגני מונטסורי הם הורים עם מעורבות ואחריות גבוהה מן הממוצע, ובגלל המעורבות שלהם, ילדיהם מצליחים יותר, ולא בגלל אופי הפעילות בגן.

 

לדברי פרופ' לילארד, היא ועמיתת המחקר שלה, ד"ר ניקול אלס-קווסט, ביצעו את המחקר במטרה להשיב לספקות שהועלו בביקורת. לדבריה, ילדים שלומדים את הסדר של מונטסורי בגן חוזרים הביתה ומביאים גם לשם את האירגון והסדר שהם נחשפים לו בשעות שהותם בגן. הילדים הנבדקים במחקר נבחרו מתוך קבוצה גדולה של ילדים שהוריהם נכנסו להגרלה כדי לקבוע מי מהם ייכנס למסגרת בשיטת מונטסורי. כל הילדים במחקר הגיעו ממשפחות ברמת הכנסה דומה, בין 20,000 ל-50,000 דולר לשנה.

 

כמו בכל המחקרים הקודמים, גם למחקר הנוכחי יש מתנגדים, הטוענים כי המידגם קטן מכדי לחרוץ את הדין בעניין ובפרסומים של שתי החוקרות לא נחשפו שיטות המחקר והבדיקה.

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה