מעבר דירה - כך תסייעו לילדים לעבור דירה בקלות

הקשבה ושיתוף - מילות המפתח לבית החדש
מאת יעל כץ
|
הדפס
|
שמור

 

מעבר דירה הוא תוצר החלטה של מבוגרים. הם אלה שמכירים את הסיבות, להם יש ידע לגבי התועלת שבמעבר, ואילו הילדים והפעוטות מקבלים זאת כ"הנחתה", כעובדה מוגמרת. אין להם שליטה על המהלכים.

 

לכן, ראשית חכמה, יש לשתף אותם, לדבר איתם ולהסביר להם מדוע ולמה עוברים (ההסבר יהיה מותאם לגיל הילד). חשוב להבליט את האספקטים החיוביים שבמעבר. לדוגמא: יהיה לך חדר לבד, יהיה לך חדר גדול יותר, נהיה קרובים יותר למשפחה, וכדומה.

 

היכרות עם הבית החדש והסביבה – כדאי לקחת את הפעוט אל המקום החדש, וכך לבצע היכרות עם הסביבה החדשה. אם הבית עובר שיפוץ, או ניבנה, חשוב לבקר מספר פעמים במהלך הבנייה והשיפוץ. העיקרון הוא לשתף את הילד בתהליך. ליצור היכרות שתיבנה לאט ובנינוחות. כך שהבית והסביבה החדשים יהיו פחות זרים לפעוט.

צילום: מאיה אהרוני

שלב המעבר והפרידה – חשוב לא להעלים ולא לדלג על השלב הזה. לא לשלוח את הילד לסבא וסבתא, והופ, להביא אותו אל הבית החדש, המוכן והמסודר. מדובר בשלב של פרידה, ויקל על הילד שלנו להיות שם כשאורזים, כשאומרים שלום, וכשעוברים.

 

החדר של הפעוט אחרון וראשון – חדרו של הילד יהיה האחרון שייארז, והראשון שיסודר.

 

המיטה – עדיף לא להחליף. המיטה היא המקום הכי אישי והכי פרטי של הפעוט. זהו מקום הניחומים שלו. לכן, אם אפשר, כדאי להשאיר לו, לפחות בשלב הראשון, את המיטה המוכרת, עם המצעים המוכרים והריח המוכר. אם הילד שלכם רגיש למעברים וההסתגלות אצלו אורכת זמן, נסו לדחות את החלפת המיטה בחדשה.

 

הקשבה – אין אחידות בתגובות הצפויות של ילדים ופעוטות למעבר דירה, בדיוק כמו שאין מעברי דירות זהים זה לזה. יש מעבר שכרוך במעבר של גן. יש מעבר שהוא לצורך שיפור, יש מעבר שהוא אילוץ של נסיבות. החשוב ביותר זה להיות קשוב לפעוט, ולקחת בחשבון שתהיה תקופת הסתגלות, ושייתכן שהיא תהיה דומה לשלב ההסתגלות לגן או למעון החדש. 

 

קחו בחשבון שבתחומים מסויימים יכולה להיות נסיגה, והיא הליך טבעי בתוך אותה הסתגלות. מאידך, זה גם יכול להיות הרבה יותר פשוט משנדמה. זה לא חייב להיות טראומטי. לפעמים המעבר יכול להיות נעים וכייפי. חשוב מאד להיאזר בסבלנות, להיות רגיש לילד, ולשמור על אופטימיות. כי זה מה שיעבור ויגיע לילד בסופו של דבר.

 

 

יעל כץ היא פסיכולוגית ויועצת ב"שילב".

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה