הכנת הילדים למעבר דירה

|
הדפס
|
שמור

 

מעבר דירה הוא שינוי קיצוני עבור ילדים קטנים, שלא הכירו בית אחר, מלבד הבית שבו נולדו. בדרך כלל הם גם לא שותפו בהחלטה לעבור, ולכן הטראומה עבורם עלולה להיות כפולה ומכופלת. לא זו בלבד שכל השיגרה שלהם מופרת, כל הסביבה משתנה. המסגרת החינוכית, גן או בית ספר, משתנים, צריך לקנות חברים חדשים, להכיר שכנים אחרים, חנויות חדשות, וגם הבית עצמו הוא מקום חדש, בלתי מוכר, שלא מרגיש כמו הבית הישן. גם אם המעבר ישפר את רמת החיים, הילד עלול לא להבין את המצב החדש, ולהתמקד בצדדים המפחידים של המעבר.

 

המעבר משפיע גם על ההורים, אבל עליהם לשים לב למצב רוחם, למתח שלהם לפני המעכר, לחוסר הביטחון הכרוך בשינוי, ולנסות - למרות הלחץ - למצוא את הדרך להקרין ביטחון על הילד, כדי שלא ירגיש שמתערער משהו שהקרין יציבות. חשוב להכין את הילד למעבר מוקדם ככל האפשר. רצוי להשיב לשאלותיו בכנות מלאה, ולהקשיב לתגובותיו, החיוביות והשליליות.

 

כאשר מחליטים לעבור דירה, אם זה למקום גדול יותר, או אם זה קרוב יותר למקום עבודה חדש של ההורים, יש לשקול את היתרונות מול החסרונות שבמעבר. יש לתזמן את המעבר כך שיהיה חלק, ואם אירע במשפחה מקרה מוות קרוב, או גירושים, רצוי לדחות את המעבר כדי לתת לילד להסתגל למצב החדש לפני שיצטרך לעמוד בפני התמודדות נוספת.

 

יש שתי גישות לגבי הזמן בשנה הנכון למעבר. הגישה האחת דוגלת במעבר בזמן החופש הגדול בקיץ, כדי שיהיה זמן להסתגל עוד לפני תחילת הלימודים. הגישה השנייה אומרת לעבור במהלך שנת הלימודים כך שהילד יכול לפגוש את בני כיתתו כבר למחרת המעבר.

צילום: וירג'יניה מול

אם הילד נמצא לקראת שנה שנייה בגן חובה, או בגן פרטי, עדיף לדחות את המעבר ל"תפר" שבין גנים או בין גן חובה לבית ספר, כי בזמן זה בין כה וכה הוא היה צריך לעבור לגן חדש או לבית ספר וכך נחסך ממנו שינוי דרמאטי וטראומטי נוסף.

 

רצוי לשתף את הילד ככל האפשר בתהליך התכנון של המעבר. כדאי לשתף אותו בהליך חיפוש הדירה, בבדיקה של מוסדות החינוך בשכונה החדשה, עם הגינות הציבוריות בסביבה החדשה וגם בהיכרות עם החנויות באיזור. אם הריחוק אינו מאפשר זאת, רצוי לספר לו כמה שיותר פרטים, עוד לפני המפגש הראשון.

 

ילדים עד גיל 6 קל לעבור יותר מאשר לילדים גדולים יותר. יש להם יכולת מוגבלת יותר להבין את השינוי שיגרום המעבר למקום חדש. למרות זאת, המעבר יהיה קשה. כדי להקל על הקשיים רצוי לבצע כמה צעדים לקראת המעבר:

 

  • ספרו סיפור שיסביר את המעבר, ושלבו משאיות-צעצוע ורהיטי צעצוע כדי להסביר את התהליך.
  • כאשר אורזים את הספרים והצעצועים בארגזים הקפידו להסביר שאינם נפטרים מהם, ואינכם זורקים אותם.
  • אם הבית החדש פנוי, והוא נמצא בקרבת מקום, קחו את הילד לביקור עוד לפני המעבר וקחו אתכם כמה מצעצועיו.
  • במידת האפשר, אל תחליפו את ריהוט חדר הילדים, כי הוא יספק לו מיפלט ממוראות הדירה החדשה ויקנה לו תחושת ביטחון ונוחות. את הרינוט החדש אפשר לקנות גם כמה חודשים אחרי המעבר.
  • אם הילד עובר בדיוק גמילה ממוצץ, מחיתול – עכבו את התהליך עד להשלמת המעבר. זה לא הזמן להתמודדות נוספת.
  • ביום המעבר רצוי לארגן בייבי סיטר, שישגיח על הילד בכל זמן המעבר. אחרת הוא עלול להיצמד לרגל שלכם ולא לאפשר לכם לעבוד.
  • לקראת מעבר לבית ספר חדש, יש לבדוק איזה מסמכים מבקש בית הספר החדש לקבל מבית הספר הקודם, כמו תעודות או מסמכים רפואיים.

 

בני עשרה מתקשים לעבור יותר מאחיהם הצעירים. הם כבר גיבשו לעצמם חבורה של חברים וחברות, יש להם חיי חברה עצמאיים, ומעבר למקום מרוחק עלול לשבש כל זאת. הסבירו לו שהמעבר הנוכחי הוא כמו חזרה כללית לקראת מעברים ושינויים שיצטרך לעשות בחייו הבוגרים, כמו גיוס לצבא, מעבר לעיר אחרת לצורך לימודים או התאמת מקום מגורים למקום עבודה חדש.

 

כשעוברים רצוי להכין קודם כל את חדר הילדים, ורק לאחר מכן לסדר את שאר חדרי הבית. גם ביום המעבר יש לשמור על השיגרה מבחינת זמני ארוחות וזמן השינה, כדי לתת לילד תחושה של ביטחון ושל שיגרה.

 

אם הילד עבר לבית ספר חדש, שימו לב להתאקלמות שלו. בדרך כלל יעברו 6 שבועות עד שהוא ירגיש בנוח. ייתכן שירגיש נוח עוד לפני כן, הכל תלוי בקבלת הפנים של שאר התלמידים בכיתה ובבית הספר. אם גם לאחר חודשיים הילד לא מתאקלם, דברו עם הפסיכולוג של מחלקת החינוך ביישוב, כדי שיסייע לכם ולילד להתגבר על קשיי המעבר.

 

תגובות הגולשים
+ הוסף תגובה