"חבר הכי טוב" מסייע לבכור לפתח יחסים טובים עם אח צעיר

מחקר: חברויות מוקדמות מפחיתות בעית התנהגות
|
הדפס
|
שמור

 

ילדים המוצאים חבר אמיתי לפני הולדת אח נוסף יפתחו בדרך כלל יחסים טובים יותר עם האח החדש או האחות החדשה לכל אורך שנות הילדות. כך אומרת ד"ר לורי קריימר מהמחלקה לחקר המשפחה באוניברסיטת אילינוי.

 

במחקר חדש שפורסם בגיליון דצמבר 2005 של המגזין Family Psychology, קובעות החוקרות, ד"ר קריימר וד"ר  אמנדה קוול מאוניברסיטת מיזורי, בעקבות סקר מקיף, כי "יש משהו בחברות מוקדמת – כאשר היא עובדת טוב, היא יכולה לסייע לילדים ללמוד איך להתנהג בצורה בונה ביחסים עם אחרים", אומרת ד"ר קריימר, אחת המחברות של המחקר. "יחסים עם אח תורמים לאישיות של הילד וגם לבריאות המשפחה".

 

"כאשר חברויות מוקדמות הן מוצלחות, ילדים צעירים מקבלים את ההזדמנות לשלוט במיומנויות חברתיות ורגשיות מורכבות, אפילו יותר ממערכת היחסים עם ההורים. כאשר הורה מתייחס אל הילד, הוא עושה עבודה רבה, ומנסה להבין מהם הצרכים של הילד כדי שיוכל לספק אותם. עם ילד אחר, זה בדרך כלל לא קורה. המחקר הראה, כי היתרונות של חברויות מוקדמות שורדות תקופה ארוכה. ילדים שהיו להם יחסים חיוביים עם "החבר הכי טוב" לפני לידת אח נוסף, בסופו של דבר פיתחו יחסים טובים עם האח הקטן שנמשכו לכל תקופת ההתבגרות.

 

כמו כן התברר מן המחקר, ילדים שלפני גיל בית ספר הצליחו לארגן משחק עם חבר, להתעמת עמם ולשמור על יחסים חיוביים המשיכו בזמן ההתבגרות להימנע מפעילות שלילית עם האח הצעיר, דבר העלול לגרור את הילד למסלול של פעילות לא חברתית.

צילום: מאיה אהרוני

חברויות מוקדמות גם הצביעו על יכולת עתידית בסוגים אחרים של יחסים וגם בתחושה החברתית הכללית כמו למשל, פחות בעיות התנהגות או פחות דיכאונות והתלהמויות בהמשך החיים. לדברי קריימר, פרופסור במחלקה לחקר המשפחה, "גם בתחילת תקופת הילדות חברים קרובים מספקים יתרונות ייחודיים לילדים הנתונים במצבי לחץ".

 

המחקר, שנמשך 13 שנה, במימון קרן החינוך של משרד החקלאות האמריקני, עקב אחרי 28 זוגות אחים, והוא החל כאשר האח הבוגר היה בן 3 עד 5 שנים והאם הייתה בהריון עם ילד נוסף. החוקרים העריכו את איכות היחסים של הבכור עם אמו במהלך השליש השלישי להריון וגם את איכות היחסים של הבכור עם "החבר הכי טוב". למרות שהקשר בין האם לילד היה חשוב למערכת היחסים עם האח החדש, היחסים עם החבר הכי טוב נמצאו בעלי משמעות חזקה יותר לגבי כל הקשור ליחסים עם האח החדש.

 

לאחר הולדת האח החדש החוקרים ביקרו את המשפחה לעתים קרובות וצילמו את הילדים, כדי לעקוב אחרי התנהגות לא חברתית, תחרותיות, שיתוף פעולה והתנהגות קדם-חברתית, כאשר הצפייה האחרונה במחקר נעשתה כאשר הבכור הגיע לגיל 17 והצעיר לגיל 13.

 

"נמצא קשר חזק בין ילדים שהיו להם יחסים קרובים עם חבר לפני הולדת האח הצעיר, לבין התנהגות חיובים עם האח הקטן", אומרת ד"ר קריימר. "המחקר מראה כי מאוד חשוב לעזור לילדים לפתח חברויות בייחוד בתקופה שלפני בית הספר".

 

"מגיל הלידה הורים יכולים לטפח ולסייע לפתח את היכולת החברתית של הילד על ידי שמירת קשר עין קבוע עם התינוק, הגשת צעצועים למשחקים עצמיים ועידוד של הילד לשחק עם ילדים אחרים מן הרגע שהתינוק מסוגל לכך מבחינה התפתחותית". לדבריה, בגני ילדים, במשפחתונים, מטפלים, גננות ומורים בבתי ספר צריכים ללמוד עוד על ההתפתחות החברתית-רגשית של הילדים כדי שיוכלו לספק ניסיון חינוכי שיסייע לילדים ללמוד להסתדר זה עם זה. "הקטע הקשה ביותר הוא לסייע לילד לשלוט ברגשות השליליים שהוא חווה. ילדים יכולים ללמוד הרבה כיצד להתגבר על תסכולים כחלק מהיחסים עם אח חדש. אחרים ואחיות עלולים לגרום להרבה מאוד תסכולים". לדבריה, ילדים בכורים שהיה להם "חבר הכי טוב" נמצאים צעד אחד לפני האחרים במשחק. "הניסיון שהם צברו ממעורבות בחברות משתלם בהמשך החיים במונחים של יחסים עם אחים ואחיות, עם חברים ויחסים אישיים אחרים".

 

תגובות הגולשים